Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Japońskie know-how na hybrydowego SUV-a segmentu klasy średniej

Marcin Rejmer
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.Fot. Marcin Rejmer
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.Fot. Marcin Rejmer
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Najpierw jednak garść najważniejszych informacji. Toyota RAV4 produkowana jest od 1994 roku. Wraz z kolejnymi wcieleniami ewoluowała z SUV-a miejskiego, przez kompaktowego aż do klasy średniej. Od 2019 roku produkowana jest piąta generacja pojazdu oparta na platformie TNGA (na której zbudowano m.in. Toyotę CH-R, Toyotę Corollę XII generacji i najnowszą Toyotę Camry).

Na europejskim rynku samochód jest dostępny w dwóch odmianach silnikowych - z konwencjonalną jednostką benzynową 2.0 oraz z benzynowym silnikiem o pojemności 2,5 l i silnikiem elektrycznym. Łączna moc całego układu hybrydowego to 218 KM - w odmianie przednionapędowej, lub 222 KM - w wersji AWD. Dla porównania: konkurencyjna hybrydowa Honda CR-V dysponuje mocą 184 KM, a Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV - 225 KM.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Wygląd zewnętrzny

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

Długość – 4600 mm – jest niemal taka sama, jak długość poprzedniej generacji. Zmniejszony został przedni i tylny zwis, za to rozstaw osi zwiększono o 30 mm, co umożliwiło powiększenie kabiny. Szerokość pojazdu zwiększyła się o 10 mm do 1855 mm, co również wpłynęło na powiększenie kabiny. Auto zyskało bardziej surowy, wyzywający design i dzięki temu zwraca na siebie uwagę. Ostre rysy nadwozia w połączeniu z dużymi nadkolami, osłony pod zderzakami i 19-centymetrowy prześwit sugerują twardy charakter samochodu.

 

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. EURO NCAP

W 2019 roku Toyota RAV4 zdobyła maksymalny wynik 5 gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Auto otrzymało ocenę 93% w zakresie ochrony pieszych, 87% w przypadku dzieci, a na 85% oceniono jego możliwości w kategorii bezpieczeństwa pieszych.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Wnętrze

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

Wnętrze w swojej estetyce reprezentuje aktualny styl marki znany już z modelu C-HR. Odznacza się dużym ekranem dotykowym do sterowania systemem multimedialnym i zminimalizowaną zarazem liczbą przełączników. Bagażnik hybrydy jest taki sam jak w zwykłej wersji benzynowej. Ma pojemność 580 l (maksymalnie przy złożonych oparciach tylnych foteli - 1690 l).  Przestrzeń bagażowa może być większa, ale i bardziej funkcjonalna dzięki składanym tylnym siedzeniom, podwójnej podłodze i bocznym siatkom. Dla porównania bagażnik Hondy CR-V ma 497 l, a Citroena C5 Aircross 460 l. Przy długości 4,6m (wcale nie tak dużo) udało się Toyocie osiągnąć naprawdę sporo miejsca z tyłu, duży bagażnik i bardzo dobry komfort podróżowania.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Napęd

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

Wersja hybrydowa, tak jak w poprzedniku, łączy 2,5-litrowy, czterocylindrowy silnik pracujący w cyklu Atkinsona (większa wydajność, ale mniejszy moment obrotowy) z silnikiem elektrycznym nadrabiającym niedobory elastyczności przy niższych obrotach i skrzynią e-CVT.

Silnik elektryczny ma moc 120 KM i maksymalny moment obrotowy 202 Nm, natomiast silnik benzynowy rozwija 176 KM przy 5700 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 221 Nm w zakresie 3600-5200 obr./min. W sumie prezentowany RAV4 Hybrid daje kierowcy do dyspozycji 222 KM. Bateria umieszczona została przy podłodze pod tylną kanapą, a za odzyskiwanie energii z toczenia i hamowania odpowiada specjalny generator. W egzemplarzach z napędem 4x4, jak w naszym egzemplarzu, z gromadzonej energii korzysta jeszcze zamontowany przy tylnych kołach 68-konny silnik elektryczny.

Napęd 4x4 (AWD-i) to niezależny napęd obu osi. Oś przednią napędza połączenie benzynowego silnika 2.5 o mocy 176 KM oraz wspomagającego silnika elektrycznego o mocy 120 KM. Za napęd na tylną oś odpowiada niezależny silnik elektryczny. Napędza on wyłącznie tylne koła, zarówno w trybie elektrycznym, kiedy to tylna oś jest jedyną napędzaną, jak też w trybie AWD, wspomagając napęd przedni.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Ceny

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

RAV4 Hybrid w topowej wersji Executive kosztuje minimum 169 900 zł, ale bazową hybrydę z pakietem Active można mieć już za 129 900 zł. Najtańsza odmiana z benzynowym silnikiem 2.0 o mocy 173 KM została wyceniona na minimum 109 900 zł. Egzemplarz w naszym teście wyceniono na 184 900 zł plus 2 900 zł za metalik, 3 200 zł za Touch with Go 2 i 5 900 zł za pakiet JBL. Razem bez żadnych rabatów daje to 196 900 zł. Dla porównania: konkurencyjna Honda CR-V 2.0 5 Hybrid Executive kosztuje od 189 900 zł, a Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV Shine Pack od 161 300 zł.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Wrażenia z jazdy

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

Zawieszenie dobrze pochłania drgania wszelkich nierówności drogi. Sterowność, zachowanie na zakrętach, równomierność jazdy na wprost oraz precyzja układu kierowniczego są bez zarzutu. Kamera cofania aktywuje się automatycznie po włączeniu biegu wstecznego i wyświetla na centralnym ekranie dotykowym widok z tyłu samochodu. Dostępny jest również widok z przodu, bardzo pomocny przy parkowaniu.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s jest przyzwoitym wynikiem jak na całkiem dużego i dość ciężkiego SUV-a (masa własna 1645 kg, plus pasażerowie i bagaż mogą dać ok. 2 tony).

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

W czasie jazd zwróciliśmy uwagę na ma przycisk EV MODE, którym można wymusić, aby auto poruszało się tylko jako elektryk. Jednak najczęściej jak  próbowaliśmy skorzystać z tej opcji, wyświetlał się komunikat – tryb elektryczny niedostępny! W rzeczywistości w trybie elektrycznym można trochę pojechać, ale bardzo delikatnie obchodząc się z pedałem gazu. Przy czym określenie „bardzo delikatnie” – jest jak najbardziej odpowiednie. Jednak normalne obchodzenie się z pedałem gazu powoduje, że natychmiast załącza się silnik spalinowy. Warto dodać, że podczas postoju nie trzeba wyłączać auta. Elektryczny silnik bez trudu radzi sobie z zasilaniem klimatyzacji, wentylacji foteli i radia.

Ciekawi byliśmy także, czy coś się zmieniło, jeżeli chodzi o przekładnię e-CVT. Niestety, i tym razem próba mocnego wciśnięcia pedału gazu i szybkiego przyspieszenia oznaczała nieprzyjemny, wyjący dźwięk silnika. Auto z e-CVT najlepiej sprawdza się podczas spokojnego podróżowania, kiedy często działa napęd elektryczny. Na pewno ten rodzaj przekładni wymaga odpowiedniego operowania pedałem gazu przez kierowcę – trzeba nauczyć się jeździć z CVT. Jak to już nastąpi, bezstopniowa przekładnia nie powinna przeszkadzać.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Zużycie paliwa

Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego
Toyota deklaruje, że RAV4 2.5 Hybrid o łącznej mocy 222 KM i napędzie 4x4 zużyje średnio 5,6-5,9 l/100 km. To zdecydowanie mało jak na dużego i rodzinnego SUV-a z mocnym silnikiem benzynowym. Czy takie zużycie paliwa jest możliwe? Czy auto jest w stanie być równie oszczędne przy prędkości autostradowej? Między innymi na te pytania odpowiadamy w naszym teście.

Fot. Marcin Rejmer

Pojemność zbiornika paliwa wynosi 55l. I tu dochodzimy do tego co w hybrydzie najważniejsze – do zużycia paliwa. Według producenta RAV4 2.5 Hybrid AWD-i  potrzebuje średnio 5,6-5,9l/100km. W naszym teście na autostradzie, przy prędkości 130-140 km/h i bardzo spokojnej jeździe, komputer pokazał 8,5l/100 km. W mieście na trasie dom-praca na odcinku 7 km, od uruchomienia zimnego silnika do celu, w nie za dużych korkach, także przy bardzo spokojnej jeździe, komputer wskazał 6,5l/100 km.

Na trasie wyszło średnio 6,0l/100km. Trzeba jednak dodać, że na autostradzie przy dynamicznej jeździe zużycie paliwa powędrowało szybko na 9,5l/100km, a przy dynamicznej jeździe po mieście wyszło 7,5l/100km. Zatem, można osiągać całkiem dobre, czyli niskie zużycie paliwa, ale trzeba się nieco postarać, tzn. delikatnie muskać pedał gazu. Przy bardziej dynamicznej jeździe już tak bardzo oszczędnie nie jest.

Toyota RAV4 2.5 Hybrid 222KM AWD-i e-CVT. Podsumowanie

RAV4 2.5 Hybrid AWD jest wystarczająco dynamiczny, dobrze wyposażony i - co ważne - potrafi być oszczędny. Daje też sporo przyjemności z jazdy. Okolice 6,5 l/100 km w mieście to wynik do osiągnięcia bez problemu. Na autostradzie i w trasie zużycie paliwa także wypada nieźle, ale trzeba się postarać. Osoby poruszające się dynamiczniej mogą narzekać na przekładnię CVT. Jeżeli jednak kierowca nauczy się, jak jeździć samochodem z taką przekładnią - uciążliwy ciągły dźwięk nie będzie przeszkadzał.

Dane techniczne Toyoty RAV4 2.5 Hybrid i wybranych konkureniów

Marka/modelToyota RAV4 2.5 Hybrid Executive Honda CR-V 2.0 5 Hybrid Executive Citroen C5 Aircross 1.6 PHEV
Shine Pack
DANE


Cena (zł) 184900189900161300
Liczba miejsc/drzwi5/55/5 5/5
Typ nadwoziaSUV SUV SUV
Masa własna (kg) 164516721770
Poj. bagażnika (l)580497460
Poj. zbiornika paliwa (l)555743
Długość/szerokość/
wysokość (mm)
4600/1855/16854600/1855/16894500/1969/1689
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1605/16251600/16181601/1610
Rozstaw osi (mm)269026622730
Układ napędowy
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)248719931598
Liczba cylindrów444
Napędzana oś4x44x4przednia
Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń
automatyczna bezstopniowaautomatyczna bezstopniowaautomatyczna/8
Osiągi
Moc (KM) przy obr./min176/5700 + 120
Łącznie 222
145/6200 + 184 Łącznie 184 180/6000 + 109
Łącznie 225
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min.221/3600-5200 + 202175/4000 + 315240 + 320
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)8,19,28,7
Prędkość maksymalna (km/h)180180225
Średnie spalanie (l/100 km)5,67,41,4
Emisja CO2 (g/km)127166131

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty