Był też najlepiej sprzedawaną Toyotą w Europie.
Na europejski rynek trafił w 1999 r. jako japoński produkt, natomiast od 2001 r. jest wytwarzany we francuskiej miejscowości Valenciennes.
W 2003 r. Yaris przeszedł niewielki face-lifting. Dwa lata później poddano go gruntownej
modernizacji i od września ubiegłego roku wytwarzany jest wyłącznie pojazd nowej generacji.
Cechy szczególne
Już poprzednia wersja Yarisa miała opinię dobrze wykonanego i niezawodnego samochodu miejskiego. Te cechy, jak twierdzi producent, pozostały w nowym modelu, bo "zachowano geny poprzednika".
Wspomniane "geny" widoczne są w wyglądzie pojazdu, który wyraźnie przypomina poprzednika. Jego nowa generacja, pomimo zwiększonych wymiarów, w dalszym ciągu nadaje się zwłaszcza do ruchu miejskiego. Wydaje się, że samochód jest solidnie zbudowany. Pozostaje mieć nadzieję, że będzie również niezawodny, chociaż na wyniki trzeba poczekać.
Nowy Yaris ma jeszcze jedną cechę "szczególną" - nową płytę podłogową, o 50 proc. sztywniejszą niż poprzednik. To ważne. Dzięki temu samochód jest bardziej zwarty i stateczny w ruchu. Łatwiej więc nim manewrować, tym bardziej, że ma elektryczne wspomaganie układu
kierowniczego.
Silniki
Do napędu nowego Yarisa producent oferuje do wyboru trzy silniki: dwa benzynowe o pojemności skokowej 1,0- i 1,3-litra oraz wysokoprężny 1,4-litra. Prezentujemy samochód z silnikiem 1,3 l VVT-i, który wykazuje wyższą "kulturę" pracy niż 3-cylindrowa jednostka 1,0, mimo to jest głośny przy zwiększonych obrotach, czyli podczas rozpędzania pojazdu.
Silnik 1,3 l VVT-i ma niewielkie wymiary i został ustawiony poprzecznie z przodu. Napęd jest przenoszony na przednie koła.
Konstrukcja 1,3-litrowej jednostki jest nowoczesna. Blok cylindrów i głowicę wykonano ze stopów lekkich, a w układzie rozrządu zastosowano dwa wałki sterujące czterema zaworami przy każdym cylindrze oraz zmienne czasy otwarcia i zamknięcia zaworów.
Wrażenia z jazdy
Nowy Yaris jest większy od poprzednika: o 13,5 cm dłuższy, o 3,5 cm szerszy i o 3 cm wyższy. Również rozstaw osi jest większy o 9 cm. W efekcie większe jest wnętrze auta i lepsza jego stateczność w ruchu.
W środku nie tylko jest więcej miejsca, ale i łatwiej je przystosować do przewożenia bagażu. Zastosowano tu bowiem znany z Toyoty Corolli Verso system szybkiego składania tylnego siedzenia. Przy okazji uzyskuje się płaską podłogę. Tylna kanapa jest dzielona i przesuwana wzdłuż nadwozia. Jej siedzisko jest krótkie, przypomina ławkę w parku.
Pozycja kierowcy została dobrze zaprojektowana, jednak kontrolując prędkościomierz umieszczony w centralnym punkcie deski rozdzielczej, musi on odrywać wzrok od drogi. Ma za to świetną widoczność przez szyby i w dużych lusterkach zewnętrznych. Urządzenia sterowania
działają precyzyjnie, ale silnik jest głośny. Po przekroczeniu prędkości 100 km/h, co odpowiada ok. 3000 obr./min. na V biegu, hałas zaczyna być dokuczliwy. Z tego powodu poza miastem najlepiej nie przekraczać kodeksowej prędkości 90 km/h.
Duży hałas podczas rozpędzania i jazdy z prędkością ponad 100 km/h jest rekompensowany bardzo dobrą statecznością pojazdu. Na łukach drogi Yaris nie pochyla się.
Podsumowanie
Nowy Yaris, podobnie jak jego poprzednik, jest dobrze wykonany. Ze względu na wielkość, pomimo zwiększonych wymiarów, nadaje się przede wszystkim do użytku w ruchu miejskim. Zaletą jest łatwość manewrowania pojazdem. Nie polecamy długich przejazdów z dopuszczalną prędkością autostradową, chyba, że często będziemy się zatrzymywali na odpoczynek. Za to poza miastem możemy liczyć na niewielkie zużycie paliwa. Yaris ma opinię niezawodnego i zapewne dlatego jest drogi.
Wybrane dane techniczne
Rodzaj silnika | benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1296 |
Moc maksymalna (KM-obr./min.) | 87-6000 |
Maks. moment obr. (Nm-obr./min.) | 121-4200 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 11,5 |
Rozpędzanie 0-400 m (s) | 18,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 |
Droga hamowania ze 100 km/h (m) | 41 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 270/737*) |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 42 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 5,3/6,7 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (cm) | 375/169/153 |
Rozstaw osi (cm) | 246 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 |
Cena odmiany 5-drzw. z silnikiem 1,3 l VVT-i (zł) | 47 100 |
*
pojemność bagażnika mierzona do wysokości dolnej krawędzi okien
Nasza ocena (maks. liczba gwiazdek - 5)
Przestronność wnętrza | **** | Większy Yaris ma więcej miejsca dla pasażerów |
Silnik | *** | Nowoczesna konstrukcja, ale hałaśliwy |
Poziom hałasu | ** | Duży, zwłaszcza podczas rozpędzania i jazdy z prędkością większą niż 100 km/h |
Hamulce | *** | Skuteczność porównywalna z pojazdami segmentu B, ale mała progresja działania |
Dynamika | **** | Dobra, przewyższa wielu konkurentów |
Zużycie paliwa | **** | Średnio 5,8 dm3 /100 km to dobry wynik |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Nowoczesna konstrukcja zespołów, dyskusyjna stylizacja nadwozia |
Wyposażenie | **** | Z silnikiem 1,3 w wersji wyposażenia "Luna" - na dobrym poziomie |
Wyposażenie seryjne:
Toyota Yaris 1.3 Luna
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Regulacja położenia kolumny kierownicy | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie | S |
Elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne | S |
Radio CD | S |
Komputer pokładowy | S |
S - wyposażenie seryjne
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?