Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38369 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Premiery / Samochody osobowe

Toyota GR Supra. Tak wygląda z dachem targa

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Toyota GR Supra z dachem targa

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym Toyota sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe. Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. 
 
Fot. Toyota Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym Toyota sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe. Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem.

Toyota Supra z otwartym dachem

Pozornie prosty zabieg usunięcia części dachu sportowego coupe wymagał od projektantów Toyoty znaczących ingerencji w strukturę GR Supry. Duże partie ramy zostały dodatkowo wzmocnione, by utrzymać wysoką sztywność nadwozia. Zdejmowany dach składa się z dwóch paneli z kompozytu, wydrukowanych w technologii 3D, które mieszczą się w bagażniku auta. GR Supra w wersji Sport Top zyskała także nowy pakiet aerodynamiczny, w tym przedni spojler, potężny tylny dyfuzor z podwójną końcówką wydechu umieszczoną w jego centrum oraz tylny spojler swoim kształtem nawiązujący do Supry MK4, znanej z kinowego klasyka „Szybcy i wściekli”.

Długa tradycja sportowych Toyot z otwartym dachem

Toyota GR Supra z dachem targa

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym Toyota sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe. Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. 
 
Fot. Toyota GR Supra piątej generacji w wersji targa mocno nawiązuje do poprzednich modeli Supry z otwartym dachem – MK3 z lat 80. i produkowanej w latach 90. Supry MK4, która zeszła ze sceny w 2002 roku. Nadwozie targa pojawiło się także w historii Celiki i MR2. Wśród innych modeli Toyoty z otwartym dachem warto pamiętać o roadsterze MR2 Spyder, czyli trzeciej generacji modelu, oraz o spokrewnionym z małą Starlet kabriolecie Toyota Paseo Convertible. Fani GT86 na pewno pamiętają koncepcyjny model Toyota FT-86 Open pokazany po raz pierwszy na targach w Genewie w 2013 roku.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Szczególne miejsce w historii Toyoty ma model 2000GT. Na rynku był dostępny wyłącznie jako coupe, ale kilka egzemplarzy przerobiono na kabriolet specjalnie dla Seana Connery’ego występującego w roli Jamesa Bonda w filmie „Żyje się tylko dwa razy”.

Toyota GR Supra – klasyczna sportowa konstrukcja

GR Supra nie powstałaby, gdyby nie zamiłowanie Akio Toyody do sportowych samochodów. Prezydent Toyoty sam jest kierowcą rajdowym i wyścigowym i osobiście dopilnował, żeby słynna Supra, której czwarta generacja opuściła rynek w 2002 roku, powróciła do salonów w nowej postaci. Podstawowa konstrukcja samochodu powstała we współpracy z BMW, ale w największym stopniu o jej charakterze zdecydowali fachowcy wyczynowego zespołu Toyota Gazoo Racing, który reprezentuje markę w największych imprezach sportowych, takich jak WRC, Rajd Dakar czy wyścig Le Mans 24h. To oni zadbali o to, by do GR Supry trafiły najnowsze rozwiązania wypracowane w motorsporcie.

GR Supra 5. generacji została pokazana po raz pierwszy w 2018 roku na Goodwood Festival of Speed, a jej sprzedaż rozpoczęła się w 2019 roku. Auto otrzymało nadwozie o idealnym rozkładzie masy między przodem a tyłem w proporcji 50:50. Jego środek ciężkości jest położony niżej niż w coupe Toyota GT86, konstrukcja jest sztywniejsza niż nadwozie supersamochodu Lexus LFA. Twórcy nowej GR Supry zastosowali klasyczny układ silnika z przodu i napędu na tył, znany z wielu sportowych Toyot, w tym z GT86 i poprzednich generacji Supry. Klasyczny, choć nowy jest także rzędowy 6-cylindrowy silnik benzynowy z turbiną – takie same parametry miał słynny silnik 2JZ z Supry 4. generacji. Jednostka o pojemności 3,0 l, mocy 340 KM i 500 Nm momentu obrotowego rozpędza GR Suprę do setki w 4,3 s. W 2020 roku dołączył do niego 2-litrowy, czterocylindrowy silnik turbo o mocy 258 KM i 400 Nm maksymalnego momentu obrotowego, z którym coupe osiąga setkę w 5,2 s.

 

Zobacz także: Dwa modele Fiata w nowej odsłonie

Toyota GR Supra z dachem targa

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym Toyota sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe. Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem. 
 
Fot. Toyota

Toyota GR Supra z dachem targa

Toyota Supra Sport Top to nowy eksperyment, w którym Toyota sprawdza, co jeszcze da się wycisnąć z jej sportowego coupe. Tym razem amerykański oddział marki stworzył koncepcyjne auto z nadwoziem targa, który nawiązuje do klasycznych modeli Supry trzeciej i czwartej generacji ze zdejmowanym dachem.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Garrry (gość)

    Wygląda kozacko, a na żywo jeszcze lepiej

  • track (gość)

    Suprą jeździłem po torze ze znajomym. Auto kosior, toyota wiedziała co robi wypuszczając ten model

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Supra zdjęcia

Toyota Supra dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Supra Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł