Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Transport drogowy w Polsce i Unii Europejskiej

Data publikacji: Autor: (emsi)

 Rozdrobnienie polskich przewoźników

Rola transportu drogowego w Polsce jest podobna jak w krajach Unii Europejskiej. Tą drogą przewozi się w naszym kraju 80 procent towarów i prawie 6 procent pasażerów. Zakłada się, że do 2010 popyt na transport towarowy wzrośnie o 38 proc. Oznacza to w praktyce, podwojenie przewozów kolejowych oraz wzrost o co najmniej 33 proc. przewozów drogowych. Czy nasze firmy, w większości małe, rodzinne, dysponujące zaledwie kilkoma samochodami podołają temu zadaniu?

W towarowym transporcie drogowym w Polsce, 95 proc. przewozów realizują firmy prywatne. Są to głównie niewielkie podmioty o liczbie zatrudnionych do 9 osób, które dysponują niewielką liczbą samochodów. Zaledwie 1,6 proc. wszystkich przedsiębiorstw, które zarejestrowały działalność transportową stanowią firmy duże. Wśród nich, tylko 10 posiada ponad 100 pojazdów, a 216 dysponuje samochodami w liczbie od 20 do 99.

Usługi w transporcie drogowym międzynarodowym świadczy około 8,5 tys. firm, dysponujących prawie 28 tys. samochodów. Oznacza to, że średnio na firmę przypadają 3 samochody. Ponad 95 proc. przedsiębiorstw posiada do 10 samochodów, a zaledwie 0,14 proc. - ponad 50 (w tym zaledwie 0,04 - ponad 100). Warto jednak zaznaczyć, że jest to tabor nowoczesny, głównie produkcji zachodniej, w 64 proc. spełniający kryteria ekologiczne.

Udział transportu ze wschodu na zachód stanowi 10 proc. całości przewozów UE, jeżeli weźmiemy pod uwagę tonaż i zaledwie 3 proc., kiedy za kryterium przyjmiemy wartość przewożonych materiałów. Ponad 80 procent przewozów jest realizowanych przez przewoźników z Europy Środkowowschodniej, wśród których jednak jest wielu przedstawicieli firm zachodnich.

Porównując strukturę firm transportowych w Europie Środkowowschodniej i Unii Europejskiej można zauważyć znaczące różnice, wynikające głównie z wyższego poziomu koncentracji przedsiębiorstw unijnych. I tak firmy jednoosobowe stanowią około 90 proc. firm w Europie Środkowowschodniej i około 62 proc. w UE, od 2 do 10 zatrudnionych ma około 6 proc. firm w Europie Środkowowschodniej i 32 procent w UE, od 11-50 osób zatrudnia około 3 proc. firm w Europie Środkowowschodniej i 5 proc. w UE. Jedynie udział firm zatrudniających ponad 50 osób ukształtował się podobnie, na poziomie 1 proc. Łatwo więc zauważyć, że w naszym regionie brakuje silnych, średnich firm, które mogłyby skuteczne konkurować z przedsiębiorstwami unijnymi. Miejmy nadzieję, że nasi przewoźnicy zdają sobie z tego sprawę i nie będą czekać na integrację z założonymi rękami.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości