Poprzednia generacja ProAce zadebiutowała w 2013 roku. Auto, poza kilkoma detalami stylistycznymi i oznaczeniami producenta, bazowało na tej samej konstrukcji, co Fiat Scudo, Citroen Jumpy i Peugeot Export. Dostawcza Toyota dostępna była na polskim rynku wyłącznie z nadwoziem furgon (pełny lub częściowo przeszklony), i przez trzy lata obecności na rynku pojazdów użytkowych raczej nie była hitem sprzedaży Toyoty.
Teraz japońska marka kontynuuje szturm na segment średnich pojazdów dostawczych i MPV całkowicie nową generacją modelu ProAce.
Samochód zaprojektowano wspólnie z koncernem PSA (III generacja Citroena Jumpy i Peugeota Exporta) i jego produkcja odbywa się we francuskich zakładach Sevelnord. Nowy model Toyoty dostępny jest aż z trzema długościami nadwozia (4,6, 4,9 oraz 5,3 metra) i oferowany jest z nadwoziem furgon, ale też jako minivan do przewozu nawet 9 osób. Poza tym nowy ProAce od stycznia 2017 roku dostępny też będzie jako platforma do zabudowy.
ProAce Verso – i dla rodziny i dla biznesmena
W przypadku osobowej odmiany Verso klienci będą mogli wybierać pomiędzy trzema długościami nadwozia (Compact, Medium oraz Long) a także trzema wersjami wyposażeniowymi (Business, Family i VIP). Wszystkie odmiany Verso posiadają przesuwne drzwi po prawej i lewej stronie auto, co zdecydowanie podnosi komfort użytkowania takiego pojazdu przy przewozie większej liczby osób.
Verso Business to odmiana przeznaczona dla osób, które potrzebują rodzinno-firmowego pojazdu. Auto wyposażone jest w gumową podłogę, co na pewno ułatwi utrzymanie porządku we wnętrzu. W tej wersji ProAce skonfigurowany może być jako 8- lub 9-osobowy pojazd.
Z kolei maksymalnie 8-osobowa odmiana Family jest już o wiele bardziej komfortowa. We wnętrzu znajdziemy np. materiałową podłogę, czy kapitańskie przednie fotele, które można odwrócić w stronę pasażerów, a montowane na szynach siedzenia w drugim i trzecim rzędzie można przesuwać, a nawet całkowicie wyjmować dostosowując pojazd do konkretnych zadań w danej chwili. Co ważne z punktu widzenia rodziców, wszystkie sześć tylnych siedzeń wyposażono w system mocowania fotelików dziecięcych Isofix.
Najbardziej luksusowa wersja VIP dostępna będzie w konfiguracji 6- lub 7-osobowej. W porównaniu do odmiany Family wnętrze zostało dodatkowo wyciszone, a siedzenia w drugim rzędzie są obracane, więc pasażerowie mogą wybierać, czy chcą podróżować twarzą do kierunku jazdy lub osób siedzących w trzecim rzędzie.
Silniki o mocach od 95 do 180 KM
Wszystkie zespoły napędowe wraz ze skrzyniami biegów, które montowane są w nowej Toyocie ProAce to konstrukcje koncernu PSA. Wszystkie silniki to 4-cylindrowe konstrukcje wysokoprężne, które spełniają emisję spalin Euro 6 i wyposażone są w technologię SCR. Według oficjalnych danych zbiornik płynu AdBlue o pojemności 22,4 litra starczyć powinien na przejechanie około 15 tysięcy kilometrów.
Bazowym motorem stosowanym w ProAce jest jednostka 1.6 D-4D dostępna w wersji 95-konnej z 5-biegową manualną przekładnią, która spalać ma – oczywiście według deklaracji producenta – od 5,5 do 5,6 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.Mocniejszy wariant tej jednostki generuje 115 KM, jest już zblokowany z 6-biegową skrzynią, a średnie zużycie paliwa tego silnika oscylować ma w granicach 5,1-5,2 litra ropy na „setkę”.
Większa jednostka napędowa 2.0 D-4D także oferowana jest w dwóch wersjach mocy. Verso ze 150-konnym motorem współpracuje wyłącznie z 6-biegowym „manualem” i zadowalać się zużyciem paliwa na poziomie 5,3-5,5 litra na 100 kilometrów. Z kolei topowa 180-konna odmiana silnika 2.0 D-4D skonfigurowana jest wyłącznie z 6-stopniowym „automatem” i spalać powinnaToyota ProAce Verso objeta została 3-letnią gwarancją lub do przebiegu 100 000 kilometrów, a standardowe okresy między przeglądowe to 2 lata z limitem przebiegu do 40 000 kilometrów.
[page_break]
Wrażenia z jazdy
Podczas jazdy Toyotą ProAce II kierowca doceni wysoką pozycję, która ułatwia obserwację otoczenia. Do tego plus należy się za bardzo przyzwoitą jakość montażu oraz materiały wykończeniowe w kabinie. Co ciekawe, ale też i warte odnotowania, Toyota ProAce Verso otrzymała maksymalne 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP, a to aż o dwie gwiazdy lepiej niż konkurencyjne Renault Trafic i Opel Vivaro.
W kabinie znalazło się miejsce na wiele schowków, czy kieszeni, gdzie schować można wiele niezbędnych w podróży rzeczy.
Na liście wyposażenia dodatkowego znalazło się wiele elementów podnoszących bezpieczeństwo jazdy. Jednym z nich jest wyświetlacz HUD, który umieszczono nad zestawem zegarów, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi, kiedy będzie chciał sprawdzić prędkość jazdy lub wskazania nawigacji.
Cennik i wyposażenie
Jak na razie dokładny cennik wraz ze specyfikacją nowej Toyoty ProAce Verso nie jest jeszcze znany. Wiadomo już jednak, że użytkowa wersja Van 1.6 D-4D z nadwoziem Compact wyceniona została wyceniona na 73 000 złotych netto/89 790 brutto, a osobowa jej odmiana Van Kombi Compact kosztuje od 96 750 złotych netto/119 000 zł brutto.
Toyota ProAce Verso i konkurenci:
Marka/model | Toyota ProAce Verso Medium 2.0 D-4D 150 KM Business | VW Transporter Kombi 2.0 TDI 150 KM | Mercedes Vito Tourer 116 CDI 163 KM |
Cena (zł) | b.d | Od 132 902 | Od 134 316 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/4 | minivan/4 |
Liczba miejsc | do 9 | do 9 | do 9 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4959/1920/1895 | 4904/1904/1970 | 4895/1928/1890/ |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1630/1618 | b.d. | b.d. |
Rozstaw osi (mm) | 3275 | 3000 | 3200 |
Masa własna (kg) | b.d | 1868 | 1976 |
Pojemność bagażnika (l) Pojemność zbiornika paliwa (l) | b.d. 69 | b.d 70 | b.d. 57 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | olej napędowy | olej napędowy | olej napędowy |
Pojemność (ccm) | 1995 | 1968 | 2143 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przód | Przód | Przód |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) | 150 | 150 | 163 |
Moment obrotowy (Nm) | 370 | b.d. | 380 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | b.d. | 11,9 | 7,9 |
Prędkość maksymalna (km/h) | b.d. | 182 | b.d. |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 5,3-5,5 | 5,8-5,9 | 5,8-6,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 139–143 | 153-155 | 158-163 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?