Toyota Yaris 1.0

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Toyota Yaris to niewielkie auto, szczególnie nadające się do jazdy w mieście. Dzięki przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapie można regulować ilość miejsca na nogi pasażerów kosztem wielkości bagażnika.
Fot. Toyota: Toyota Yaris to niewielkie auto, szczególnie nadające się do jazdy w mieście. Dzięki przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapie można regulować ilość miejsca na nogi pasażerów kosztem wielkości bagażnika.
Dzięki nowoczesnej linii nadwozia po Yarisie nie widać wieku, choć na europejskich rynkach debiutował w 1998 r.

Od tego czasu pojawiło się sporo konkurencyjnych pojazdów.

 

Fot. Toyota: Toyota Yaris to niewielkie auto, szczególnie nadające się do jazdy w mieście. Dzięki przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapie można regulować
Fot. Toyota: Toyota Yaris to niewielkie auto, szczególnie nadające się do jazdy w mieście. Dzięki przesuwanej wzdłuż nadwozia tylnej kanapie można regulować ilość miejsca na nogi pasażerów kosztem wielkości bagażnika.

Na naszym rynku Toyota Yaris cieszy się sporym powodzeniem. Nabywców przyciąga magia marki uznawanej za niezawodną i walory tego pojazdu. Opisywany Yaris w najtańszej wersji wyposażenia Base kosztuje 36 600 zł. W podobnej cenie można kupić Opla Corsę 1,0 l/60 KM (36 300 zł), Skodę Fabię 1,2 l/54 KM (35 790 zł) czy Suzuki Swifta 1,3 l/92 KM (37 900 zł). Są też auta tańsze od Yarisa, np. Fiat Punto 1,2 l/60 KM (31 500 zł), Peugeot 206 1,1 l/60 KM (31 800 zł) czy Hyundai Getz 1,1 l/63 KM (31 900 zł). Nabywcy mają więc szeroki i niełatwy wybór. 

 


Fot. Toyota: Yaris napędzany silnikiem o mocy 68 KM ma wystarczająca dynamikę do jazdy w mieście. Największą zaletą jest jednak niewielkie zużycie p
Fot. Toyota: Yaris napędzany silnikiem o mocy 68 KM ma wystarczająca dynamikę do jazdy w mieście. Największą zaletą jest jednak niewielkie zużycie paliwa.


Cechy szczególne

 

Koncepcja Yarisa jest bardzo udana. Przy długości auta 3,6 m nie da się zapewnić wszystkim pasażerom dużej ilości miejsca. Przesuwana wzdłuż nadwozia o 15 cm tylna kanapa jest optymalnym wyjściem z sytuacji. Umożliwia bowiem regulację ilości miejsca na nogi pasażerów w zależności od ich wzrostu, niestety kosztem objętości bagażnika. Jego objętość zmienia się od 205 do 305 l. Yaris oferowany jest z 3- lub 5-

Fot. Toyota: Tablica przyrządów w postaci wyświetlacza wbrew obawom jest czytelna.
Fot. Toyota: Tablica przyrządów w postaci wyświetlacza wbrew obawom jest czytelna.

drzwiowym nadwoziem. W wersji 3-drzwiowej przednie siedzenia są przesuwane do przodu systemem easy-entry, ale nawet i on niewiele pomoże wysokim osobom, którym kazano usiąść z tyłu. Najwygodniej jest otworzyć tylne drzwi, za które dopłata wynosi 1300 zł. Mankamentem Yarisa są krótkie siedziska przednich foteli, niezbyt lubiane przez wysokich kierowców. Tablica przyrządów w postaci wyświetlacza umieszczona jest na środku. 

 

Silnik

 

Spośród innych aut tego segmentu Yaris wyróżnia się nowoczesną konstrukcją silnika. Ma on bowiem układ zmiennych faz rozrządu. Podstawowa jednostka napędowa Toyoty ma 1 l pojemności i osiąga 68 KM mocy. Charakteryzuje się małym zużyciem paliwa, które w mieście,

Fot. Toyota
Fot. Toyota

przy spokojnej jeździe wynosi ok. 7 l na 100 km. Oszczędność to spora zaleta tego auta, szczególnie doceniana w dzisiejszych czasach. Maksymalny moment obrotowy uzyskiwany jest przy dość wysokich obrotach - 4100 obr/min, dlatego silnik nie jest zbyt elastyczny. Podczas dynamicznej jazdy wymaga częstej zmiany biegów, która przebiega bez najmniejszych kłopotów. 

 

Wrażenia z jazdy

 

Yaris ma poprawne własności jezdne, a konstrukcja układu zawieszenia jest typowa dla małych samochodów. Z przodu wykorzystano kolumny McPhersona,

Fot. Toyota: Przesuwanie tylnej kanapy nie wymaga użycia siły.
Fot. Toyota: Przesuwanie tylnej kanapy nie wymaga użycia siły.

z tyłu belkę skrętną łączącą wahacze wzdłużne. Yaris jest czuły na poprzeczne nierówności drogi, co jest zresztą typowe dla pojazdów o zbliżonym rozstawie osi. W jeździe miejskiej dynamika pojazdu zupełnie wystarcza, manewrowanie utrudnia brak wspomagania układu kierowniczego w wersji Base. Na trasie wyprzedzenie wolniejszego auta w pełni obciążonym Yarisem wymaga szczególnej ostrożności. Czasy rozpędzania na wyższych biegach są dość długie. Pod tym względem korzystniej przedstawia się mocniejszy silnik 1,3 l o mocy 86 KM.

 

Podsumowanie

 

Żywiołem Toyoty Yaris z silnikiem 1,0 l jest miasto, w którym docenić można łatwość manewrowania i niewielkie zużycie paliwa. Podstawowa wersja wyposażenia Base obejmuje poduszkę powietrzną dla kierowcy, układ ABS i radio. Dla nabywców poruszających się także na dalszych trasach korzystniejsza jest wersja z mocniejszym silnikiem. 

  

Wybrane dane techniczne

                                              

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

998

Moc maksymalna (KM/obr/min):

68/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

90/4100

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

13,6

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

14,8

Prędkość maksymalna (km/h):

155

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

70

Droga hamowania od 100 km/h (m):

40,1

Pojemność bagażnika (dm3):

205 - 305

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,9/6,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

362 x 166 x 149

Rozstaw osi (cm):

237

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata):

3/12

Cena wersja Base 3/5-drzwiowa (zł):

36 600/37 900

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Jak na długość pojazdu wnętrze jest dość przestronne z możliwością przesuwania tylnej kanapy o 15 cm.    

Silnik

****

Silnik na układ zmiennych faz rozrządu i jest oszczędny.

Poziom hałasu

***

Poziom hałasu jest typowy dla aut tej wielkości 

Hamulce

****

Skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania Yarisa jest nieco dłuższa od drogi hamowania Peugeota 206 1.4/88 KM.

Dynamika

****

Wystarczająca dynamika, zbliżona do dynamiki Peugeota 206 1.4/88 KM.

Zużycie paliwa

*****

Bardzo oszczędny silnik.

Nowoczesność konstrukcji

****

Nowoczesna koncepcja pojazdu, tradycyjna konstrukcja zawieszenia.   

Wyposażenie

***

Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa - wystarczające, z zakresu komfortu - nieco gorsze.

 

Wyposażenie seryjne:

Toyota Yaris Base

 

Poduszki powietrzne

1

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

O

Centralny zamek

O

Komputer pokładowy/Radioodtwarzacz

S/S

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty