Trzecia generacja Ibizy powstała na zupełnie nowej płycie podłogowej, po raz pierwszy zastosowanej w aucie koncernu Volkswagena.
Zawieszenie, chociaż wciąż dość twardo zestrojone, pracuje cicho i zapewnia niezły komfort jazdy. Bardzo precyzyjnie działa układ kierowniczy.
Przedział pasażerski zapewnia sporo miejsca za pierwszym rzędem siedzeń oraz przyzwoite rozmiary bagażnika(292 l). Mocnym punktem nowej Ibizy jest również stylizacja nadwozia i
wnętrza. Pod tym względem hiszpańskie auto zostawia w tyle wielu rynkowych rywali. Ale nie wszystko może się podobać.
Ibiza ciągle jest wąska i jadący na przednich fotelach nagminnie trącają się łokciami. Porównując przestrzeń między zewnętrznymi krawędziami oparć przednich foteli, miejsca jest o 4 cm mniej niż w Maździe 2. Chociaż zasadnicze elementy wnętrza wykonano z tworzyw dobrej jakości, nie brakuje wstawek z twarde-go, nieciekawego plastiku.
Fakt, że fotele są twarde i wąskie można usprawiedliwić sportowym charakterem samochodu. Szkoda, że nie idzie to w parze z osiągami tańszych wersji. Benzynowy silnik 1.4 16V o mocy 86 KM to absolutne minimum do sprawnego poruszania się po drodze.
O "sporcie" nie ma nawet mowy, a wyłożyć trzeba przynajmniej 39 990 zł. Osoby zdecydowane na najtańszą wersję z trzycylindrową jednostką 1.2 12V (70 KM) za 36 990 zł powinny wziąć to pod uwagę. Przyśpieszenie do "setki" zabiera w tym
przypadku aż 15 s.
Ibiza, by zapewnić trochę emocji i nieco frajdy z jazdy musi mieć pod maską przynajmniej benzynową jednostkę 1.6 o mocy 105 KM. Za taki model trzeba jednak zapłacić co najmniej 42 990 zł.
Jeszcze droższe są turbodiesle. Najsłabszy 1.4 TDI (80 KM) kosztuje 47 990 zł, mocniejszy 1.9 TDI (90 KM) 49 990 zł. Najdroższe wersje, które kosztują od 53 990 zł, mają pod maską 105-konnego turbodiesla 1.9 TDI o mocy 105 KM.
Seat przewidział trzy poziomy wyposażenia nowego modelu - "reference", "stylance" i "sport". Seryjne wyposażenie w najtańszej wersji obejmuje ABS, 4 poduszki powietrzne, elektrycznie sterowane szyby w przednich drzwiach, centralny zamek oraz regulację kierownicy w pionie i poziomie.
Wybrane dane techniczne
| 1.4 16V | 1.6 16V |
Silnik | Benzynowy, R4 | Benzynowy, R4 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1390 | 1598 |
Moc maks (KM/obr./min) | 86/5000 | 105/5600 |
Maks moment obr (Nm/obr./min) | 132/3800 | 153/3800 |
Pojemność bagażnika (l) | 292 | 292 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
Masa własna (kg) | 1025 | 1040 |
Przyśpieszenie 0-100 km/h (s) | 12,2 | 10,5 |
Prędkość maks (km/h) | 175 | 187 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,2 | 6,6 |
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?