Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Toyota Yaris Hybrid

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Toyota Motor Corporation w ciągu ostatnich 15 lat sprzedała na całym świecie ponad 4.6 mln pojazdów hybrydowych. Kilka miesięcy temu do gamy pojazdów napędzanych silnikiem spalinowym i elektrycznym dołączył Yaris HSD – miejski hatchback dostępny od 66 100 zł.

Z zewnątrz hybrydowy Yaris wyróżnia się diodami LED w przednich i tylnych lampach, zmienionym kształtem zderzaka

Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

przedniego, poszerzoną kratą wlotu powietrza oraz niebieskim logo na masce i pokrywie bagażnika. Poza tymi detalami mała Toyota wygląda identycznie jak wersje napędzane silnikami spalinowymi i wysokoprężnymi.

Wewnątrz za trójramienną kierownicą z grubym, wygodnym wieńcem znajdziemy analogowe, podświetlone na niebiesko zegary. Miejsce obrotomierza zajmuje wskaźnik mocy napędu hybrydowego. Na tunelu środkowym oprócz designerskiej, niebieskiej dźwigni automatycznej skrzyni biegów znajdziemy dwa przyciski niedostępne w „zwykłych” Yarisach - Eco Mode i EV Mode. Odpowiadają one za aktywację trybu jazdy ekonomicznej (Eco), pozwalającej na ograniczenie zużycia paliwa oraz trybu EV na którym możemy pokonać do 2 km korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.

Dzięki zwiększeniu (w porównaniu do poprzedniej generacji modelu) rozstawu osi o 50 mm i szerokości wewnątrz o 30 mm pasażerowie przednich i tylnych foteli mogą podróżować w komfortowych warunkach.

Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Projektanci szczególną uwagę przywiązali do wygody kierowcy. Zwiększono zakres regulacji wysokości jego fotela do 6 cm i zmniejszono o 3 stopnie kąt położenia kolumny kierownicy. Fotele przednie mają lepsze podparcie boczne oraz poszerzone i wydłużone siedziska. Natomiast z tyłu brak tunelu środkowego ułatwia podróżowanie trzem osobom.

Samochód dysponuje bagażnikiem o pojemności jak w tradycyjnych Yarisach tj. 286 litrów. Akumulatory umieszczono pod kanapą tylną kosztem mniejszego baku paliwa (36l. zamiast 42l.) bez ograniczania przestrzeni bagażowej.

Pod maską Toyoty pracuje silnik benzynowy osiągający moc 75KM oraz silnik elektryczny dysponujący mocą 61KM. Łącznie zespół napędowy generuje moc 100KM i moment 169Nm. Wartości te pozwalają cieszyć się osiągami zbliżonymi do stukonnej jednostki benzynowej przy znacznie mniejszym zużyciu paliwa, wynoszącym średnio ok. 4 l/ 100km.

Przy maksymalnym wykorzystaniu osiągów zespołu napędowego, po 11,8 sekundy na liczniku zobaczymy 100 km/h, a po

Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert
Toyota Yaris Hybrid, Fot: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

kilku następnych prędkościomierz zatrzyma się na prędkości maksymalnej - 165 km/h. Są to wartości, które wystarczą do sprawnego poruszania się zarówno w mieście jak i na drogach szybkiego ruchu.

W codziennym użytkowaniu Yarisa do uszu kierowcy dobiega bardzo niewiele odgłosów z komory silnika, moment włączania i odłączania silnika spalinowego jest praktycznie niezauważalny. Silnik spalinowy słychać jedynie podczas bardzo dynamicznego wyprzedzania, kiedy musimy wykorzystać całą moc zespołu napędowego. Proces hamowania realizowany jest w większości przez silnik elektryczny, co pozwala na mniejsze zużycie klocków hamulcowych oraz odzyskiwanie energii i wykorzystanie jej w fazie przyspieszania. Dodatkowe korzyści płynące z zastosowania takiego tandemu to brak części narażonych na zużycie: pasków klinowych, alternatora oraz rozrusznika.

Uzupełnieniem nowoczesnego zespołu napędowego jest działająca bez zarzutów bezstopniowa skrzynia biegów oraz dobrze zestrojone zawieszenie. Toyota prowadzi się dobrze w każdych warunkach. Nierówności są bardziej wyczuwalne niż w Yarisie II, ale rekompensowane jest to przez lepsze zachowanie w zakrętach lub podczas nagłych, gwałtownych zmian kierunku jazdy.
Największą wadą hybryd jest ich cena. Toyocie udało się jednak zaoferować proekologiczną odmianę miejskiego hatchbacka, który jest tylko o 3-11% (w zależności od linii wyposażenia) droższy od wersji z silnikiem wysokoprężnym. Niewygórowana cena i zaufanie do marki jako producenta bezawaryjnych pojazdów pozwoliło od czerwcowej premiery na sprzedaż już kilkuset hybrydowych Yarisów.

Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris Hybrid i konkurentów:

Marka/model

Toyota Yaris Hybrid

Honda Jazz Hybrid

Toyota Yaris

Wersja

Sol

Comfort

Sol

cena (zł)

69 700

69 900

66 700

Silnik

Benzynowy + Elektryczny

Benzynowy + Elektryczny

Diesel

Pojemność (cm³)

1497

1339

1364

Moc (KM)

100

88 +14

90

Moment obrotowy (Nm)

169

121

205

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

11,8

12,1

10,8

Prędkość maksymalna (km/h)

165

175

178

Średnie spalanie (l/100 km)

3,5

4,5

3,9

Emisja CO2 (g/km)

79

104

103

Skrzynia biegów

automatyczna bezstopniowa

automatyczna                bezstopniowa

manualna                    6 - stopniowa

Pojemność bagażnika* (l)

286

300

286

 Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert


Info-Ekspert
Info-Ekspert

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty