Toyota Yaris po face-liftingu

Maciej Fabijański
Toyota Yaris / Fot. Toyota
Toyota Yaris / Fot. Toyota
Pod koniec pierwszej dekady sierpnia rozpocznie się sprzedaż gruntownie zmodernizowanej Toyoty Yaris. Najtańsza wersja benzynowa ma kosztować 39 900 zł, wysokoprężna 56 100 zł, a hybrydowa 63 900 zł.
Toyota Yaris / Fot. Toyota
Toyota Yaris / Fot. Toyota

Modernizacja określana terminem face-liftingu, jakiej poddawane są aktualnie produkowane modele aut, zanim nie zastąpi ich zupełnie nowa, kolejna generacja, bywa z reguły nieznacznych rozmiarów, niekiedy wręcz opiera się na drobnych, często trudnych do zauważenia na pierwszy rzut oka, zmianach wyglądu zewnętrznego i równie niewielkich modyfikacjach wnętrza oraz wyposażenia. Jak wiadomo regułę potwierdzają wyjątki. Jednym z nich jest  face-lifting obecnej Toyoty Yaris. Koncern przeznaczył na ten cel rekordowe nakłady, a prace nad kuracją odmładzającą, w rezultacie której w aucie wymieniono ponad tysiąc części zajęły przeszło pół miliona roboczogodzin.

Z przodu auto otrzymało nowy zderzak z dużych rozmiarów grillem o zupełnie nowym zarysie. Zmieniony kształt mają  przednie reflektory. Tylna część pojazdu wyróżnia się także przerobionym zderzakiem oraz nowymi lampami. Oprócz zmienionego kształtu, są teraz przykryte czerwonymi kloszami na całej powierzchni. W zależności od wersji źródłem światła mogą w nich być tradycyjne żarówki lub diody świecące.

Zmiany wewnętrzne jak podkreśla producent to rezultat uwzględnienia głosów użytkowników dotychczasowego modelu. Są więc nowe materiały na desce rozdzielczej i na panelach drzwiowych. W aucie po raz pierwszy pojawi się wykończenie czerwone lub brązowe. Zmieniony kształt ma konsola centralna, osłona zegarów, nawiewów oraz elementów wykończenia drzwi. Dużo bardziej znaczących zmian dokonano w układzie jezdnym oraz w konstrukcji nadwozia. Modyfikacjom uległa sama płyta podłogowa. Wzmocniona została przegroda grodziowa oraz zwiększono liczbę zgrzein i spawów. Wzrosła dzięki temu sztywność nadwozia. W tylnym zawieszeniu zastosowano nowej konstrukcji belkę skrętną,  nowego rodzaju, dłuższe, poliuretanowe odbojniki oraz bardziej miękkie sprężyny. Te ostatnie zamontowano również na kolumnach McPhersona w przednim zawieszeniu. Na przedniej i tylnej osi pojawiły się także nowe amortyzatory. Wszystko dla poprawienia prowadzenia pojazdu oraz komfortu jazdy. Służy temu też zmienione oprogramowanie elektrycznego wspomagania układu kierowniczego.

Toyota Yaris / Fot. Toyota
Toyota Yaris / Fot. Toyota

Kolejny temat, któremu inżynierowie Toyoty poświęcili sporo uwagi podczas prac modernizacyjnych, dotyczył zmniejszenia poziomu hałasów docierających do kabiny.  W celu lepszej izolacji akustycznej wnętrza wyciszenie deski rozdzielczej przeprojektowano oraz zastosowano bardziej dźwiękoszczelną wykładzinę. Ponadto auto wyposażono w nowe uszczelki drzwi i lusterek, pod silnikiem pojawiły się nowe poduszki oraz wieszaki układu wydechowego. W odnowionym Yarisie użytkownik będzie mógł korzystać z sytemu multimedialnego Toyota Touch drugiej generacji. Do jego obsługi służy teraz większy ekran dotykowy o przekątnej 7 cali.

Oferta napędowa obejmuje tak jak poprzednio: silniki benzy

Toyota Yaris / Fot. Toyota
Toyota Yaris / Fot. Toyota

nowe 1,0/69 KM i 1,33/99 KM, jednostkę wysokoprężną 1,4D-4D/90KM oraz układ hybrydowy składający się z silnika benzynowego 1,5 i elektrycznego o łącznej mocy 100 KM. W tym miejscu należy dodać, że od teraz wersja hybrydowa  nie będzie się w zasadzie niczym odróżniać z zewnątrz od innych odmian.

Do litrowego silnika przeznaczona jest manualna skrzynia biegów o 5 przełożeniach. Tego rodzaju przekładnia  ale już z sześcioma biegami dedykowana jest wersji wysokoprężnej i tej z silnikiem benzynowym 1,33/99 KM. Z tym ostatnim silnikiem może także współpracować bezstopniowa przekładnia automatyczna Multidrive S. Natomiast w wersji hybrydowej napęd na koła przekazywany jest za pomocą automatycznej skrzyni biegów.

Najmniejszy z silników benzynowych został poddany licznym modyfikacjom, dzięki którym poprawieniu uległy jego osiągi, a jednocześnie zmniejszył się poziom emisji szkodliwych gazów, hałasu oraz drgań.

Wybrane dane techniczne Toyoty Yaris i konkurentów:

Marka/model

 

Toyota Yaris Life 1,33/99 KM

Opel Corsa Graphite 1,4/100 KM

Ford Fiesta Trend1,4/96 KM

Cena (zł.)

 

44 100

48 750

49 850

Typ nadwozia/liczba drzwi

 

Hatchback/3

Hatchback/3

Hatchback/3

Liczba miejsc

 

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

 

3950/1695/1510

3999/1713/1488

3969/1722/1460

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

 

1485/1470

1485/1478

1473/1460

Rozstaw osi (mm)

 

2510

2511

2489

Masa własna (kg)

 

1030

1025

969

Pojemność bagażnika (l)

 

286

285/1050

281/965

Pojemność zbiornika paliwa (l)

 

42

44

45

Układ napędowy

 

 

 

 

Rodzaj paliwa

 

Benzyna bezołowiowa 95

Benzyna bezołowiowa 95

Benzyna bezołowiowa 95

Pojemność (ccm)

 

1329

1398

1388

Liczba cylindrów

 

4

4

4

Napędzana oś

 

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów:

Typ/liczba przełożeń

Manualna/6

Manualna/5

Manualna/5

Osiągi

 

 

 

 

Moc (KM) przy obr/min

 

99 przy 6000

100 przy 6000

96 przy 5750

Moment obr (Nm) przy obr/min

 

125 przy 4000

130 przy 4000

128 przy 4200

Przyspieszenie 0 – 100km/h (s)

 

11,7

11,9

12,2

Prędkość maks (km/h)

 

175

180

175

Średnie spalanie (l/100km)

 

4,9/5,1

5,7

5,7

Emisja CO2 (g/km)

 

114/119(EuroV)

134

130

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty