Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36065 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota Prius IV. Ekologiczny gadżet dla wymagających

Data publikacji: Autor: Bartosz Gubernat

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Na polskim rynku jest już najnowsza, IV generacja Toyoty Prius. Auto jest teraz jeszcze bardziej opływowe, dzięki czemu zużywa mniej paliwa. A jak jeździ?

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Toyota Prius jest prekursorem segmentu pojazdów hybrydowych. Jej pierwsza generacja zbudowana na bazie modelu Echo została zaprezentowana w 1996 roku, a seryjną produkcję rozpoczęto w 1997 roku. Auto było wówczas napędzane przez silnik benzynowy 1,5 o mocy 58 KM wspomagany przez jednostkę elektryczną oferującą 40 KM. W 2003 roku auto zostało zastąpione zupełnie nową wersją, która sporą popularność zaczęła zdobywać także na rynku europejskim. To dzięki niej dzisiaj technologia hybrydowa, która jeszcze dwadzieścia lat temu wydawała się czymś nieosiągalnym i abstrakcyjnym, na rynku motoryzacyjnym zaczyna być czymś normalnym i dostępnym dla większości kierowców. Rozwiązania, które jeszcze niedawno były w Europie równie egzotyczne, jak sushi, dzisiaj nikogo już nie dziwią. A producenci samochodów hybrydowych zachęceni coraz większym zainteresowaniem ze strony klientów proponują coraz nowsze i bardziej wyszukane modele. Jak najnowsza Toyota Prius, która właśnie debiutuje na polskim rynku.

Wygodne wnętrze

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Kabina nowego Priusa oferuje sporo przestrzeni. Zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Z tym, że z tyłu zaczyna się robić trochę ciasno, gdy miejsce zajmą trzy dorosłe, wysokie osoby. W konfiguracji 2+2 problemu jednak nie ma. Kłopotem nie jest także przewożenie dzieci w fotelikach. Przestrzeni z tyłu jest na tyle dużo, że nawet wygodne ustawienie przednich foteli nie sprawia, że mali pasażerowie kopią w ich oparcia. Siedziska są wyprofilowane poprawnie, zapewniają dobry komfort i trzymanie. W wersji „Prestige” wyposażonej w skórzaną tapicerkę problemem może być ślizganie się pasażerów po kanapie, na co szczególnie narażona jest osoba siedząca na środku. Tutaj siedzisko nie jest profilowane jak sąsiednie, po prawej i lewej stronie.

Wykonanie wnętrza jest bardzo dobre. Szczególnie materiały na kokpicie i konsoli środkowej są miękkie i dobrze spasowane, efektownie prezentują się elementy lakierowane na wysoki połysk. Podobnie jak duży, dotykowy ekran będący wyświetlaczem komputera pokładowego, systemu multimedialnego, audio, nawigacji i kamery cofania. Minusem jest twarde obicie tylnych drzwi oraz niezbyt estetyczne plastiki na progach. Duży plus za wyposażenie. Auto jest wprost naszpikowane elektroniką. Są tu systemy wspomagające parkowanie przodem i tyłem, układ monitorujący martwe pole, a nawet ostrzegający podczas cofania o samochodach poruszających się poprzecznie do tyłu Priusa. Przednie fotele są podgrzewane, wycieraczki automatycznie uruchamiają się podczas deszczu, a telefon komórkowy można łatwo sparować z systemem głośnomówiącym. Jest także stacja bezprzewodowego ładowania komórki.

Dobry dostęp do bagażnika

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Przestrzeń bagażowa Priusa jest spora. Bagażnik wyjściowo mieści aż 502 litry ładunku, a dodatkowo można go znacznie powiększyć składając oparcie kanapy. Co istotne, klapa położona niemal równolegle do podłogi przestrzeni ładunkowej otwiera się na tyle szeroko, że dostęp do bagażnika jest bardzo dobry, a otwór ładunkowy szeroki. Pod względem schowków wnętrze Priusa jest standardowe – drobne przedmioty można schować w podłokietniku oraz w schowku przed nogami pasażera jadącego z przodu. W konsoli środkowej mamy miejsce na dwa kubki lub butelki. Jeśli nie używamy ładowarki do telefonu, za półeczkę może posłużyć wnęka, w której jest ona położona. Zyskano ją przenosząc niewielką dźwignię przekładni biegów nieco wyżej, pod panel sterowania klimatyzacją. Z tyłu znajdziemy dwie kieszenie na dokumenty umieszczone w oparciach przednich foteli.

Za napęd samochodu odpowiada układ hybrydowy złożony z dwóch elementów. Pierwszym jest silnik spalinowy o pojemności 1,8 litra. Jednostka rozwija moc 98 KM i oferuje 142 Nm momentu obrotowego. Silnik elektryczny, będący drugim elementem układanki to dodatkowe 72 KM. Łączna moc napędu wynosi jednak 122 KM. Silnik elektryczny korzysta z energii odzyskanej m.in. podczas hamowania. Dzięki jego udziałowi w napędzaniu auta zużycie paliwa w cyklu mieszanym można zredukować według danych producenta do 3,3 litra na 100 km. W teście udało nam się osiągnąć wynik na poziomie 4,5 litra, ale z każdym przejechanym kilometrem konsumpcja spadała. Ekologicznej, a co za tym idzie, ekonomicznej jazdy trzeba się nauczyć.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Osiągi? Z pewnością nie są wybitnie sportowe. Sprint do 100 km/h zajmuje Priusowi 10,6 sek. a maksymalna prędkość wynosi 180 km/h. To jednak cena, jaką trzeba zapłacić za niskie zużycie paliwa i błogą ciszę, jaka panuje w doskonale wyciszonym wnętrzu. Rewelacyjnie zestrojone jest natomiast zawieszenie. Auto świetnie radzi sobie z jazdą po nierównościach, jest także bardzo stabilne. To z pewnością w dużej mierze zasługa układu wielowahaczowego pracującego z tyłu. Bezstopniowa przekładnia automatyczna sprawia, że auto przyspiesza równomiernie, niczym pojazdy z napędem elektrycznym. Co istotne, baterie są umieszczone pod kanapą, dzięki czemu auto nie traci na pojemności przestrzeni ładunkowej.

Nowoczesna stylistyka

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Na zewnątrz samochód prezentuje się bardzo nowocześnie, a stylistycznie wyraźnie czerpie z modelu Mirai, pierwszego masowo produkowanego auta na wodór. To sprawia, że obok Priusa nie da się przejść obojętnie – albo bardzo się spodoba, albo wyjątkowo nie przypadnie do gustu. Ta uwaga dotyczy szczególnie tylnej części nadwozia, która przypomina trochę Citroena C6. Pod tym względem poprzednia generacja Priusa była bardziej stonowana i łatwiej było wmieszać się nią w korek na ulicy. Nieco sportowego zacięcia dodaje autu przednia część nadwozia, w szczególności zderzak z efektownymi przetłoczeniami. A także spojler tylnej klapy i koła. Co ciekawe, mimo ekologicznego trendu do minimalizowania oporów toczenia zastosowano tu 17-calowe koła z oponami w rozmiarze 215/45. Generalnie auto cechuje jednak wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza – wynoszący zaledwie 0,24 Cx. A to zdaniem producenta udało się osiągnąć właśnie poprzez tak nowatorskie uformowanie kształtu nadwozia.

Od 119 900 zł

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. Jest tu także stacja bezprzewodowego ładowania telefonu i wyświetlacz projekcyjny na przedniej szybie, pokazujący m.in. aktualną prędkość. Topowa odmiana „Prestige”, którą testowaliśmy to także skórzana tapicerka, przednie i tylne czujniki parkowania i system nagłośnienia JBL z dwoma dodatkowymi głośnikami.

Toyota Prius nie jest samochodem tanim, ale z pewnością niepowtarzalnym. W klasie średniej trudno znaleźć inne auto w tak dużym stopniu ekologiczne i naszpikowane nowoczesną elektroniką. Z pewnością większość właścicieli firm budujących flotę na bazie pojazdów tego segmentu zdecyduje się na tańsze w zakupie, pospolite modele z silnikami diesla. Priusowi bliżej do serca miłośnika modnych, nietuzinkowych gadżetów.

 Toyota Prius i wybrani konkurenci:

Marka/model

Toyota Prius

Lexus CT200h

Ford Mondeo Hybrid Titanium

Cena (zł)*

119 900 zł

110 900 zł

130 500 zł

Typ nadwozia/liczba drzwi

Liftback/5

Hatchback/5

Sedan/4

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4540/1760/1490

4350/1765/1445

4867/1911/1501

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1530/1540

1535/1530

1599/1595

Rozstaw osi (mm)

2700

2600

2850

Masa własna (kg)

1375

1410

1504

Pojemność bagażnika (l)

502

275

383

Pojemność zbiornika paliwa (l)

43

45

53

Układ napędowy

Rodzaj paliwa

Benzyna bezołowiowa

Benzyna bezołowiowa

Benzyna bezołowiowa

Pojemność (cm3)

1798

1798

1999

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

Przednia

Przednia

Przednia

Skrzynia biegów:

typ/liczba przełożeń

Automatyczna, bezstopniowa

Automatyczna, bezstopniowa

Automatyczna, bezstopniowa

Osiągi

Silnik spalinowy - moc (KM) przy obr./min

98/5200

99/5200

140/6000

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.

142/3600

142/2800-4400

175/4000

Silnik/silniki elektryczny – moc (KM)

72

82

120

Łączna moc układu hybrydowego (KM)

122

136

187

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,6

10,3

9,2

Prędkość maksymalna (km/h)

180

180

187

Średnie spalanie (l/100 km)

3,3

3,6

4,2

Emisja CO2 (g/km)

76

82

99

 

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka. 

Fot. Bartosz Gubernat

Toyota Prius IV

Ceny Toyoty Prius zaczynają się od 119 900 za podstawową wersję wyposażenia „Active”. Standardem są w niej m.in. automatyczna klimatyzacja, adaptacyjny tempomat, 7 poduszek powietrznych, komputer pokładowy, kamera cofania. 127 900 zł kosztuje odmiana „Premium”, dodatkowo posiadająca m.in. podgrzewane przednie fotele i system umożliwiający otwieranie auta bez użycia kluczyka.

Fot. Bartosz Gubernat

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • mechanik

    Szczerze mówiąc, jestem jakoś średnio przekonany do hybryd i wszystkiego co z nią związane. Musze natomiast przyznać, że ten Prius mnie do siebie przekonuje, ciekawe i oszczędne auto, stylistycznie nie wieje nudą a osiągi również dobre ma.

  • Tom (gość)

    W moim mieście jeździ taki Prius tylko, że biały. Miałem okazję przyjrzeć się temu autu z bliska i od środka i powiem, że fotografię nie oddają wszystkiego. Auto w środku naprawdę robi wielkie wrażenie. Nie jestem entuzjastą hybryd, ale jeśli spalanie utrzyma się na tak niskim poziomie jak obiecuje producent może i mnie to przekona.

  • to_jota (gość)

    Czy ktoś wie dlaczego to auto wygląda jak rozdeptana kupa? Zwolnili wszystkich projektantów i stylizatorów, czy chodzi o jakąś prowokację i demonstrację?

  • jota (gość)

    Auto wyglada super nie znasz sie kup se łade

  • Dymek (gość)

    Takie ekologiczne to nie do końca, biorąc pod uwagę jakie ilości zanieczyszczeń są produkowane przy wytwarzaniu ogniw elektrycznych .

  • Leszek (gość)

    widziałem już takiego priusa tylko obklejonego. wyglądał o wiele lepiej niż na zdjęciach. chętnie sam bym sprawdził czy jest taki ekologiczny.

  • Jerry (gość)

    to_joto - co za bzdury wypisujesz nie podparte żadnym argumentem ? Co Ci się nie podoba w wyglądzie ? Auto ma bardzo fajną linię, która nadaje mu nieco ostrego charakteru i na pewno odróżnia go od innych marek. Wnętrza to już pierwsza klasa. Z pewnością zminił(a) byś zdanie gdybyś przejechał(a) się tym autem w realu. Twoje porównanie jednak mnie trochę ubawiło nigdy nie przyglądałem się obiektowi Twojego porównania.

  • Kondzio (gość)

    Miałem okazję w miniony długi weekend przejechać się nowym Priusem i powiem szczerze, że pomimo dość kontrowersyjnego jak dla mnie wyglądu wrażenia z jazdy są niesamowite. Auto jest ciche co początkowo mi przeszkadzało, ale szybko zmieniłem zdanie. Ponad to wbrew opinii ludzi, którzy nigdy w Priusie nie siedzieli autem naprawdę można poszaleć bo ma mimo wszystko niezłego kopa. Środek wykończony jest bardzo estetycznie i praktycznie. Jedyny minusik to właściwie wygląd zewnętrzny, który jak dla mnie jest zbyt "odważny".

  • Laikadam (gość)

    Dostałem w ramach promocji do testu Priusa na 2 dni i ludzie naprawde olałem wyglad . Przejechałem zaledwie ok. 450km i zmieniałem podczas jazdy pomiedzy eco mode ,normal,sport (do wyprzedzania) i w mojej opinii to niezły mix napedu potrafiacy dawac radosc z jazdy ze srednia na tym dystansie 4.5l. Był kurs do szkoły z dziecmi , zakupy , trasa i cichutko , no może nie całkiem bo bez pasażerów test fabrycznego JBL sound i troche basy dudniły ;). Ale im dłuzej jezdziłem tym bardziej lubiłem.Gwałtowne przyspieszanie bezproblemowe z delikatnym pomrukiem na styl sportowy . Zapomnijcie o wyciu przekładni jak w starych hybrydach.Wyswietlacz na przedniej szybie zastapił mi klasyczne zegary plus system rozpoznawania znaków - juz nie razi mnie centralny zastaw wskazników jest dobrze. A i wspomne bo tez jezdziłem 3 dni C-HR . Inna klasa juz na oko ,dużo głosniejszy jak mu deptac mocno ale i tak ok.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Prius zdjęcia

Toyota Prius dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Prius Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł