Trasa S19. Otwarcie zachodniej obwodnicy Lublina

GDDKiA
Kierowcy mogą korzystać z 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 umożliwiającej ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Stanowi też fragment przyszłej Via Carpatia.Fot. GDDKiA
Kierowcy mogą korzystać z 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 umożliwiającej ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Stanowi też fragment przyszłej Via Carpatia.Fot. GDDKiA
Kierowcy mogą korzystać z 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 umożliwiającej ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Stanowi też fragment przyszłej Via Carpatia.
Kierowcy mogą korzystać z 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 umożliwiającej ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Stanowi też fragment
Kierowcy mogą korzystać z 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S19 umożliwiającej ominięcie Lublina po zachodniej stronie. Stanowi też fragment przyszłej Via Carpatia.

Fot. GDDKiA

Odcinek ten uzupełnia funkcjonującą już północną i wschodnią część obejścia miasta w ciągu S12 i S17. Tym samym wyprowadza ruch tranzytowy poza granice Lublina co z pewnością odczują mieszkańcy miasta tracący czas w korkach na al. Kraśnickiej. Inwestycja powstała przy dofinansowaniu z Unii Europejskiej.

Oddany do użytku odcinek prowadzi od węzła Lublin Sławinek (tu krzyżuje się S12 i S17 z S19) do węzła Lublin Węglin w podlubelskiej Konopnicy. Pomiędzy tymi węzłami jest jeszcze jeden, Lublin Szerokie, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 830 prowadzącą do Nałęczowa.

Dzięki tej trasie kierowcy korzystający z krajowej dziewiętnastki znacznie skrócą czas podróży. Dotychczas przejazd przez miasto zajmował średnio pół godziny a w godzinach szczytu jeszcze dłużej. Teraz pokonanie zgodnie z przepisami ok. 22-kilometrów od węzła Lublin Rudnik do końca zachodniej obwodnicy Lublina zajmie kierowcom samochodów osobowych ok. 11 minut, a kierowcom ciężarówek ok. 16 minut. Będzie również bezpieczniej i ekonomiczniej

Zachodnia obwodnica Lublina to dwujezdniowa droga ekspresowa z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod trzeci po zewnętrznej stronie. Obiekty w ciągu drogi i nad nią zbudowano w układzie docelowym. Powstało dwanaście obiektów inżynierskich: wiaduktów i mostów, kładka dla pieszych i rowerzystów oraz górne przejście dla zwierząt dużych. Konstrukcję wiaduktu w ciągu linii kolejowej zbudowano na tzw. odkładzie jako dwa oddzielne elementy, które wsunięto na docelowe miejsce w wykopie otwartym po uprzednim rozebraniu jednego toru i utrzymując ruch pociągów na drugim.

Umowę na budowę podpisano 29 października 2014 roku. Wykonawca, firma Budimex, zrealizował inwestycję za kwotę ok. 424 mln zł. Dofinansowanie z Funduszy Europejskich w ramach programu Infrastruktura i Środowisko to ok. 274 mln zł. Łączna wartość projektu, uwzględniająca prace projektowe, wypłaty odszkodowań za przejęte grunty, wykopaliska archeologiczne oraz nadzór to blisko 620 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty