Toyota LQ. Porozmawia z kierowcą i oczyści powietrze

Mariusz Michalak / RUPTLY / x-news
Toyota LQElektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.Fot. Toyota
Toyota LQElektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.Fot. Toyota
Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Toyota zaprezentuje samochód koncepcyjny LQ, który za pomocą zaawansowanej technologii wchodzi w interakcję z kierowcą.

Toyota LQ. Samochód rozmawiający z kierowcą

Awatar sztucznej inteligencji Yui to wirtualny towarzysz podróży, który rozmawia z kierowcą i pomaga mu w prowadzeniu. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z kierowcą poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie. Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę. W dalszym rozwoju Toyota przystosuje Yui do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami.

Największy wkład w rozwój technologiczny koncepcyjnego pojazdu Toyoty wniósł amerykański ośrodek badawczy Toyota Research Institute. Równocześnie zespół otrzymał wsparcie od kilku specjalistycznych firm:

  • JTB Corporation: przekazała informacje o różnego rodzaju obiektach oraz o dostosowanych do potrzeb klientów trasach przejazdów;
  • AWA Co., Ltd.: dostarczyła streaming muzyki dostosowujący się do tras przejazdów i preferencji kierowców;
  • NTT DoCoMo, Inc.: zainstalował w samochodzie stację 5G jako źródło stabilnej komunikacji i superszybkiej wymiany danych.

Toyota LQ. Cały samochód porozumiewa się z kierowcą

Wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality) to nowa technologia powiększająca zasięg wyświetlacza HUD, która jeszcze skuteczniej pomaga skupić się na drodze. Informacje takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego o opuszczeniu z pasa ruchu czy znakach drogowych oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą. Wyświetlacz ma przekątną aż 230 cali i głębię od 7 do 41 metrów przed samochodem. System został opracowany we współpracy z Panasonic Corporation.

Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.

LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze.

LQ to pierwszy samochód Toyoty, w którym zastosowano organiczne diody LED na tablicy przyrządów i w zegarach. Zaawansowana tablica rozdzielcza otacza kierowcę, zapewniając bardzo dobrą widoczność.

Toyota LQ. Funkcje zautomatyzowanego prowadzenia

Toyota LQElektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna
Toyota LQ

Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.

Fot. Toyota

LQ jest wyposażony w system zautomatyzowanej jazdy na poziomie 4 według klasyfikacji SAE, który powstał we współpracy z Toyota Research Institute. Możliwości pojazdu zwiększa opracowany wspólnie z Panasonic Corporation automatyczny asystent parkowania. System znajduje miejsce do zaparkowania i wprowadza na nie samochód bez wsparcia kierowcy. W tym celu określa pozycję auta przy pomocy wielu kamer, sonaru, radaru i map 2D, a także kamer zainstalowanych przy miejscach parkingowych. Wszystkie te czujniki i układy monitorują także inne pojazdy oraz pieszych, automatycznie zatrzymując pojazd, jeśli na jego drodze parkowania pojawi się inny obiekt. Rozwiązanie to ułatwia korzystanie z samochodu i zwiększa wykorzystanie miejsc postojowych dzięki temu, że jest w stanie zaparkować auto, pozostawiając tylko 20 cm odstępu od sąsiedniego pojazdu.

Toyota LQ. Inteligentny fotel kierowcy

Fotel z funkcjami relaksacji oraz zwiększania uwagi kierowcy to pierwsze taki rozwiązanie na świecie, opracowane wspólnie z Toyota Boshoku Corporation. Jego siedziska są wypełnione komorami powietrznymi, w które wtłaczane jest powietrze z klimatyzacji. System pozwala wpływać na kierowcę w zależności od sytuacji na drodze – albo zwiększając jego czujność, albo uspokajając go. Kiedy systemy bezpieczeństwa samochodu rozpoznają, że kierowca jest zmęczony, zwiększają ciśnienie powietrza w oparciu, wspierając tym samym wyprostowaną postawę. Jednocześnie komory powietrzne siedzenia napełniane są chłodnym powietrzem.

Kiedy sytuacja pozwala się odprężyć, na przykład gdy włączony jest tryb zautomatyzowanej jazdy, oparcie jest wypełniane powietrzem w takim kształcie, który sprzyja pogłębieniu oddechu przez kierowcę.

Toyota LQ. Samochód minusemisyjny

Toyota LQElektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna
Toyota LQ

Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.

Fot. Toyota

Elektryczna Toyota LQ nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale aktywnie oczyszcza powietrze z zanieczyszczeń. Nowo opracowana powłoka katalityczna podczas jazdy samochodu przetwarza ozon na cząsteczki tlenu. Ozon znajdujący się przy powierzchni ziemi tworzy fotochemiczny smog i jest szkodliwy dla zdrowia, powodując m.in. choroby układu oddechowego. Nowe rozwiązanie Toyoty w ciągu godziny jazdy oczyszcza z ozonu 1000 litrów powietrza z 60-procentową skutecznością.

Toyota LQ. Design

Kabina LQ ma futurystyczny kształt z minimalną liczbą widocznych elementów, a jej linie płynnie przechodzą z wnętrza na karoserię. Interfejs Yui jest umieszczony na środku tablicy przyrządów, a nawiewy klimatyzacji są niewidoczne. Wyprodukowana w druku 3D konsola centralna została zaprojektowana w najbardziej korzystny sposób pod względem odporności i masy za pomocą optymalizacji topologicznej. To ułatwiło stworzenie nowoczesnego wnętrza z minimalną liczbą widocznych dla pasażerów konstrukcji wspierających. Szklana pokrywa zewnętrznych drzwi gładko łączy się z wewnętrzną stroną, tworząc zintegrowaną, elegancką całość.

Toyota LQ zostanie zaprezentowana na specjalnej wystawie Future Expo podczas targów w Tokio między 24 października a 4 listopada. Toyota zapowiedziała także, że w ramach programu “Toyota Yui Project Tours 2020” udostępni LQ do testów drogowych. Program zostanie zorganizowany w Tokio między czerwcem a wrześniem 2020 roku. Uczestnicy zostaną wybrani spośród osób, które zgłoszą chęć udziału w testach LQ i Yui za pośrednictwem aplikacji na telefon.

Tabela Toyota LQ

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty