Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37039 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Toyota Prius III (2009-2015). Wady, zalety, sytuacja rynkowa

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

Toyota Prius III 

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego. O tym, czy trzecia generacja Priusa to ciekawa propozycja na rynku wtórnym i kto powinien zainteresować się tym samochodem, przeczytacie w naszym poradniku.

Prius trzeciej generacji oznaczony wewnętrznym kodem XW30 był produkowany w latach 2009-2015. Występował w jednej wersji nadwoziowej - jako liftback. W 2011 roku przeprowadzono facelifting auta. Zmodyfikowano wówczas wygląd przednich i tylnych lamp, delikatnie przemodelowano stylistykę zderzaków oraz dodano nowe elementy wyposażenia. Prius III występował jako zwykła hybryda oraz w wersji plug-in, której akumulator litowo-jonowy o pojemności 4,4 kWh można było naładować z gniazdka. Takie auto mogło przejechać w trybie bezemisyjnym do 23 km. Plug-in ze względu na niewielką liczbę sprzedanych w Europie egzemplarzy należy jednak do marginesu rynkowego.

Nadwozie/wnętrze

Toyota Prius III 

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota Priorytetem przy tworzeniu auta było osiągnięcie maksymalnie niskiego zużycia paliwa, dlatego sylwetka Priusa jest podporządkowana zasadom aerodynamiki. Przód w kształcie klina oraz łagodnie opadająca linia dachu i tylnej klapy z pionową tylną ścianą to coś, co sprawia, że wygląd tego pojazdu jest wyjątkowo charakterystyczny. Do ciekawostek stylistycznych należy też dzielona tylna szyba - dla poprawy widoczności w pionowej części tylnej klapy zamontowano małą szybkę, która jednak dość szybko się brudzi w czasie jazdy po mokrej nawierzchni.

Wnętrze auta wygląda dość futurystycznie: tu wzrok przyciągają centralny wyświetlacz pod przednią szybą, wysoko poprowadzony tunel środkowy oraz…morze plastiku. Pewnym pocieszeniem i usprawiedliwieniem może być fakt, że tworzywa są przyjazne środowisku, ponieważ wykonano je nie z pochodnych ropy naftowej, a z roślin włóknodajnych. Nie można narzekać na przestronność wnętrza - cztery dorosłe osoby o wzroście do ok. 185 cm będą podróżowały wygodnie. Wyżsi, którzy usiądą z tyłu mogą dotykać głową do podsufitki. Bagażnik w „zwykłej” odmianie hybrydowej ma 445 l, zaś kufer wersji plug-in jest mniejszy o 42 l. Prius jako nowy był dostępny w czterech poziomach wyposażenia - Life, Active, Premium i Prestige. Nie można narzekać na ubogie wyposażenie - pełna „elektryka”, klimatyzacja dwustrefowa, czy nawigacja satelitarna to elementy występujące w większości egzemplarzy. Czasami trafiają się też takie, wyposażone w wyświetlacz przezierny Head Up Display, dostęp bezkluczykowy oraz panoramiczny dach. Skórzana tapicerka trafia się stosunkowo rzadko.

Napęd/układ jezdny

Toyota Prius III 

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota Zespół napędowy Priusa składa się z 1,8-litrowego, 98-konnego silnika benzynowego oraz 80-konnego elektrycznego. Łączna moc systemowa wynosi 136 KM. Parametry te pozwalają na przyspieszenie 0-100 km/h w 10,4 s i osiągnięcie maksymalnie 180 km/h. Podobnie jak w innych hybrydowych Toyotach, moc na koła przenosi bezstopniowa skrzynia CVT. Wielu kierowców narzeka, że hybryda wyje podczas przyspieszania. Faktycznie, auto zachowuje się inaczej niż to wyposażone w klasyczny „automat”, ale po 2-3 dniach jazdy, hałas przestaje przeszkadzać i można zacząć doceniać wyjątkową płynność jazdy i niezauważalne wręcz przełączanie się napędu pomiędzy elektrycznym i spalinowym. Aktualny status układu hybrydowego można na bieżąco obserwować na wyświetlaczu centralnym. Producent w materiałach reklamowych obiecywał zużycie paliwa w warunkach miejskich na poziomie 3,9 l/100 km. W przypadku Priusa, jest to wartość możliwa do osiągnięcia. Oczywiście, wymagane jest stosowanie zasad eco-drivingu i maksymalne wykorzystanie zalet układu hybrydowego. W trasie spalanie rośnie, ale aby przekroczyć 7,5 l/100 km, naprawdę trzeba się postarać i jechać z prędkością sporo powyżej dopuszczalnej na polskich autostradach. Prius trzeciej generacji, razem z ostatnią odsłoną Aurisa to w ostatnim czasie ulubione auta warszawskich taksówkarzy. Przed napisaniem tego tekstu, rozmawialiśmy z kilkoma z nich i wszyscy zgodnie przyznali, że samochody te są wyjątkowo bezawaryjne i bezproblemowe.

Przebiegi rzędu 300 - 350 tys. km nie są niczym nadzwyczajnym, wiele aut ma na liczniku już znacznie więcej. Ryzyko awarii jest mniejsze m.in. dzięki wyeliminowaniu potencjalnie usterkowych elementów osprzętu - rozrusznika, alternatora i napędzających je pasków. Silniki benzynowe generalnie nie sprawiają problemów. Zanotowano sporadyczne przypadki przepalenia uszczelki pod głowicą, awarii pomp wody i zaworu EGR, natomiast z sytuacjami takimi mamy do czynienia nie wcześniej niż po 300 tys. km. Warto też zauważyć, że układ hybrydowy przede wszystkim stara się odzyskiwać energię z wytracania prędkości i dużo później włącza do pracy hamulce, dlatego elementy układu hamulcowego zużywają się dużo wolniej niż w klasycznych autach - zupełnie normalna jest trwałość przednich klocków na poziomie 100-150 tys. km. Bardzo trwałe jest też zawieszenie - amortyzatory bez problemu wytrzymują 350-400 tys. km, wcześniej wymiany mogą wymagać elementy gumowe zawieszenia, ale ich koszt nie jest wysoki. W samochodach bezwypadkowych nadwozie nie powinno korodować, chociaż zdarza się (zazwyczaj nieszkodliwy) nalot na elementach podwozia. Sam układ hybrydowy nie sprawia problemów, o ile Prius nie stoi nieużywany przez dłuższy czas. Jeżeli zajdzie potrzeba wymiany/regeneracji zespołu akumulatorów, należy liczyć się z kosztem ok. 3 tys. zł. Zepsuty (przegrzany) falownik będzie wymagał naprawy za ok. 2 tys. zł. Liczący każdy grosz mogą przerobić Priusa na LPG. Taka modernizacja jest dość popularna wśród taksówkarzy. Dobrze założona instalacja nie powinna wpłynąć negatywnie na eksploatację auta.

Zobacz także: Kosztowne awarie silników Diesla

Sytuacja rynkowa

Toyota Prius III 

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota Podstawową zasadą, której należy się trzymać przy zakupie Priusa jest unikanie aut importowanych z USA. Po pierwsze - większość z nich ma za sobą mniejsze lub większe kolizje, po drugie - długotrwały postój i podróż do Europy mogą odbić się na trwałości akumulatorów. Lepiej wybrać auto z większym przebiegiem, ale pewnym pochodzeniem i bezwypadkową przeszłością.  35-45 tys. zł powinno wystarczyć na poliftingowy samochód z przebiegiem poniżej 200 tys. km. Przy odrobinie szczęścia można w tej cenie kupić egzemplarz pochodzący z polskiego salonu. Tańsze są Priusy importowane z USA, a także te z przebiegami przekraczającymi 350 tys. km - często mają taksówkarską przeszłość. Takie można dostać nawet poniżej 30 tys. zł.

Podsumowanie

Prius III to wyjątkowo solidne, komfortowe i trwałe auto, które szczególnie dobrze sprawdzi się w mieście. Tam będzie widać największą różnicę w kosztach eksploatacji hybrydy względem napędu klasycznego. Bezawaryjność to kolejny, niepodważalny atut, który podnosi atrakcyjność tej propozycji. Wszyscy, dla których spokój jest ważniejszy niż sportowe osiągi i prowadzenie, będą z tego auta zadowoleni.

PLUSY:
- niskie zużycie paliwa;
- bezawaryjność;
-wysoki komfort jazdy.

MINUSY:
przeciętne osiągi;
sporo aut po taksówkach;
„plastikowe” wnętrze.

Toyota Prius III - wybrane dane techniczne

 
Toyota Prius III 1.8 HSD
długość/szerokość/wysokość [mm]
4460/1745/1841
Rozstaw osi [mm]
2755
Rozstaw kół przód/tył [mm]
1510\1490
Masa własna [kg]
1370
Pojemność bagażnika [l]
445
pojemność zbiornika paliwa [l]
45
 
 
Rodzaj paliwa
benzyna
Pojemność skokowa [cm3]
1798
Liczba cylindrów
4
Napędzana oś
Przednia
Skrzynia biegów/liczba przełożeń
Bezstopniowa CVT
 
 
Moc KM / kW
136 / 100 (systemowa)
Moment obrotowy  [Nm] przy obr/min
142\4000 (systemowy)
Przyspieszenie 0-100 km/h [s]
10,4
Prędkość maksymalna [km\h]
180
Średnie zużycie paliwa [l/100 km]
3,9
Emisja co2 [g/km]
89

Zobacz także: Testujemy Volkswagena Polo

Toyota Prius III 

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota

Toyota Prius III

Minęły 22 lata od wprowadzenia do produkcji pierwszej generacji Toyoty Prius. Samochód, który został przyjęty przez rynek z pewną nieufnością, po latach stanowi wyznacznik kierunku obranego przez japońskiego producenta i dziś możemy o nim mówić jako o klasyce gatunku auta hybrydowego.

Fot. Toyota

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mirek (gość)

    Powtarzanie bzdur o skrzyni CVT. Tam nie ma żadnej skrzyni CVT tylko 2 silniki elektryczne i akumulator podładowywany prądnicą zasilaną silnikiem spalinowym włączającym się cyklicznie w miarę wyładowania akumulatora

  • jurek (gość)

    mirku czyli samochód bez skrzyni jednym słowem, tak?

  • arek (gość)

    Mirek też się myli, choć ma rację że tam przełożeń w klasycznym rozumieniu CVT nie ma. Właśnie ten jeden silnik jest prądnicą. Drugi napędowy. Ten jeden co jest prądnicą jest spięty ze spalinowym w układzie planetarnym. I on z jednej strony ładuje baterię, ale też "reguluje" moc spalinówki jaka trafia przez układ planetarny na koła. To na przykładzie układu 610 z priusa IV, w PIII układ jest trochę inny , ale zasada działania chyba taka sama i moim zdaniem jest to genialne rozwiązanie.

  • mirek (gość)

    Dokładnie tak jest jak Arek napisał. Ja to skróciłem. Jurek dziwi się że nie ma żadnej skrzyni biegów.....Jurku żaden elektryk nie ma skrzyni biegów bo silnik elektryczny jej nie potrzebuje. A Prius tym się różni od pełnego elektryka że ma akumulator trakcyjny o małej pojemności którą uzupełnia doładowując prądnicą z silnikiem spalinowym. Tak jak Arek napisał są tam dwa silniki elektryczne MK1 i MK2 z których jeden pełni rolę prądnicy po załączeniu silnika spalinowego a oba są spięte przekładnią planetarną. Rozwiązanie jest genialnie proste ale trudne do opisania. Proszę obejrzeć filmiki z przekrojami układu napędowego. Tam nic nie zmienia przełożeń tylko wał głowny uzyskuje prędkość stanowiącą różnicę prędkości owych 2 silników.

  • jurek (gość)

    no tak, ale efekt końcowy dla zwykłego użytkownika jest taki jak w zwykłej skrzyni CVT czyli wbijasz D, pedał w podłogę a auto wyje i dobija prędkością do obrotów. ja wiem że każdy beczy na to, ale prawda taka że po paru dniach jazdy się przyzwyczajasz i nie zwrascasz na to uwagi.

  • mietek (gość)

    W mieście nic nie wyje. Bo silnik elektryczny pracuje bezgłośnie w każdym zakresie obrotów. Głośniej jest jak maksymalnie przyspieszasz wówczas prąd jest z układu silnik-prądnica.

  • tomczyk (gość)

    Moim zdaniem ma więcej, zalet, baterie w niektórych egzemplarzach wytrzymują nawet milion km, spalanie niskie, jednostki benzynowe trwałe, bo wolnossące benzyniaki. A co najważniejsze ciche, czasem aż za ciche. Poprawne auto.

  • Prob (gość)

    Ja bym taki samochód chciał mieć.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Toyota Prius zdjęcia

Toyota Prius dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota Prius opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Prius Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł