Toyota Mirai. Historyczne zwycięstwo

(mm/ip)
Toyota Mirai odniosła  sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną. Fot. Toyota
Toyota Mirai odniosła sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną. Fot. Toyota
Toyota Mirai odniosła sukces podczas swojego sportowego debiutu. Artur Prusak i Thierry Benchetrit, mistrzowie świata serii FIA Alternatywnych Energii 2015 i 2016, wywalczyli zwycięstwo w rajdzie e-Rallye Monte Carlo za kierownicą wodorowego sedana Toyoty. Samochód pokonał ponad 1000 km po górzystej trasie między Fontainebleau i Monako, emitując wyłącznie parę wodną.

E-Rallye Monte Carlo 2016 to pierwsza edycja rajdu zeroemisyjnych samochodów, zorganizowanego przez Automobile Club Monaco według przepisów FIA. W imprezie wzięło udział 10 różnych modeli aut elektrycznych i wodorowych 7 marek. Na linii startu stanęły 34 załogi z 8 europejskich krajów.

Francuski oddział Toyoty wystawił trzy wodorowe Mirai. Jednym z nich wystartowali Artur Prusak i Thierry Benchetrit, zwycięzcy Mistrzostw Świata Alternatywnych Energii FIA w sezonach 2015 i 2016, a także rajdu Monte-Carlo Énergies Nouvelles w 2013 roku. Na co dzień polsko-francuski zespół bierze udział w rajdach za kierownicą Toyoty Prius.

Trasa rajdu przebiegała z Fontainebleau do Monako na dystansie 1000 km. Impreza trwała od 12 do 16 października. Firma Air Liquide dostarczyła mobilną stację tankowania wodoru. Podobna stacja działa w Paryżu, w Pont de l’Alma, od listopada 2015 r. Napełnianie zbiorników trwa od 3 do 5 minut, podobnie jak w przypadku konwencjonalnego samochodu z silnikiem benzynowym lub Diesla.

Toyota Mirai jest pierwszym masowym sedanem napędzanym wodorowymi ogniwami paliwowymi. Auto zadebiutowało w grudniu 2014 roku w Japonii. Obecnie jest dostępne także w Stanach Zjednoczonych oraz w siedmiu państwach europejskich: w Niemczech, Danii, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Norwegii, Belgii i Holandii.

Samochód jest napędzany silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM i momencie obrotowym 335 Nm, dostępnym od chwili ruszenia. Mirai przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,6 s i osiąga maksymalną prędkość 178 km/h. Wodór przechowywany w specjalnych zbiornikach o pojemności 12,4 l łączy się z tlenem w ogniwach paliwowych, uwalniając energię. W pełni zatankowane zbiorniki mieszczą 5 kg wodoru pod ciśnieniem 700 barów. Pojazd zużywa średnio 0,76 kg wodoru na 100 km, a jego zasięg na jednym tankowaniu wynosi od 500 do nawet 700 km.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty