Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36061 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

Toyota Yaris Hybrid

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla Toyota sukcesywnie poszerza swoją ofertę aut hybrydowych. Poza kompaktowymi Priusem i Aurisem, w sprzedaży znalazł się również miejski Yaris. Najmniejsza japońska hybryda kosztuje 69 700 zł.

Coraz bardziej rygorystyczne normy emisji spalin, a także rosnące ceny paliw sprawiły, że klienci, zwłaszcza w Europie, Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla znacznie chętniej niż kiedyś decydują się na zakup aut ekonomicznych, zwłaszcza z segmentu B. Toyota poszła o krok dalej, i nie ograniczyła swojej oferty wyłącznie do diesli i jednostek benzynowych, lecz zaproponowała hybrydę - Yarisa HSD. To obecnie jeden z najpopularniejszych samochodów tego typu w naszym kraju.

Z zewnątrz, hybrydowego Yarisa poznamy po agresywnej stylistyce nadwozia, dzięki której ten ekologiczny pojazd wygląda wręcz sportowo. Diodowe światła do jazdy dziennej w technologii LED, ciemne wkłady przednich reflektorów, przeprojektowane tylne światła, a także dużych rozmiarów centralny wlot powietrza - dzięki tym elementom Yaris Hybrid zwraca na siebie uwagę. Ciekawym akcentem, choć typowym dla hybryd japońskiego producenta, jest niebieskie tło logo na masce i pokrywie bagażnika.

Motyw ten odnajdziemy także w kabinie pasażerskiej, gdzie niebieską nicią przeszyto skórzaną tapicerkę na kierownicy, a panel wskaźników i gałkę dźwigni przełożeń również wykończono w tym kolorze. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że właśnie we wnętrzu producent szukał oszczędności. Materiały użyte do wykończenia są twarde, zaś ich powierzchnia nie jest przyjemna w dotyku. Fotele wyprofilowano zbyt łagodnie, przez co łatwo jest się z nich zsunąć podczas szybkiej jazdy w zakrętach. Na pochwałę zasługuje jednak ergonomiczne rozplanowanie wszystkich przełączników. Obsługa tego pojazdu nie nastręcza żadnych trudności. Zasiadając na miejscu kierowcy, wzrok przyciągają nowe zegary. W miejscu obrotomierza Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla znajduje się wskaźnik poboru energii, informujący kierowcę o tym, czy jeździ ekologicznie.

Bagażnik Yarisa z napędem hybrydowym jest w stanie zmieścić 286 litrów, czyli dokładnie tyle samo, co wersje z konwencjonalnymi silnikami spalinowymi. Jego wnętrze także nie uległo zmniejszeniu i jest równie przestronne. Inżynierowie Toyoty zadbali bowiem o to, by stosunkowo niewielka przestrzeń w środku Yarisa nie ucierpiała na konieczności zainstalowania baterii o pojemności 6,5 Ah. Ukryto je pod tylną kanapą. Jedyną wadą tego rozwiązania jest o 6 litrów mniejszy zbiornik na paliwo.

Dodatkowe akumulatory i osprzęt sprawiły, że Yaris Hybrid jest o ok. 130 kg cięższy od standardowej wersji. Nie wpływa to jednak na wrażenia z jazdy. Układ kierowniczy i jezdny zachowują się poprawnie, lecz nie zachwycają. To typowe miejskie auto z miękkim i komfortowym zawieszeniem, które dobrze wybiera nierówności na drodze. Nie ma jednak nic wspólnego ze sportową jazdą - samochód zdecydowanie wychyla się na zakrętach i nie zachęca do szybkiego pokonywania łuków.

W Toyocie Yaris Hybrid zdecydowano się na znany z np. Priusa, równoległy układ hybrydowy. Oznacza to, iż 74-konny silnik benzynowy o pojemności 1.5-litra współpracuje z 61-konnym motorem elektrycznym. Mogą one działać jednocześnie, lecz w zależności od zapotrzebowania na moc, komputer może sterować całym układem tak, iż w danym momencie za napęd odpowiada tylko jeden z nich. Należy tutaj wyjaśnić, że łączna moc obu silników nie wynosi 135 KM, lecz 100 KM. Wynika to zToyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla różnic w zakresie optymalnych obrotów tych jednostek.

Jak sprawdza się to w praktyce? Przede wszystkim Yaris zaskakuje dynamiką. Już od pierwszych metrów auto chętnie wyrywa do przodu, a bezstopniowa skrzynia biegów sprawia, iż nie tracimy czasu na zmianę kolejnych przełożeń. Dopiero powyżej 70-80 km/h samochód traci wigor, co ostatecznie przekłada się na przeciętny czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h - nieco ponad 11,5 sekundy.

Korzystanie z pełnych zasobów mocy wiąże się z konsekwencjami w postaci średniego zużycia paliwa na poziomie nawet 6 litrów na 100 km. To niemal dwukrotnie więcej, niż podaje producent. Tutaj uwaga, aby w pełni cieszyć się właściwościami pojazdów o napędzie hybrydowym, należy zmienić swój styl jazdy. Najlepsze efekty przynosi możliwie jak najszybsze osiągnięcie pożądanej prędkości, a następnie jej utrzymanie (pomocny jest tutaj tempomat). Wówczas, silnik spalinowy potrzebny jest niemal wyłącznie do rozpędzenia auta, zaś później używany jest tylko motor elektryczny. W ten sposób możliwe jest zejście poniżej 4 litrów na 100 km i to w trybie miejskim! Jednak obiecywane przez producenta 3,1 na "setkę" wydaje się być nieosiągalne.

Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla Należy zaznaczyć, że poza miastem, gdy silnik spalinowy jest częściej zmuszany do działania, odnotowujemy wzrost zapotrzebowania na paliwo. Podobnie jak samochody elektryczne, zasięg hybrydowego Yarisa jest większy w mieście. Częstsze hamowania pozwalają odzyskiwać energię, a tym samym wydłużają czas działa jednostki elektrycznej. Samo hamowanie silnikiem jest dużo bardziej efektywne, aniżeli w przypadku aut z napędem konwencjonalnym. Do działania układu hybrydowego Toyoty trudno mieć zastrzeżenia. Przejście z trybu elektrycznego do spalinowego odbywa się płynnie, bez szarpnięć.

Na koniec pozostaje pytanie - czy to się opłaca? W tym miejscu warto sięgnąć po kalkulator i zwyczajnie obliczyć, jakie oszczędności może nam przynieść jazda hybrydowym Yarisem. Według danych producenta, podstawowy model Yarisa (Life 1.0 VVT-i) zużywa 4,8 l benzyny na 100 km, podczas gdy jego hybrydowa odmiana 3,1. Przy cenie 1 litra tego paliwa na poziomie 5,3 zł, oszczędności wynoszą więc ok. 9 zł na każde 100 km. Tymczasem różnica w cenie zakupu obu pojazdów wynosi aż 30 tys. zł.

Z drugiej strony, kupując hybrydowego Yarisa, otrzymujemy w standardzie bogate wyposażenie obejmujące m.in. klimatyzację, siedem poduszek powietrznych, system audio ze złączem USB, a także elektrycznie sterowane szyby i lusterka oraz system ESP. Co więcej, takie miasta jak Toruń czy Kraków, promują auta hybrydowe zwalniając ich właścicieli z opłat parkingowych.

Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris HSD i konkurenta:

Marka/Model

Toyota Yaris HSD

Honda Jazz IMA

Pojemność silnika (ccm)

1497

1339

Moc (KM)

74

88

Moment obrotowy  (Nm)

111

121

Moc silnika elektrycznego (KM)

61

14

Moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

168

78

Przyspieszenie 0-100 km/h (s.)

11,8

12,2

Prędkość maksymalna (km/h)

165

175

Średnie spalanie (l./100 km)

3,1

4,5

Emisja CO2 (g/km)

79

104

Skrzynia biegów

Automatyczna, bezstopniowa

Automatyczna, bezstopniowa

Pojemność bagażnika (l.)

286

300

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3905/1695/1510

3900/1695/1525

Rozstaw osi (mm)

2510

2495

Masa własna (kg)

1085

1183

Cena (zł)

69 700

72 800

Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla

Toyota Yaris Hybrid Fot: Przemek Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • 000bryan (gość)

    Wrażenia jak dla mnie nic szczególnego tylko przed oczyma jest widmo przyszłych horendalnych kosztów utrzymania (no może ...poza kosztem samego paliwa) wraz z serwisem (w tym nieuchronna wymiana drogich akumulatorów po ileś tam cykli ładowań). Tak naprawdę jedyny plus to możliwość wjazdu np. do centrum Krakowa czy do innych "środowiskowych stref" i nic praktycznie poza tym. Minus ukryte przepłacenie, którego nie widać na pierwszy rzut okiem i co prawda to wszystko "zaślepia" nabywcy ze względu na przyjemność prowadzenia na m.in. moim zdaniem bardzo wysoki koszt zakupu.

  • Społ.EkoRzecznik (gość)

    jak uzywacie slowa "miejski" to go DOKŁADNIE przebadajcie w zakresie do 60 km/h, a nie piszcie o jakimś tam "wigorze powyżej 80".Dokładnie znaczy zarówno we wzgledzie sprawnosci wtedy samego el silnika, jak i spalania przy jeżdzie na spalnówce. .Po 2gie nie prawda, że "im wiecej hamowań tym lepiej" . Po prostu wtenczas sie ujawnia wyższość nad konwencjonalnemi blachosmrodami, co nie znaczy, że należy zaniechać unikania hamowań ( czyli niepotrzebnych przyspieszeń )

  • Klientka TOyoty AlanAuto (gość)

    Zabrali tej firmie autoryzację,żeby ratować Lexusa we Wrocławiu! A jak mój znajomy zadzwonił do Warszawy to w dziale kontaktu z klientami powiedziała panienka, że dealer Aalan sam zrezygnował. Kłamcy!

  • 000bryan (gość)

    Niejednemu dealerowi zabrano nawet autoryzację na poszczególne modele(niestety winni są sami dealerzy a ogłaszają,że to rzekomy producent"zerwał"-mojemu znajomemu Mitsubishi odebrało jednemu z salonów tej marki tylko prawo napraw i renowacji blacharskich i dlatego nabywca przed kupnem jakiejś salonowej"nówki powinien sprawdzić na stronach danej marki producenta czy ów salon wybrany przed siebie maWSZYSTKIEautoryzacje i w umowie kupna auta w salonie powinna być informacja o klauzuli natychmiastowej informacji przez salon,który co utracił autoryzację i czas obowiązywania autoryzacji-co w tym może być problem bo dealer może nabywcy np"wyśmiać"...jako obrona przed utratą klientów(na "czynności z pojazdem")niezależnie od winy stron na linii producent-dealer.Ostrożności nie za wiele zważywszy na drogie auta jak na nasze zarobki to raz i dwa,nie ulegajmy z emocjami związane z kupnem.Jak masz info "ważności"autoryzacji to masz wyższą kartę przetargową-dealer mocno podpuści cenę samego auta...

  • jołasia21 (gość)

    rodzice kupuja mi pierwszy samochod. yaris hybrid to bedzie dobry wybor?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Toyota Yaris zdjęcia

Toyota Yaris dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Toyota Yaris Cena

Części dla marki Toyota

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

578 zł