Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota GR Supra. Powrót sportowej legendy

Stanisław Rochowicz
Toyota GR Supra Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing.Fot. Toyota
Toyota GR Supra Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing.Fot. Toyota
Niektórzy mówią, że nowa Toyota GR Supra powstała dlatego, że prezesowi tej firmy Akido Toyodzie znudziła się już i opatrzyła produkowana w latach 1992-2002 Supra 4. generacji. Postanowił zatem przygotować zupełnie nowy model, którym już sobie jeździ...

Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja legendarnego samochodu sportowego Toyoty i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Auto ma właśnie swoją światową premierę podczas North American International Auto Show w Detroit. Co ciekawe, nowa Supra to efekt współpracy pomiędzy Toyotą a BMW. Toyota była odpowiedzialna za wygląd, proporcje auta, jego zewnętrzny i wewnętrzny design, założenia dotyczące osiągów, zestrojenie zawieszenia i prowadzenie. BMW natomiast za dostarczenie silników i finalną produkcję. I właśnie ten „mariaż” nie wszystkim miłośnikom Supry się spodobał. Supra bazuje bowiem na nowym roadsterze BMW – modelu Z4. Nie wszystkim spodobało się także wyraźne „zmniejszenie” Supry w porównaniu do jej protoplastów.

Tak ma wyglądać prawdziwy samochód sportowy

Już pierwszy rzut oka na nową Toyotę GR Supra ma zdradzać nawiązanie do tradycji samochodów sportowych Toyoty. Długa pokrywa silnika, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT.
W stylistyce przodu widać inspiracje 4. generacją Supry. Projekt ma zyskać na wyrazistości dzięki niskiemu osadzeniu grilla oraz sporym wlotom powietrza po bokach, które są kluczowe dla chłodzenia silnika. Charakterystyczne reflektory o sześciu diodach LED są zintegrowane z kierunkowskazami i światłami do jazdy dziennej. Ostre linie kloszy schodzące ku środkowi maski dodają dodatkowej zadziorności oraz jeszcze lepiej podkreślają przedni spojler. Nisko położona maska tworzy dynamiczną linię boczną, która biegnie od niskiego nosa w kierunku tyłu. Tylna krawędź maski oraz tylny spojler można spiąć niewidzialną linią, bo są ustawione niemal na tej samej wysokości. Dolna część karoserii jest skierowana agresywnie do przodu. Z kolei kabina jest pochylona do tyłu, a czarne słupki oraz charakterystyczna linia dachu podkreślają jej kompaktowe rozmiary. Wysoką sztywność samochodu uwydatniają wzmocnione progi. W Europie Toyota GR Supra będzie wyposażona w 19-calowe aluminiowe felgi z naprzemiennie czarnymi i srebrnymi ramionami.

Masywny tylny spojler zapewnia optymalny opływ aerodynamiczny. Trapezoidalne kształty tylnego zderzaka tworzą poczucie dociskania samochodu do ziemi. Światła to prosta kombinacja wewnętrznych okręgów, a wykonane w technologii LED tylne światła przeciwmgielne oraz cofania umieszczono centralnie w dolnej części zderzaka.

Budzącą emocje stylistykę Toyoty Supry podkreśla osiem opcji kolorystycznych z odcieniami czerwieni, żółci i niebieskiego do wyboru. Nowy lakier Matt Storm Grey będzie dostępny tylko w edycji specjalnej, której wyjątkowość uwydatnią niebieskie wstawki i matowe wykończenie.

Wnętrze

Kokpit w nowej Toyocie GR Supra łączy tradycyjne elementu samochodów klasy GT z ultranowoczesną funkcjonalnością. Wzorce czerpano bezpośrednio z jednomiejscowych samochodów wyścigowych, bo celem było zaprojektowanie wnętrza tak, by kierowca mógł się skupić tylko na prowadzeniu auta. Konsola przednia jest smukła i nisko osadzona, co daje świetną widoczność przez przednią szybę, a kierowcy ułatwia precyzyjne prowadzenie auta z wysokimi prędkościami. Najważniejsze przełączniki są umieszczone na tyle blisko, by można było nimi szybko i łatwo operować. Panel środkowy oraz boki drzwi są stylistycznie połączone, co dodaje wnętrzu zwartości.

W projektowaniu miejsca kierowcy wykorzystano doświadczenia z torów wyścigowych zespołu TOYOTA GAZOO Racing, a wyrazem tego są miękkie panele wspierające kolana od strony konsoli środkowej i drzwi.

Wyświetlacz head-up, wskaźniki oraz manetki zmiany biegów są umieszczone centralnie przed kierowcą, a na trójramiennej kierownicy rozplanowano dodatkowe przełączniki. Pokryta skórą kierownica jest spłaszczona u dołu, by zapewnić lepszy chwyt. Umieszczony przed kierowcą wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala jest doskonale widoczny przez kierownicę. W jego skład wchodzą trójwymiarowy licznik przebiegu oraz wskaźnik biegu wyświetlane w części centralnej, cyfrowy prędkościomierz po lewej stronie oraz systemy nawigacji i multimediów po prawej.

Konsola środkowa jest skierowana ku kierowcy, tworząc wokół niego zabudowany kokpit, a pasażerowi daje otwartą przestrzeń. Nie zapomniano o wyścigowych wzorcach, montując także po stronie pasażera panele chroniące kolana na konsoli środkowej i bokach drzwi.

Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo lub za pomocą obrotowego kontrolera, zamontowano nad konsolą.
Przestrzeń bagażowa jest wystarczająca dla dwóch osób wyjeżdżających na weekend. Można ją nieznacznie powiększyć poprzez demontaż panelu w tylnej części kabiny.

Fotele inspirowane wyścigami

Siedzenia w nowej Toyocie GR Supra inspirowane są wyścigami. To połączenie komfortu z doskonałym wsparciem, co będzie szczególnie wyczuwalne podczas jazdy po torze. Zagłówek jest zintegrowany z oparciem, a ciało w optymalnej pozycji utrzymują odpowiednio wyprofilowane siedzisko oraz górna część oparcia. Fotele mogą być pokryte skórą lub kombinacją skórzanych boków z oparciem i siedziskiem obszytym alcantarą, która zapewni właściwą wentylację oraz dodatkowe trzymanie ciała.

Jednostka napędowa

Sercem nowej Toyoty GR Supra jest trzylitrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jest on wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, precyzyjny układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu, które mają zapewnić najlepsze w tym segmencie osiągi momentu obrotowego dostępne od niskich obrotów. Silnik współpracuje z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów. Kierowca w każdej chwili może przejąć kontrolę nad zmianą biegów, korzystając z manetek przy kierownicy oraz wybrać tryb Normal lub Sport, by dopasować ją do własnych preferencji i warunków. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie ze startu zatrzymanego przy zachowaniu maksymalnej trakcji, sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy. Dźwięk silnika oraz jego reakcje na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zachowanie aktywnego dyferencjału są dopasowywane, gdy kierowa wybierze tryb Sport. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie „track”, które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy.

W przyszłości pod pokrywę ma też trafić dwulitrowy, rzędowy 4-cylindrowy silnik o mocy 258 KM z momentem obrotowym wynoszącym 400 Nm.

Aktywny dyferencjał

Wszystkie wersje Toyoty GR Supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania, może gładko dostosować się od zerowego do pełnego, 100-procentowego spięcia napędów z natychmiastową reakcją. Specjalny sterownik monitoruje szeroki zakres danych, zarówno te z koła kierownicy, pracy pedałów gazu i hamulca, obrotów silnika oraz poziomu wychylenia, by odpowiednio aktywować siłownik. To gwarancja stabilnej i efektywnej jazdy, gdy opony zbliżają się do granic swoich osiągów. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy dystrybuuje moment pomiędzy tylnymi kołami, korygując wartości na każdym etapie pokonywania zakrętu, co ma sprawić, że auto będzie zachowywać się w sposób przewidywalny.

Optymalny balans

Projektując samochód od zera, na początku trzeba określić wymiary zewnętrzne. W Toyocie GR Supra te parametry zostały zdefiniowane tak, by priorytetem uczynić zwinność w prowadzeniu samochodu. Kluczowym czynnikiem jest stosunek rozstawu osi do rozstawu kół. Najlepszy balans pomiędzy świetną zwinnością oraz ponadprzeciętną stabilnością osiąga się, gdy stosunek tych miar mieści się między 1,5 a 1,6. Osiągnięcie „złotej proporcji”, czyli 1,55, było dla zespołu rozwojowego Toyoty GR Supry zagadnieniem fundamentalnym, do którego dopasowywano pozostałe elementy auta. Zatem w porównaniu do Toyoty GT86 powiększono rozstaw kół (GT86 1530 mm – nowa Supra 1600 mm), i zmniejszono rozstaw osi (GT86 2570 mm – nowa Supra 2470 mm).  Obniżono także środek ciężkości (GT86 468 mm – nowa Supra 461 mm). Zapewniono także idealny rozkład mas (50:50 przód/tył) poprzez przesunięcie o 50 mm w stronę kabiny jednostki napędowej. To ostatnie udało się poprzez zastosowanie aluminium w mocowaniu zawieszenia, belkach mocowania silnika, a także pokrywie silnika i w drzwiach.
Wysoka sztywność karoserii pozwoliła na precyzyjniejsze dopracowanie geometrii oraz dostrojenie amortyzatorów. Nowy projekt zawieszenia składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Podłużnice i punkty mocowania są wyjątkowo sztywne, by zapewnić precyzję podczas skręcania, a wykorzystanie aluminium w elementach zawieszenia i piastach redukuje masę nieresorowaną. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest zestrojone sportowo i może być dopasowane do preferencji kierowcy w trybach kierownicy Sport i Comfort.

Tylne zawieszenie zyskuje dzięki lekkiemu projektowi ze sztywnymi podłużnicami oraz podporami, które łączą je z karoserią. 19-calowe aluminiowe felgi zaopatrzone są w opony Michelin Pilot Super Sport. Tylne koła są odrobinę szersze od przednich. Mocne hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Klub Supra 900

Toyota GR Supra w inauguracyjnym roku produkcji trafi do zaledwie 900 właścicieli w Europie. Pierwsi z tych, którzy zarezerwowali nowy sportowy samochód, będą się cieszyć licznymi korzyściami. Chcąc okazać uznanie za entuzjazm w związku z powrotem Supry, jeszcze przed dostarczeniem auta latem 2019 roku pierwsi klienci zyskają dostęp do ekskluzywnego programu Supra 900 Club.

Zobacz także: Porsche Macan S. Test wzorcowego SUV-a z mocnym silnikiem

Model premierowy w wersjach Active i Premium

Toyota GR Supra wejdzie na rynek w dwóch wersjach wyposażenia: Active oraz Premium.
Model podstawowy, Toyota GR Supra Active, posiada zaawansowane funkcje oraz systemy, takie jak: aktywny dyferencjał, adaptacyjne zawieszenie (Adapitve Variable Suspension) czy 19-calowe aluminiowe koła z hamulcami najwyższej jakości. Ponadto wersja Active zawiera: dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start, skórzaną kierownicę z przyciskami funkcyjnymi oraz wirtualną tablicę rozdzielczą przed kierowcą. Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej, a lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania.

Sportowe fotele obite są czarną Alcantarą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień. System multimedialny zawiera 10-głośnikowy system audio oraz wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, nawigację z Supra Connect (na wybranych rynkach), Bluetooth oraz port USB.

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawiera pakiet Supra Safety +, w którego skład wchodzą systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu, ostrzegania o kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu oraz czujniki parkowania z funkcją hamowania. Dodatkowo obejmuje także funkcję e-Call, która w razie poważnego wypadku automatycznie wyśle położenie auta do służb ratunkowych. Auto ma też system kontroli ciśnienia w oponach. Wszystkie Toyoty GR Supra są wyposażone w alarm.

Poziom Premium zawiera wyposażenie Active, wzbogacone o skórzaną tapicerkę, 12-głośnikowy system audio premium JBL, wyświetlacz head-up, indukcyjną ładowarkę smartfonu oraz pakiety oświetlenia i przechowywania przedmiotów.

Kiedy pojeździmy

Wracając do szefa Toyoty, Pan Toyoda, zanim dał zielone światło do rozpoczęcia produkcji, osobiście przetestował samochód na torze Nürburgring, by mieć pewność, że Toyota GR Supra spełni pokładane w niej oczekiwania. Widać, że jego spełniła.
Wprawdzie europejska premiera Supry odbędzie się dopiero podczas salonu w Genewie, to jednak już dziś można ją zamawiać. A trzeba się spieszyć, bowiem Toyota GR Supra w inauguracyjnym roku produkcji trafi do zaledwie 900 właścicieli w Europie. Pierwsze informacje mówią, że ma ona kosztować ok. 300 tys. złotych. Na nic jednak zda się wpłacenie nawet całej tej sumy już dziś, bowiem samo rozpoczęcie produkcji planowane jest dopiero na czerwiec tego roku. Wszystkie samochody powstaną w mieście Graz w Austrii, w zakładach kooperujących z BMW

Toyota GR Supra – specyfikacja techniczna

 

SILNIK

 

Kod silnika

B58B30M1

Typ

Sześć cylindrów w układzie rzędowym

Umiejscowienie wałka rozrządu

DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu oraz zmienną pracą wałka rozrządu

Typ wtrysku

Bezpośredni

Doładowanie

Pojedyncza turbosprężarka typu Twin Scroll

Pojemność (cm3)

2998

Średnica cylindra × skok tłoka (mm)

82 x 94,6

Stopień sprężenia (:1)

11,0 :1

Moc maksymalna (KM/ kW)

340/250 przy 5000-6500 obr./min.

Maks. moment obrotowy (Nm)

500 przy 1600-4500 obr./min.

Norma emisji spalin

Euro 6d

 

SKRZYNIA BIEGÓW

 

Typ

Automatyczna, 8-biegowa

Zestopniowanie przełożeń (:1)

 

1

5,250

2

3,360

3

2,172

4

1,720

5

1,316

6

1,000

7

0,822

8

0,640

Wsteczny

3,712

Przełożenie główne

3,150

 

OSIĄGI

 

Stosunek mocy do masy (kg/kW)

 

Prędkość maksymalna (km/h)

250 (ograniczona elektronicznie)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

4,3

Przyspieszenie 0 – 400 m (s)

-

Przyspieszenie 0 – 1000 m (s)

-

ZUŻYCIE PALIWA

 

Miasto

-

Trasa

-

Tryb mieszany

-

Pojemność zbiornika paliwa

52

Emisja CO2 (g/km)

 

W trybie mieszanym

170

 

PODWOZIE

 

Zawieszenie przednie

Niezależne, kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe

Zawieszenie tylne

Pięciowahaczowe z lekką aluminiowo-stalową konstrukcją

Układ kierowniczy

Rack & Pinion, elektryczne wspomaganie

Przełożenie (:1)

15,1:1

Minimalna średnica zawracania

11

Hamulce

 

Przednie

Tarcze wentylowane (345 x 36)

4 tłoczkowe zaciski

Tylne

Tarcze wentylowane (345 x 24)

 

Opony

Michelin Pilot Super Sport

Przód

255/35 ZR 19 96Y

Tył

275/35 ZR 19 100Y

 

WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)

 

Długość całkowita

4379

Szerokość całkowita

1854

Wysokość całkowita

1292

Rozstaw osi

2470

Rozstaw kół przednich

1594

Rozstaw kół tylnych

1589

Opór powietrza

0,33

BAGAŻNIK (dm3)

 

Pojemność

290

 

MASA (kg)

 

Masa całkowita bez kierowcy

1495

Masa całkowita (ECE)

1570

Maksymalna masa całkowita

1815

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty