Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota GR Yaris. Trzy cylindry i napęd na cztery koła

Mariusz Michalak
Toyota GR YarisToyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020. To drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM, napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia i specjalnie zaprojektowane zawieszenie.Fot. Toyota
Toyota GR YarisToyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020. To drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM, napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia i specjalnie zaprojektowane zawieszenie.Fot. Toyota
Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020. To drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM, napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia i specjalnie zaprojektowane zawieszenie.

Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto ma prowadzić się lepiej i być bardziej stabilne. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami.

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego. Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy.

Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylnią osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty