Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36482 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota Prius Plug-in

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Toyota Prius, Fot: Przemysław Pepla Mówiąc "hybrydowa Toyota", większość osób myśli - "Prius". Dzięki konsekwentnej polityce japońskiego producenta, to właśnie ten model stał się symbolem technologii hybrydowej. Obecna na naszym rynku trzecia generacja Priusa dostępna jest także w wersji Plug-in. Ceny tego modelu zaczynają się od 144 900 zł.

Toyota Prius III generacji (model XW30) miała swoją premierę w 2009 roku. Trzy lata później, Japończycy przeprowadzili pierwszy lifting tego auta, wraz z którym do oferty włączono odmianę Plug-in. W porównaniu do podstawowej wersji, model Toyota Prius, Fot: Przemysław Peplaten wyróżnia się dodatkową klapką skrywającą gniazdko ładowania baterii za pomocą tradycyjnego kabla. Kolejnym detalem informującym nas o rodzaju układu napędowego jest tabliczka z napisem "Plug-in" na przednim nadkolu.

Kompaktowe nadwozie Priusa posiada nietypowy dla tej klasy aut, jednobryłowy kształt. Dzięki liftingowi, karoserię pojazdu wzbogacono o światła do jazdy dziennej typu LED, a także przedni zderzak z potężnym wlotem powietrza w kształcie trapezu. Wydłużeniu uległo również samo nadwozie. Zmiana ta jest jednak niewielka. Względem modelu sprzed liftingu, "odświeżony" Prius jest dłuższy zaledwie o 2 cm.

Niecodzienne kształty odnajdziemy także w środku. Na uwagę zasługuje przede wszystkim wygląd konsoli centralnej, która jest nachylona względem podłogi o ok. 45 stopni. Dzięki takiemu zabiegowi, projektantom udało się wygospodarować za nią pojemną półkę na drobne przedmioty. Pomimo bardzo nowoczesnych kształtów deski rozdzielczej, ergonomia i rozplanowanie wszystkich przycisków oraz pokręteł nie budzą większych zastrzeżeń. Poza jednym. Przyciski do podgrzewania foteli umieszczono w trudno dostępnym miejscu za konsolą centralną, przez co ich włączenie bez odrywania wzroku od drogi przez kilka sekund może być problematyczne. Same fotele są natomiast słabo wyprofilowane, co odczujemy zwłaszcza podczas pokonywania ciasnych zakrętów.

Ilość miejsca w kabinie jest wystarczająca dla czterech dorosłych osób. Jeśli zdecydujemy się na podróż z kompletem pasażerów, wówczas może się okazać, że z tyłu jest zwyczajnie ciasno. Narzekać mogą przede wszystkim wyższe osoby, ze względu na stosunkowo niską linię dachu. Za tylną kanapą znalazł się spory bagażnik o pojemności aż 445 litrów. Dodatkowo, po złożeniu oparć drugiego rzędu foteli, przestrzeń tą możemy powiększyć do ponad 1500 litrów, uzyskując przy tym płaską powierzchnię podłogi. Biorąc pod uwagę konieczność zastosowania dodatkowych akumulatorów (do napędu silnika Toyota Prius, Fot: Przemysław Peplaelektrycznego) o pojemności 4,4 kW, wartości te budzą uznanie.

Najwięcej innowacji skrywa jednak układ napędowy tego pojazdu. Toyota Prius to hybryda równoległa, co oznacza, że obie jednostki (benzynowa i elektryczna) są połączone z osią napędową auta. Sercem całego systemu jest benzynowy motor wolnossący o pojemności 1.8-litra, pracujący w trybie Atkinsona. Silnik ten generuje 99 KM i 142 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Motor elektryczny zapewnia dodatkowe 80 KM i 153 Nm. Jednak ze względu na różnice w prędkościach obrotowych, łączna moc całego układu wynosi 136 KM.

W praktyce, takie rozwiązanie sprawdza się bardzo dobrze. Oba silniki, w połączeniu z bezstopniową przekładnią CVT, bezproblemowo radzą sobie z ważącym nieco ponad 1,4 tony Priusem. Osiągnięcie maksymalnej prędkości w obszarze zabudowanym trwa nadspodziewanie krótko. Jeśli jednak wyjedziemy poza miasto, układ napędowy wyraźnie traci wigor. Co gorsza, jazda z wyższymi prędkościami skutkuje także dość głośną pracą silnika benzynowego i wyższym zużyciem paliwa. Prius został jednak zaprojektowany głównie z myślą o jeździe w warunkach miejskich.

A tam, hybrydowa Toyota pokazuje swoje największe zalety. Jeśli stosujemy się do zasad eco-drivingu, komputer pokładowy Toyota Prius, Fot: Przemysław Peplawskazuje zużycie paliwa na poziomie nawet 3,5 litrów na każde 100 km. Wymaga to jednak dużej cierpliwości ze strony kierującego. Średnio, wartość ta była jednak nieco wyższa i oscylowała pomiędzy 4,4 a 4,6 l/100 km. Co ciekawe, spalanie w trasie jest podobne, a wynika to ze specyfiki układu hybrydowego i możliwości odzyskiwania energii elektrycznej z hamowania.

Model Plug-in posiada dodatkowo możliwość ładowania baterii z tradycyjnego gniazdka elektrycznego. Całkowite uzupełnienie energii w akumulatorach trwa ok. 1,5 godziny, lecz jej ilość pozwala na przejechanie zaledwie 25 km bez udziału silnika spalinowego. Według producenta, takie rozwiązanie ogranicza zużycie paliwa nawet o 1,5 litra przez pierwsze 100 km jazdy.

Na koniec pozostaje kwestia opłacalności zakupu samochodu hybrydowego. Ze względu na brak rządowych dopłat, ceny tych pojazdów w Polsce nie należą do najtańszych. Testowany egzemplarz w wersji Premium to wydatek niemal 145 tys. zł. To dużo, zwłaszcza że wciąż mówimy o aucie segmentu C. Okazuje się więc, że paradoksalnie, na oszczędności może sobie pozwolić grupa klientów o bardziej zasobnych portfelach. Podstawowa wersja Priusa bez opcji plug-in jest o 46 tys. zł tańsza. Za testowaną odmianą przemawia natomiast bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in. automatyczną klimatyzację, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, a także system HAC (wspomaganie podjazdu pod wzniesienia).

Wybrane dane techniczne Toyoty Prius i konkurentów:

Marka/Model

Toyota Prius Plug-in Premium

Honda Insight Elegance

Volkswagen Jetta Hybrid

Pojemność silnika spalinowego (ccm)

1798

1339

1395

Moc silnika spalinowego (KM)

99

88

150

Moment obrotowy silnika spalinowego (Nm)

142

121

250

Moc silnika elektrycznego (KM)

80

14

27

Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

153

78

150

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

11,4

12,4

8,6

Prędkość maksymalna (km/h)

180

182

210

Możliwość zewnętrznego ładowania baterii

tak

nie

nie

Średnie spalanie (l./100 km)

2,1

4,1

4,1

Emisja CO2 (g/km)

92

96

 

Skrzynia biegów

Bezstopniowa, CVT

Bezstopniowa, CVT

Automatyczna, 7-bieg.

Wynik testu Euro NCAP

5/5

5/5

5/5

Pojemność bagażnika (l.)

445

408

375

Długość/szerokość/wysokość (mm)

4460/1745/1490

4395/1695/1425

4644/1778/1482

Rozstaw osi (mm)

2700

2545

2651

Masa własna (kg)

1420

1240

1505

Cena (zł)

144 900

94 300

123 490

 



Toyota Prius, Fot: Przemysław Pepla

Toyota Prius, Fot: Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • gość (gość)

    Patrzę na porównanie w tabelce u góry i widzę że Jetta Hybrid nie dość że znacznie tańsza od Priusa to jeszcze miażdży konkurencję osiągami. 8,6 s do setki w hybrydzie tej wielkości to rewelacja.

  • 000bryan (gość)

    Jak na dziś moim zdaniem najlepsza jest Tesla z napędem na prąd z zasięgiem 350 km z jazdą na maxa (minus i to niestety niemały to ładowanie pełne - o ile pamiętam - 13 godzin, ale jazda i frajda fenomenalna jak na dzisiejszą dostępną technologię o nadwoziu mniej więcej wielkości w bryle do Octavii III liftback).

  • Dziennikarz (gość)

    Jetta Hybryd to konstrukcja z dołożonym silnikiem EV. Ma wszystko to co awaryjne + bardziej skomplikowany układ napędowy co nie wróży jej dobrze .Brak możliwości ładowania z gniazdka i najniższy przebieg w trybie EV.Najwyzsze spalanie i CO/gr/km.Toyota jako jedyna ma silnik w obiegu Atkinsona co przekłada się na bezproblemową eksploatacje przez długie lata .Honda nie jest hybrydą równoległą a moc silnika EV prawie nie wpływa na zużycie paliwa .Moja ocena to 1-Toyota .2 Honda 3 VW .

  • mryda2 (gość)

    cóż za sesja pod stadionem narodowym ;) dużo osób zarzuca hyrbydom, że to słynne minimalne spalanie to tylko podczas jazdy w miescie a tu autor wykazuje, że równie niskie spalanie prius ma w trasie. czy ktoś wie czy podobnie zachowują się hybrydowe yaris i auris?

  • magda (gość)

    prius juz tyle lat sie utrzymuje na rynku. weteran hybrydowy ;) solidne auto z fajnymi osiągami. małe spalanie & duży bagażnik ;)

  • Olga (gość)

    Ostatnio wymieniliśmy starą toyotę corollę na priusa plug in; świetne samochód i dobra marka

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Prius zdjęcia

Toyota Prius dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Prius Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł