Na szczęście mająca europejski rodowód Yaris nie tylko godnie zastąpiła poprzedniczkę, ale szybko zyskała podobną jak tamta popularność. Jeszcze dziś wiele Yarisów pierwszej generacji w doskonałej formie można spotkać, także na polskich drogach.
Yaris po raz trzeci
Testowany egzemplarz to trzecie pokolenie Yarisa. Trzecie poprawione, gdyż w tym roku tę małą Toyotę poddano bardzo gruntownej kuracji odmładzającej. Mało tego, jeździliśmy specjalną wersją Selection. Na zewnątrz wspomniana wersja wyróżnia się dwukolorowym nadwoziem, w naszym wypadku był to dach czarny i reszta w bordowym metaliku. A do tego specjalny wzór obręczy kół. Poza tym odświeżona Yaris to duże lampy główne oraz charakterystyczny wlot powietrza do komory silnika. Szczególnie w wersji Selection auto wygląda bardzo efektownie.
Tydzień spędzony za kierownicą tego samochodu był dla nas dużą przyjemnością. Yaris to obecnie bardzo dojrzała konstrukcja, w której jest tak wygodnie jak jeszcze niedawno było w klasie kompakt. Na przednich fotelach na ciasnotę nie będą narzekać nawet osoby mające 1,8 m wzrostu. Z tyłu, jak na samochód o długości niespełna 4 m, także nie należy wybrzydzać. Trzecia generacja to m.in. zmieniona deska rozdzielcza, na której są normalne, analogowe zegary. W testowanym egzemplarzu między nimi wyświetlały się na nim niektóre dane z komputera pokładowego.
Na monitorze 4,2 cala na konsoli centralnej także sporo danych. Obsługa niektórych funkcji jak np. radia odbywa się w tym samochodzie za pomocą pokręteł i przycisków. Prosto i funkcjonalnie bez potrzeby stukania palcami po ekranie. W ogóle obsługa Yarisa nie nastręczała żadnych problemów. Logiczne ulokowane przyrządy zawsze są tam gdzie się ich spodziewaliśmy. Zegary czytelne, bez tak modnych ostatnio udziwnień. Całość uzupełniała trójramienna, wielofunkcyjna dobrze leżąca w dłoniach kierownica. Podobało nam się również wykończenie wnętrza. Szeroki czerwony pas biegnący na desce urozmaicał tę część kabiny. Poza tym dobra widoczność we wszystkich kierunkach.
Nowy silnik
Jedną ze zmian jakie wprowadzono do tego modelu jest czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l. Taki właśnie mieliśmy w naszym Yarisie. Do dyspozycji kierowcy oddaje 111 KM i 136 Nm. W zasadzie są to wartości do normalnej jazdy wystarczające. Przy sześciobiegowej skrzyni manualnej średnie spalanie ustaliło nam się na poziomie 5,9 l/100 km przy dość zdecydowanej jeździe zarówno w mieście, jak i autostradą. To nieco więcej niż deklaruje producent.
Ciekawe jest to, że Toyota nie poszła w tym wypadku drogą, którą wybrali inni producenci i nie zaproponowała jakiegoś turbodoładowanego „malucha”, ale zdecydowała się na wolnossąca jednostkę generującą bez specjalnego wysilenia swoją moc. Jej parametry są może dla niektórych dziwne (relatywnie mała moc ze sporej pojemności), ale wystarczają oby Yaris był zwrotnym, dynamicznym autem w mieście i odpowiednio szybkim na trasie.
Nowy silnik sprawił, że dość trudno było znaleźć bezpośredniego konkurenta dla Yarisa 2017. Wybraliśmy Opla Corsa i Skodę Fabia. Kryterium doboru to wymiary zewnętrzne tych modeli, wersja nadwoziowa oraz przybliżona moc silnika benzynowego.
Dane techniczne Toyoty Yaris i wybranych konkurentów:
Marka/model | Toyota Yaris Selection 1.5 Dual VVT-iE | Opel Corsa Cosmo 1.4 | Skoda Fabia Style 1.0 TSI |
Cena (zł) | 62 900 | 61 450 | 57 470 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 3945/1695/1510 | 4021/1746/1481 | 3992/1732/1467 |
Rozstaw osi (mm) | 2510 | 2510 | 2470 |
Masa własna (kg) | 1020 | 1124 | 1129 |
Pojemność bagażnika (l) | 286 | 285 | 330 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 42 | 45 | 45 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 1496 | 1398 | 999 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 3 |
Napędzana oś | na przednią oś | na przednią oś | na przednią oś |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/5 | manualna/6 |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min | 111 KM przy 6000 obr./min | 90 KM przy 6000 obr./min | 110 KM przy 5000–5500 obr./min |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min | 136 Nm przy 4400 obr./min | 130 Nm przy 4000 obr./min | 200 Nm przy 2000-3500 obr./min |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,0 | 13,2 | 9,5 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 175 | 175 | 196 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,9 | 5,2 | 4,4 |
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?