Model RAV-4 to samochód, w którym bez trudu odnajdziemy
charakterystyczną cechę starszych aut Toyoty – brak szczególnych elementów, które w zdecydowany sposób wyróżniają się na tle konkurencji. Pod żadnym względem nie jest to konstrukcja wybitna, ale poprawność projektu, wysoka jakość wykonania i niezawodność przysparzają jej wielu zwolenników. Komfort nie jest rewelacyjny, ale w pełni wystarczający w codziennej jeździe. Zawieszenia pracują poprawnie i zapewniają odpowiednią stabilność zarówno na szosie jak i w terenie.
Przestronność wnętrza trudno uznać za wzorcową, ale o ciasnocie też nie ma mowy. Podobać może się bagażnik wersji pięciodrzwiowej (520/970 l), w wersji trzydrzwiowej na pakunki nie ma zbyt wiele miejsca (230/690 l). Tylne fotele można przesuwać i wyjmować, jak w minivanach, co znacznie poprawia funkcjonalność nieźle wykonanego i wykończonego dobrymi materiałami przedziału pasażerskiego. RAV-4 może mieć napęd tylko na przednią oś, albo napęd 4x4 ze stale napędzaną osią przednią i napędem osi tylnej dołączanym przy pomocy wielotarczowego sprzęgła. O uruchomieniu dodatkowego napędu decyduje elektronika. Jeśli postawimy na czteronapędowca to zyskamy auto, którym wygodnie pojedziemy po szosie i bez trudu wjedziemy w lżejszy teren. Własności terenowe RAV-4, choć w teorii jest to auto do rekreacji, są naprawdę niezłe. Prześwit 21,5 cm oraz kąt natarcia 31º to dobra rekomendacja. Ewidentną wadą jest skromna gama silników. Zaledwie cztery jednostki napędowe to stanowczo zbyt mało. Na obronę można jedynie dodać, że silniki pracują wyjątkowo przyjemnie i spokojnie.
Silniki
Skromna oferta silników Toyoty RAV-4 drugiej generacji nie daje wielkich możliwości wyboru potencjalnym nabywcom. Zdecydować się trzeba na jedną z trzech benzynowych jednostek: 1.8 (125 KM), 2.0 (150 KM) lub 2.0 (165 KM), oferowanych od 2000 r., albo na turbodiesla 2.0 D-4D (116 KM), wprowadzonego do produkcji w 2001 r. Podstawowa jednostka, zestawiana z napędem przedniej osi, ma przeciętne osiągi. Dwulitrowce, współpracujące z układem napędowym 4x4, radzą sobie znacznie lepiej i dość oszczędnie obchodzą się z paliwem. Turbodiesel pod względem dynamiki wypada równie przeciętnie jak silnik 1.8, nie jest też szczególnie oszczędny. Jeśli weźmie się pod uwagę relacje między osiągami, spalaniem i kosztami obsługi, to zdecydowanie najlepiej wypada benzynowa dwulitrówka o mocy 150 KM. Na rynku wtórnym są również Toyoty RAV-4 z benzynowym silnikiem 2.4 o mocy 161 KM, sprowadzane z USA. Osiągi takiego auta są podobne do dwulitrówki o mocy 165 KM.
Eksploatacja
Podwozie
Najmniej trwałymi elementami zawieszeń są tuleje metalowo-gumowe. Problemy mogą pojawić się również ze strony poprzecznych wahaczy tylnego zawieszenia. W trudnych warunkach drogowych mogą one ulegać wyginaniu. Na kiepskich nawierzchniach albo poza utwardzonymi drogami lepiej nie jeździć zbyt szybko. Problem z trwałością mają przednie hamulce. Trzeba liczyć się z szybkim zużyciem klocków i tarcz hamulcowych.
Silniki
Benzynowe jednostki RAV-4 należą do trwałych i mało awaryjnych. Awarie pojawiają się w nich rzadko i są łatwe do usunięcia. Czasami występują problemy z obrotami biegu jałowego (są nierównomierne), czasem zawodzi elektronika sterująca. Zazwyczaj wystarczy szybka ingerencja serwisu. W turbodieslach można spodziewać się awarii dwumasowego koła zamachowego, a przy większych przebiegach także kłopotów z turbosprężarką. Warto zwracać uwagę na jakość paliwa, by nie wpaść w tarapaty związane z psującymi się wtryskiwaczami. Delikatnym elementem osprzętu silnika jest chłodnica. Warto kontrolować, czy nie pojawiają się w niej wycieki płynu chłodzącego.
Ważniejsze daty
1994 – premiera pierwszej generacji
2000 – premiera drugiej generacji, nadwozie kombi 3d i 5d
2003 – niewielka modernizacja (zmodyfikowany pas przedni i wnętrze)
2005 – premiera trzeciej generacji
Zalety
- wysoka kultura pracy silników
- dobre własności jezdne
- dobre wykończenie
- niezawodność
Wady
- skromna gama silników
- mały bagażnik w wersji 3d
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Pojemność skokowa (cm3) | Moc maks (KM/obr/min) | Maks moment obr (Nm/obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyspieszenie 0 -100 km/h (s) | Zużycie paliwa wg. EU szosa/ miasto (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.8 | 1794 | 125 | 161 | 175 | 12,2 | 7,4 |
2.0 | 1998 | 150 | 192 | 185 | 10,6 | 8,8 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
2.0 D-4D | 1995 | 116 | 250 | 170 | 12,1 | 7,1 |
Orientacyjne ceny w zł
Rocznik / wersja | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 |
1.8 | 21 500 | 23 500 | 25 500 | 28 000 | 29 000 | 31 500 |
2.0 | 23 500 | 25 000 | 27 000 | 33 000 | 35 000 | 39 000 |
2.0 D-4D | 26 300 | 30 000 | 35 000 | 39 000 | 42 500 |
Podsumowanie
Na rynku wtórnym bez trudu znajdziemy samochody rekreacyjne, które albo są ładniejsze od RAV-4, albo wygodniejsze, albo bardziej dynamiczne. Niełatwo jest jednak znaleźć samochód, który prezentowałby się tak dobrze we wszystkich kategoriach. Toyota ma duże doświadczenie w konstruowaniu aut 4x4 i w modelu RAV-4 wyraźnie się to czuje. Samochód jest tym bardziej godny polecenia, że rzadko się psuje i nie jest maszynką do wyciągania pieniędzy z kieszeni użytkownika. Warunkiem jest kupienie RAV-4 w nienagannym stanie technicznym.
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?