Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Yaris

Dariusz Wołoszka
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Yaris jest najpopularniejszym modelem Toyoty w Polsce i w Europie. Trzecia generacja tego cieszącego się opinią niezawodnego miejskiego hatchbacka kosztuje w podstawowej wersji 41 500 zł.

Transformacja od wszechobecnych obłości do ostrych, dynamicznych linii

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

karoserii trwała ponad dekadę. Dzięki wydłużeniu i obniżeniu nadwozia nowa sylwetka zyskała bardziej dynamiczny wygląd. W porównaniu do poprzedniej generacji nadwozie zbudowane na nowej płycie podłogowej, zachowało tą samą szerokość (1695 mm), długość zwiększyła się o 100 mm (3885 mm), a wysokość zmniejszyła się o 20 mm (1510 mm). Zupełnie nowy kształt reflektorów przednich i atrapy chłodnicy zapowiadają kierunek w którym będą podążały kolejne projekty Toyoty.

W zależności od wersji wyposażenia (Terra, Luna, Sol, Prestige i Dynamic) wnętrze japońskiego pojazdu cechuje się różną kolorystyką, fakturą i twardością materiałów wykończeniowych oraz różni się wyglądem konsoli centralnej. Zrezygnowano z centralnie usytuowanych elektronicznych wskaźników, które zostały zastąpione przez analogowe zegary umieszczone za kierownicą. Najdroższa wersja Dynamic wyposażona jest m.in. w siedem poduszek powietrznych, system multimedialny Toyota Touch, dwustrefową klimatyzację automatyczną, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, komputer pokładowy, przednie światła przeciwmgielne oraz tylny spoiler.

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Centralne miejsce na desce rozdzielczej zajmuje dotykowy 6.1-calowy ekran zestawu Toyota Touch za pomocą którego możemy korzystać z radioodtwarzacza CD/MP3, Bluetooth lub kamery cofania. Dopłacając 2100 zł (za system Touch&Go) możemy wzbogacić nasz multimedialny kombajn o funkcję nawigacji, możliwość pisania i odczytywania smsów, wyświetlania zdjęć z pamięci USB, a nawet korzystania z Facebooka lub uzyskania informacji o cenach paliw na najbliższych stacjach benzynowych.

Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 50 mm i szerokości wewnątrz o 30 mm pasażerowie mogą podróżować w komfortowych warunkach. Fotele przednie mają lepsze podparcie boczne oraz poszerzone i wydłużone siedziska, natomiast z tyłu brak tunelu środkowego ułatwia podróżowanie trzem osobom. Za asymetrycznie składanym oparciem tylnej kanapy znajduje się bagażnik o pojemności 286 litrów.

Wszystkie silniki Yarisa wyposażone są w technologię Toyota Optimal Drive.

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Dzięki lżejszej konstrukcji układu napędowego, poprawionej wydajności spalania oraz zastosowaniu części o niskim współczynniku tarcia udało się zmniejszyć emisję CO2 i zużycie paliwa oraz zwiększyć moc i wartość momentu obrotowego. Najmniejszy w ofercie ważący zaledwie 67 kg trzycylindrowy silnik o pojemności jednego litra, dysponuje mocą 69 KM i skromnym momentem 93 Nm. Wartości te sprawdzają się najlepiej w mieście, gdzie przyśpieszenie do 100km/h w 15,3 sekundy i prędkość maksymalna na poziomie 155 km/h w zupełności wystarczą. Droższy (o 3200 zł) i znacznie mocniejszy jest silnik o pojemności 1.33 litra. Dzięki 99 KM mocy i 125 Nm momentu obrotowego oferuje znacznie lepsze osiągi przy nieznacznym wzroście zużycia paliwa. Średnie zużycie paliwa na poziomie 5,4l/100km, przyśpieszenie do 100 km/h w 11,7 sekundy oraz dobra elastyczność czynią z niego najbardziej uniwersalną konstrukcję. Jedyna w ofercie jednostka wysokoprężna dysponuje mocą 90 KM i momentem obrotowym 205 Nm. Za najlepsze osiągi i najmniejsze zużycie paliwa trzeba dopłacić 15 500 zł (w porównaniu do litrowego silnika). Jest to więc propozycja dla klientów flotowych lub indywidualnych osiągających znaczne przebiegi roczne.

Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert
Fot: Dariusz Wołoszka – Info-Ekspert

Tylko najsłabszy silnik benzynowy współpracuje z manualną 5-biegową przekładnią. W stukonnej jednostce benzynowej oraz Dieslu napęd przekazywany jest za pomocą 6-biegowej skrzyni. Precyzyjne działanie ułatwia szybką zmianę przełożeń, a szósty bieg pozwala ograniczyć zużycie paliwa w trasie. Za 5000 zł do silnika o pojemności 1.33 litra możemy dokupić skrzynię automatyczną Multidrive S.

W wersji Dynamic zastosowano utwardzone i obniżone zawieszenie oraz 16-calowe aluminiowe tarcze kół z oponami o profilu 50 mm. Nierówności nawierzchni są bardziej wyczuwalne niż w Yarisie drugiej generacji, ale rekompensowane jest to to przez lepsze zachowanie w zakrętach.

Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris i konkurentów:

Marka / modelToyota YarisVW PoloNissan Micra
WersjaDynamicHighlineTekna
Cena (zł)58 60057 42061 890
SilnikBenzynowyBenzynowyBenzynowy
Pojemność (cm3)132911971198
Moc (KM)9910598
Moment obrotowy (Nm)125175142
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,79,711,3
Prędkość maksymalna (km/h)175190180
Średnie spalanie (l/100 km)5,45,34,3
Emisja CO2 (g/km)12312495
Skrzynia biegówmanualna 6-biegowamanualna 6-biegowamanualna 5-biegowa
Pojemność bagażnika (l)286280265

 

 

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty