Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Toyota Corolla

Data publikacji: Autor: Tekst i zdjęcia: Piotr Myszor

 Obecne generacja corolli jest na rynku dopiero od 2001 roku, mimo to przeszła już pewne modernizacje.

Nieco poprawiono system bezpieczeństwa, wyciszenie i zawieszenie. W gamie silników znalazła się także nowa jednostka wysokoprężna

Corolla jest dla toyoty ważna zwłaszcza w Polsce. Wystartowała z konkurencyjną ceną, nową, bardziej europejską linią nadwozia i wystrojem wnętrza, który w przeciwieństwie do starszych generacji mógł mierzyć się z czołówką europejskich aut. Dzięki niej Toyota znacznie awansowała w rankingu sprzedaży nowych aut.

Zmiany w systemie bezpieczeństwa corolla zawdzięcza avensisowi. Oba samochody są produkowane w tej samej fabryce w Burnaston w Anglii. Niektóre elementy szkieletu corolla ma więc teraz wspólne z avensisem. To na pewno plus, bo avensis dołączył do ekskluzywnego klubu, nielicznych jeszcze posiadaczy 5 gwiazdek w testach zderzeniowych NCAP. Wzmocniono np. boczne słupki karoserii. Nie wiadomo jednak na ile poprawiło to zachowanie corolli, bo nowych testów nie przeprowadzano.

Od tego roku w corolli są także dostępne nowe kurtyny powietrzne, chroniące pasażerów tylnych siedzeń. Corolla może mieć teraz 8 poduszek powietrznych.

Toyota podkreśla jednak zwłaszcza zmiany pod maską samochodu. Dotąd w corollach były dostępne dwulitrowe silniki D-4D o dwóch mocach: 90 KM i 110 KM. Obecnie silniejszy z nich jeszcze zyskał na mocy i maksymalnym momencie obrotowym. Nowa, wprowadzona w tym roku wersja ma moc 116 KM. Trudno się nie zgodzić, że w tym przypadku 6 KM to kosmetyczna różnica. Znacznie bardziej zmienił się maksymalny moment obrotowy. Tu wzrost wynosi już 30 Nm.

Najwyraźniejszą różnicą jest większa czystość spalin. Poprzedni silnik spełniał normy Euro III, nowy odpowiada już wymaganiom Euro IV.

"Nowymi" corollami wyruszyliśmy z Wenecji do Cortina d’Ampezzo. Początkowo droga wiodła niezbyt zatłoczonymi autostradami, więc pożytku z nowego diesla mieliśmy niewiele. Ot, rozpędziliśmy samochód i jechaliśmy niezbyt szybko i zbyt jednostajnie. Jedno trzeba przyznać - silnik był cichy i przy tym trybie pracy nie dawał się we znaki.

Jazda zaczęła się nam podobać, kiedy wjechaliśmy w góry. Po pierwsze dlatego, że drogi stały się wąskie i kręte, a po drugie z powodu wspaniałych widoków. Tu już trzeba było radzić sobie ze stromymi podjazdami i wyprzedzać na krótkich odcinkach. Corolla nie dawała na siebie narzekać. Przyspieszała szybko i chętnie. Nadal było cicho, zwłaszcza, że część trasy pokonywaliśmy w korkach, więc nie była nam potrzebna duża moc i wyższe obroty.

Jazda corollą z nowym silnikiem podobała mi się, ale prawdę mówiąc dokładnie to samo mogę powiedzieć o samochodzie ze starą jednostką napędową. Z punktu widzenia "statystycznego Kowalskiego" różnice nie są bardzo widoczne, choć na pewno ładnie wyglądają na papierze (patrz tabelka). To jednak znak, że Toyota poważnie traktuje udział w wyścigu do stale rosnącego segmentu aut z silnikami wysokoprężnymi. Dla nas to tym ważniejsze, że toyotowe diesle będą powstawać także w Polsce.

Dieslowa ofensywa
Toyota oferuje obecnie w Europie 9 silników wysokoprężnych. Najmniejszy, który od niedawna jest montowany w yarisach (ale kupowany także przez BMW do mini), ma pojemność 1,4 l i moc 75 KM. Największy ma pojemność 4,6 l i jest montowany w dostawczym modelu dyna. Nie jest jednak najmocniejszy. Ten tytuł należy do turbodiesla montowanego w land cruiserze 100. Ma on moc 204 KM (poj. 4,2 l). Za dwa lata w Polsce będzie powstawać 120 000 silników wysokoprężnych Toyoty. Nowa fabryka powstaje obok działającej już fabryki skrzyń biegów w Wałbrzychu.

Różnice

Silnik rocznika 2001 2003
Moc silnika (KM) 110 116
Maks. moment obr. (Nm) 250 280
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 10,9 10,8
Średnie spalanie (l/100 km) 5,7 5,6
Średni poziom CO2 (g/km) 152 149
Norma czyswtości spalin Euro III  Euro IV

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości