Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota – historia marki

Mariusz Michalak
Logo Toyoty / Fot. Toyota
Logo Toyoty / Fot. Toyota
Toyota obecnie należy do największych producentów motoryzacyjnych na świecie. Początkowo podobnie jak i inne przedsiębiorstwa z branży, wcale nie zajmowała się produkcją samochodów.
Logo Toyoty / Fot. Toyota
Logo Toyoty / Fot. Toyota

Potęga Toyoty związana jest z osobą Sakichi Toyody, który przyczynił się do zrewolucjonizowania japońskiej branży tekstylnej, a także jest dziełem jego syna Kiichira, wspierającego go w działaniach. Początki funkcjonowania ich przedsiębiorstwa tekstylnego to rok 1885. Należy zaznaczyć, że Sakichi Toyoda od najmłodszych lat fascynował się maszynami. Najpierw opatentował drewniany warsztat tkacki, a następnie zbudował automatyczne krosno. W 1918 roku zarejestrował natomiast firmę Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd zajmującą się tkactwem. Umiera w 1930 roku, a pięć lat po jego śmierci opracowane zostały tzw. „Maksymy Toyody”, które są normami zarządzania aktualnymi do dnia dzisiejszego.

Syn Sakichiego, Kiichiro również interesował się mechaniką. Wiele podróżował, a po pobycie w Europie i Ameryce zadecydował, że firma zajmie się produkcją samochodów. Tak oto w 1933 roku w zakładach tkackich utworzono dział samochodów. Dodatkowym impulsem do działania był fakt, że w tamtym czasie w Japonii rynek aut był jeszcze stosunkowo niewielki.

Sakichi Toyoda / Fot. domena publiczna, http://pl.wikipedia.org/wiki/Sakichi_Toyoda#mediaviewer/Plik:Sakichi_Toyoda_new.png
Sakichi Toyoda / Fot. domena publiczna, http://pl.wikipedia.org/wiki/Sakichi_Toyoda#mediaviewer/Plik:Sakichi_Toyoda_new.png

Najpierw w 1933 roku zostaje zbudowany sześciocylindrowy silnik o pojemności 3,4 litra. Dwa lata później pojawia się pierwszy samochód marki, który zostaje oznaczony symbolem A1. Przedsiębiorstwo zaczęło także produkować samochody ciężarowe i autobusy, ale nadal skupia się na udoskonalaniu aut osobowych. Niebawem pierwszy pojazd zostaje zastąpiony przez model AA. W 1937 roku zarząd podjął decyzję o powołaniu nowej firmy – Toyota Motor Co. Ltd. Wtedy pojawiło się także nowe logo firmy, Trzy owale symbolizują literę T, a całość składa się z ośmiu elementów co ma zapewnić pomyślność.

Mimo kryzysu spowodowanego wybuchem II wojny światowej, Toyota pracuje nad małym samochodem osobowym, który mógłby zmotoryzować Japonię. Tak w 1947 roku ukończony został model SA z silnikiem o pojemnościach od 1000 do 1500 ccm. Niestety auto nie cieszyło się dużą popularnością. Firma pogrążała się w problemach finansowych, a stanowiska prezesa zrzekł się Kiichiro Toyoda. Dowodzenie firmą objął Taizo Ishida.

Przełom lat 50. i 60. XX wieku to odwracanie się koniunktury. W ciągu kilku lat firma zaczęła modernizować swoje zakłady oraz produkował coraz więcej pojazdów, a w 1952 roku produkcja wyniosła 14 000 aut rocznie. Od 1955 roku powstaje Toyota Crown, a do napędu pojazdu, który występował w kilku wariantach nadwozia użyto benzynowych i wysokoprężnych silników R4 oraz R6. Model Crown posiadał napęd na tylną oś.

Dwa lata po Crownie wystartowała sprzedaż Corony. Auto także było dostępne w wielu wersjach nadwoziowych jak sedan, kombi, coupe, liftback i pick-up. Pod maską znalazły się jednostki R4 o pojemności od 1,0 do 2,4 litra, a napęd trafiał na tył. Dopiero w ósmej generacji napęd przekazywany był na przednie koła.

Toyota otwiera swoje przedstawicielstwo w Kanadzie, USA oraz Brazylii, a pierwszym europejskim krajem do którego trafiły jej samochody była Dania. Wprowadzono także nowy system zarządzania, który zakładał m.in. dostosowywanie wielkości produkcji do aktualnie panującej koniunktury na rynku.

Fot. Toyota Corolla / Fot. Toyota
Fot. Toyota Corolla / Fot. Toyota

Kolejnym kamieniem milowym jest pojawienie się w 1966 roku modelu Corolla. Początkowo za jej napęd odpowiadała jednostka o pojemności 1,1 l i mocy 52 KM, a następnie zwiększono ją do 68 KM oraz 77 KM. W latach 1983 – 1987 powstaje jej piąta generacja, która cieszy się dużą popularnością, a wielu nabywców znalazła zwłaszcza wersja z silnikiem 1,6 i mocy 90 KM.

Rok 1970 jest rokiem debiutu modelu Carina. Auto początkowo było czterodrzwiową wersją Toyoty Celici, a z biegiem czasu stało się bliźniaczym modelem Toyoty Corony. W 1973 roku debiutuje natomiast model Starlet – małe auto miejskie, które napędzały jednostki 1,0 i 1,2 l. Pojazd miał silnik umiejscowiony z przodu, napęd na tylną oś i cieszył się dużą popularnością. Lata 70. XX wieku to także kontynuacja produkcji terenowego modelu Land Cruiser debiutującego w 1954 roku. Pojawiają się również następne generacje modelu Celica, a pod koniec dekady pojawi się sportowa Supra.

Toyota Carina / Fot. Toyota
Toyota Carina / Fot. Toyota

W 1982 roku Toyoty Motor Company i Toyota Motor Sales połączyły się i powstała Toyota Motor Corporation. W tym czasie do Toyoty należało 40% japońskiego rynku. Dwa lata później udaje się także utworzyć spółkę z General Motors – The United Motor Manufacturing Inc. W Ameryce sukces miał odnieść model Camry, który miał premierę w 1983 roku, a pomoc w uzyskaniu klientów miała także zapewnić utworzona w 1989 roku marka Lexus. Od 1994 roku powstaje Toyota RAV4 należąca do aut typu SUV, a model doczekał się już czterech generacji.

Toyota Prius 2009 / Fot. Toyota
Toyota Prius 2009 / Fot. Toyota

Kolejnym ważnym wydarzeniem jest debiut w 1997 roku modelu Prius – pierwszego masowo produkowanego samochodu osobowego z napędem hybrydowym. Pierwsza generacja napędzana była silnikiem spalinowym o pojemności 1,5 l i mocy 58 KM oraz elektrycznym motorem dostarczającym 40 KM. Obecnie na rynku dostępna jest trzecia odsłona modelu.

Rok po debiucie Priusa pojawia się Toyota Avensis, która jest następcą Cariny E. Obecnie na rynku mamy dostępną trzecią generację pojazdu. Następnie w 1999 debiutuje model Yaris – mały miejski samochód, który w Japonii funkcjonuje pod nazwą Vitz. Z segmentu aut miejskich warto wspomnieć także o modelu Aygo, który debiutował w 2005 roku i został opracowany wspólnie z koncernem PSA. Od 2014 roku powstaje druga generacja auta.

Z innych popularnych modeli wskazać można Toyotę Auris produkowaną od 2007 roku. Trzy lata potem przeszła facelifting, a w 2012 roku na rynek weszła jej druga generacja. W 2009 roku w ofercie pojawił się minivan Verso, który pod względem stylistycznym nawiązuje do Toyoty Avensis III. W 2013 roku samochód doczekał się gruntownego faceliftingu.

Toyota Auris / Fot. Toyota
Toyota Auris / Fot. Toyota

Na uwagę zasługuje również Toyota GT86. Samochód produkowany jest od marca 2012 roku. Pierwszy człon – „GT”- nawiązuje do modelu 2000GT z 1967 roku, a drugi – „86” – odnosi się do legendarnego sportowego modelu Corolla Levin AE86, produkowanego w latach 1983-1987. Dwulitrowy silnik z turbodoładowaniem produkuje moc 200 KM, co pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund.

Najważniejsze wybrane daty z historii marki

1885 – początki firmy tekstylnej Sakichi Toyody

1918 – zarejestrowanie przedsiębiorstwa Toyoda Spinning and Weaving Co. Ltd.

1933 – budowa pierwszego silnika

1935 – pierwszy samochód model A1

1937 – powstaje firma Toyota Motor Co. Ltd         

1947 – Toyota SA

1954 – Toyota Land Cruiser

1955 – Toyota Crown

1957 – Toyota Corona

1966 – Toyota Corolla

1968 – Toyota Hilux

1973 – Toyota Starlet

1970 – Toyota Celica

1970 – Toyota Carina

1978 – Toyota Supra

1982 – powstaje Toyota Motor Corporation

1983 – Toyota Camry

1984 – spółka z General Motors

1989 – powstanie marki Lexus

1997 – Toyota Prius

1998 – Toyota Avensis

1999 – Toyota Yaris

2005 – Toyota Aygo

2007 – Toyota Auris 

2009 – Toyota Verso

2012 – Toyota GT86

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty