Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36603 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota RAV4 2.0

Data publikacji: Autor: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert Od marca tego roku segment SUV’ów w Toyocie reprezentuje najnowsza czwarta generacja modelu RAV4. Podstawowa wersja japońskiej konstrukcji dostępna jest od 96 900 zł.

Stylistyka zewnętrza najnowszej RAV-ki jest odzwierciedleniem aktualnego, nowoczesnego designu marki. Ostre krawędzie, Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspertodważne linie i nieszablonowe kształty to cechy rozpoznawcze najnowszych produktów z Kraju Kwitnącej Wiśni. Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do poprzednich generacji modelu jest brak koła zapasowego na pokrywie bagażnika, która otwiera się teraz tradycyjnie do góry, a nie jak wcześniej na bok.  SUV zbudowany na platformie Avensisa jest o 12,5 cm dłuższy, o 3 cm szerszy i 6 cm niższy od generacji produkowanej do roku 2012.

Zwiększona długość i szerokość nadwozia odczuwalna jest wewnątrz kabiny. Zarówno z przodu jak i w drugim rzędzie siedzeń miejsca (dla czterech osób) jest pod dostatkiem. Przednie fotele dzięki obszernym siedziskom i optymalnie wyprofilowanym oparciom zapewniają wygodną pozycję niezależnie od wzrostu podróżujących. Kanapa tylna z regulacją kąta pochylenia oparcia pozwala na komfortową podróż dwóm dorosłym osobom, ewentualnie trójce dzieci. Trzej dorośli pasażerowie będą narzekać na niedostatek miejsca na wysokości bioder, ramion i głowy. Niewielkim pocieszeniem może być fakt, że niezależnie od położenia foteli przednich z tyłu nigdy nie brakuje miejsca na kolana. Jest to m.in. zasługa zwiększonego o 10 cm rozstawu osi wynoszącego obecnie 266 cm.

Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-EkspertProjekt deski rozdzielczej i konsoli centralnej jest najbardziej oryginalną koncepcją w gamie japońskiego producenta. Elementem wyróżniającym model RAV na tle innych pojazdów Toyoty jest biegnąca przez 2/3 szerokości kabiny półka pokryta przyjemną w dotyku skórą.

Miejsce pracy kierowcy to przede wszystkim trójramienna kierownica z dużymi, wygodnymi w obsłudze przyciskami sterującymi telefonem, systemem audio i komputerem pokładowym. Przed pokrytym skórą wieńcem koła kierownicy osadzono trzy czytelne zegary wśród których centralne miejsce zajmuje prędkościomierz. W dolnej części wskaźnika aktualnej prędkości wbudowano wyświetlacz komputera pokładowego o miniaturowej (jak na dzisiejsze standardy) wielkości. Skutkiem tego jest możliwość wyświetlenia na niewielkim ekranie tylko jednej informacji jednocześnie. Ogólnie pozytywny obraz przestrzeni pasażerskiej psuje również brak nawiewów klimatyzacji dla drugiego rzędu siedzeń, brak oświetlenia schowka pasażera oraz archaiczny zegarek na szczycie konsoli centralnej.

Za funkcjonalną przestrzenią pasażerską znajduje się obszerny bagażnik o kubaturze 547 litrów. Po rozłożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy otrzymujemy płaską podłogę, a pojemność przestrzeni bagażowej rośnie do 1746 litrów. Atutem dużego bagażnika jest bardzo niski, wynoszący zaledwie 64 cm próg załadunku. Bagaże w konkurencyjnych modelach musimy dźwigać nawet o prawie 20 cm wyżej. Dostęp do bagażnika w najdroższej wersji wyposażenia realizowany jest za pomocą sterowanej elektrycznie (za pomocą pilota lub przycisku w kabinie) pokrywy.Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Paleta silników japońskiego SUV’a składa się z trzech jednostek: dwóch wysokoprężnych o mocach 124 i 150 KM oraz jednostki benzynowej w którą wyposażony był testowy egzemplarz o mocy o 2 KM wyższej niż w najmocniejszym Dieslu. 152 KM w połączeniu z 195 Nm momentu obrotowego umożliwiają osiągniecie 100 km/h po 9.9 sekundy i rozpędzenie ważącego 1570 kg samochodu do prędkości 185 km/h. Dynamiczna jazda tą jednostką wymaga utrzymywania wysokich obrotów, co skutkuje zwiększonym zapotrzebowaniem na paliwo oraz wyższym poziomem hałasu wewnątrz kabiny. W codziennej eksploatacji dwulitrowy silnik zadowala się 10 litrami benzyny na każde 100 km w mieście i 8 litrami podczas jazdy pozamiejskiej. Z czterocylindrową jednostką współpracuje manualna sześciostopniowa skrzynia biegów charakteryzująca się dużą precyzją wybierania przełożeń i optymalnymi długościami prowadzenia (skokami) drążka zmiany biegów. Za dopłatą 7500 zł możemy zamienić ją na bezstopniową skrzynię CVT.

Zawieszenie nowej RAV-ki oparte jest na kolumnach McPhersona z przodu i podwójnych wahaczach z tyłu. Duet ten doskonale radzi sobie z tłumieniem nierówności, gwarantując przy tym pewne, stabilne, nie obarczone nadmiernymi przechyłami nadwozia prowadzenie w każdych warunkach.

Prześwit wynoszący 18.7 cm w połączeniu z napędem 4x4 pozwala na zjechanie Toyotą RAV4 z utwardzonych dróg. Możliwość bezproblemowego pokonywania leśnych duktów, poruszania się w lekkim terenie, bezpieczniejsze prowadzenie w warunkach zimowych, czy łatwiejsze pokonywanie wyższych krawężników w mieście to atuty tej miejskiej terenówki. W codziennej eksploatacji na nawierzchniach o dobrej przyczepności napęd przekazywany jest na oś przednią. W warunkach kiedy koła osi przedniej tracą przyczepność do 50% momentu obrotowego przekazywane jest na oś tylną. Dodatkowo istnieje możliwość zblokowania napędu 4x4 (tylko do prędkości 40 km/h) lub aktywacji trybu „Sport”, który m.in. przekazuje 10% mocy na oś tylną, co zdecydowanie poprawia kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów.

Nowy model z Japonii to propozycja uniwersalna i funkcjonalna, którą warto rozważyć poszukując nowoczesnego SUV’a.

Wybrane dane techniczne Toyoty RAV4 i konkurentów:

Marka/model

Toyota RAV4 4x4

Honda CRV 4WD

Subaru Forester AWD

Wersja

Premium

Elegance

Exclusive

cena (zł)

112 900

119 200

133 250

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1987

1997

1995

Moc (KM)

152

155

150

Moment obrotowy (Nm)

195

192

198

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

9,9

10

10,6

Prędkość maksymalna (km/h)

185

190

190

Średnie spalanie (l/100 km)

7,2

7,2

6,9

Emisja CO2 (g/km)

167

168

160

Skrzynia biegów

manualna 6 biegów

manualna 6 biegów

manualna 6  biegów

Pojemność bagażnika (l)

547

589

505

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Info-Ekspert


Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Toyota Rav4, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ddeenniiss (gość)

    "Najbardziej zauważalną zmianą w stosunku do poprzednich generacji modelu jest brak koła zapasowego na pokrywie bagażnika" - ten tekst jest ciosem w twarz dla japończyków z Toyoty :D którzy uważają nową Rav 4 za auto absolutnie rewolucyjne i odcinające się od kobiecego, miejskiego i małego RAV poprzedniej gen. Sam osobiście kwestię koła zobaczyłbym na samym końcu :D no ale co ludzie to spostrzeżenia :)

  • Autofan (gość)

    Największa zaleta to płyta podłogowa auta segm. D., obszerne wnętrze, dość terenowy wygląd, czym w mojej ocenie rozkłada na łopatki "babską" europejską konkurencję. Zresztą poprzednia RAV-ka była równie babsko-gejowska jak Tiguan, czy inne banalne europejskie atrapy 4x4. No a poza tym to jednak Toyota, też z jakością zaczyna mieć problemy, ale to ciągle jakościowa extraklasa.

  • gość (gość)

    auto jest mocno przeciętne niestety, design nieco lepszy niż w poprzedniej genracji ale jakość wykonania wnętrza bardzo mizerna. nie wiem o co chodzi ale w aucie za 100 i więcej tysięcy zł materiały wykończeniowe są znacznie grosze niż w Volkswagenie Polo za 42 tys zł

  • ddeenniiss (gość)

    do Autofan: faktycznie RAV bardzo "zmężniało", natomiast o rozkładaniu na łopatki nie ma mowy :) przestarzałe i przeciętne silniki diesla, odpychająca skrzynia CVT, oraz brak benzyny z napędem na jedną oś w cenie poniżej 100 000,00 pln wypada słabo na tle konkurencji. Plusem jest tu marka, całkiem niezły układ 4x4 oraz wielkość. Natomiast technologicznie to nic specjalnego. Z drugiej strony, mając na uwadze mały postęp technologiczny w porównaniu do starej RAV, auto może okazać się mało awaryjne.

  • Autofan (gość)

    Gościu patrzysz na problem jakbyś w cukierku widział tylko papierek. Ja zwracam uwagę na zawartość. VW i jakość ?

  • Marcin (gość)

    Witam do Autofan. Niestety Toyota nie ma dynamicznych silników w akceptowalnej cenie. 2.0 benzyna jest słaby w CVT nie lepszy. a 2.2 wpada w wysoką akcyzę - plus automat około 150.000 zl. Przesada. Tiguan 2.0 tdi dsg około 120-130.000 na plus toyoty przestronność, wygląd, wnętrze trochę gorsze. Natomiast następca tiguana bedzie wiekszy wnętrze z golfa VII czyli ładne- dobre materiały i silniki do 2000cm w niższej akcyzie i to będzie hit w europie. Sam miałem kupić RAV4 ale dać około 120 tysięcy za samochód w automacie który nie jedzie to szkoda. Za około 130 mam 2.0 tfsi 200KM i jest frajda. Oczywiście ten silnik nie wytrzyma 200.000 km ale jak się robi 10-12tys/rok to kogo to obchodzi a banan na ustach cały czas -wiem bo jezdziłem na jazdach próbnych. Niestety nie zdecydowałem się na tiguana bo mało miejsca z tyłu na nogi. została jeszcze CRV- ale automat w benzynie jeszcze gorszy - około 13s do setki. Wacham się nad subaru forester XT 2.0 240km około 140 tyś tylko ta cena...

  • Leszek (gość)

    Toyota jednak podupada. Próbuje nowymi modelami coś zwojować, ale to strzały w stopę. Auta brzydkie i drogie. I, niestety, już usterkowe. A poza tym w ASO kradną na potęgę i oszukują klientów na całego. Przykład: ASO w Mościskach k/ Warszawy. Serwisant na konto mojego auta na gwarancji ściągnął kilkanaście drogich części. Pewnie je potem sprzedał dalej. I to przechodzi przez Autoryzowaną Stację Obsługi TOYOTY ! Dyrektor serwisu na moje pytanie: kto podrobił moje podpisy pod zleceniami napraw ? - twierdzi, że on nie wie !!! TMP nabrało wody w usta, udają, że to ich nie dotyczy. A, przecież to autoryzowane ASO w prymitywny sposób okrada firmę Toyota i jej klientów !!! Sprawdźcie w TMP historię napraw gwarancyjnych swoich aut - pewnie nie raz się zdziwicie. PRAWDZIWA JAKOŚĆ TOYOTY ! Rok okazji ! Dla oszusta z Mościsk na pewno !

  • bucek (gość)

    BEZNADZIEJNE DYWANIKI PODLOGOWE OSLONA POD PODLOGA LEDWO SIE TRZYMA TAKIE PRYMITYWNE WYKONANIE PROSTYCH RZECZY W TOYOCIE CHYBA MAJA JAKIS CHINSKICH PROJEKTANTOW

  • mryda2 (gość)

    dla mnie Ravka zawsze była super samochodem i jej najnowsza odsłona też ogromnie mi się podoba (nie płaczę za kołem na pokrywie bagażnika). takie miejskie auto terenowe mogę mieć :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota RAV 4 zdjęcia

Toyota RAV 4 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Toyota RAV 4 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota RAV 4 Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł