Toyota Yaris 1.5 VVT-i. Duża przyjemność w małym aucie

Ryszard M. Perczak
Toyota Yaris 1.5 VVT-i Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku.fot. Marek Perczak
Toyota Yaris 1.5 VVT-i Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku.fot. Marek Perczak
W 1999 r. Toyota zakończyła produkcję modelu Starlet i wprowadziła do oferty Yarisa. Był to nie tylko zupełnie nowy samochód, ale również produkowany w Europie. Starlet miała opinią auta niezniszczalnego i niezawodnego. Obawiano się czy Yaris odpowiednio ją zastąpi.

Na szczęście mająca europejski rodowód Yaris nie tylko godnie zastąpiła poprzedniczkę, ale szybko zyskała podobną jak tamta popularność. Jeszcze dziś wiele Yarisów pierwszej generacji w doskonałej formie można spotkać, także na polskich drogach.

Yaris po raz trzeci

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej
Toyota Yaris 1.5 VVT-i

Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku.

fot. Marek Perczak

Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku. A do tego specjalny wzór obręczy kół. Poza tym odświeżona Yaris to duże lampy główne oraz charakterystyczny wlot powietrza do komory silnika. Szczególnie w wersji Selection auto wygląda bardzo efektownie.

Tydzień spędzony za kierownicą tego samochodu był dla nas dużą przyjemnością. Yaris to obecnie bardzo dojrzała konstrukcja, w której jest tak wygodnie jak jeszcze niedawno było w klasie kompakt. Na przednich fotelach na ciasnotę nie będą narzekać nawet osoby mające 1,8 m wzrostu. Z tyłu, jak na samochód o długości niespełna 4 m, także nie należy wybrzydzać. Trzecia generacja to m.in. zmieniona deska rozdzielcza, na której są normalne, analogowe zegary. W testowanym egzemplarzu między nimi wyświetlały się na nim niektóre dane z komputera pokładowego.

Na monitorze 4,2 cala na konsoli centralnej także sporo danych. Obsługa niektórych funkcji jak np. radia odbywa się w tym samochodzie za pomocą pokręteł i przycisków. Prosto i funkcjonalnie bez potrzeby stukania palcami po ekranie. W ogóle obsługa Yarisa nie nastręczała żadnych problemów. Logiczne ulokowane przyrządy zawsze są tam gdzie się ich spodziewaliśmy. Zegary czytelne, bez tak modnych ostatnio udziwnień. Całość uzupełniała trójramienna, wielofunkcyjna dobrze leżąca w dłoniach kierownica. Podobało nam się również wykończenie wnętrza. Szeroki czerwony pas biegnący na desce urozmaicał tę część kabiny. Poza tym dobra widoczność we wszystkich kierunkach.

Nowy silnik

Toyota Yaris 1.5 VVT-i Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej
Toyota Yaris 1.5 VVT-i

Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku.

fot. Marek Perczak

Jedną ze zmian jakie wprowadzono do tego modelu jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l. Taki właśnie mieliśmy w naszym Yarisie. Do dyspozycji kierowcy oddaje 111 KM i 136 Nm. W zasadzie są to wartości do normalnej jazdy wystarczające. Przy sześciobiegowej skrzyni manualnej średnie spalanie ustaliło nam się na poziomie 5,9 l/100 km przy dość zdecydowanej jeździe zarówno w mieście, jak i autostradą. To nieco więcej niż deklaruje producent.

Ciekawe jest to, że Toyota nie poszła w tym wypadku drogą, którą wybrali inni producenci i nie zaproponowała jakiegoś turbodoładowanego „malucha”, ale zdecydowała się na wolnossąca jednostkę generującą bez specjalnego wysilenia swoją moc. Jej parametry są może dla niektórych dziwne (relatywnie mała moc ze sporej pojemności), ale wystarczają oby Yaris był zwrotnym, dynamicznym autem w mieście i odpowiednio szybkim na trasie.

Nowy silnik sprawił, że dość trudno było znaleźć bezpośredniego konkurenta dla Yarisa 2017. Wybraliśmy Opla Corsa i Skodę Fabia. Kryterium doboru to wymiary zewnętrzne tych modeli, wersja nadwoziowa oraz przybliżona moc silnika benzynowego.

Dane techniczne Toyoty Yaris i wybranych konkurentów:

Marka/modelToyota Yaris Selection 1.5 Dual VVT-iEOpel Corsa Cosmo 1.4Skoda Fabia Style 1.0 TSI
Cena (zł)62 90061 45057 470
Typ nadwozia/liczba drzwihatchback/5hatchback/5hatchback/5
Liczba miejsc555
Wymiary i masy   
Długość/szerokość/wysokość (mm)3945/1695/15104021/1746/14813992/1732/1467
Rozstaw osi (mm)251025102470
Masa własna (kg)102011241129
Pojemność bagażnika (l)286285330
Pojemność zbiornika paliwa (l)424545
Układ napędowy   
Rodzaj paliwabenzynabenzynabenzyna
Pojemność (cm3)14961398999
Liczba cylindrów443
Napędzana ośna przednią ośna przednią ośna przednią oś
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/6manualna/5manualna/6
Osiągi   
Moc (KM) przy obr./min111 KM przy 6000 obr./min90 KM przy 6000 obr./min110 KM przy 5000–5500 obr./min

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min136 Nm przy 4400 obr./min130 Nm przy 4000 obr./min200 Nm przy 2000-3500 obr./min
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,013,29,5
Prędkość maksymalna (km/h)175175196
Średnie spalanie (l/100 km)4,95,24,4
od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty