Trzy dekady BMW z napędem 4x4

ip
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.Fot. BMW
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.Fot. BMW
Znakiem rozpoznawczym samochodów marki BMW jest napęd na tylną oś. Nie można jednak zapominać, że od 30 lat koncern rozwija układy przeniesienia momentu obrotowego na cztery koła.
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.

Fot. BMW

Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.

Sercem napędu była skrzynia rozdzielcza, która odpowiadała za rozdział momentu obrotowego na przednią i tylną oś w proporcji 37:63. W 1991 roku zadebiutował model 525iX. Limuzyna otrzymała udoskonalony napęd. Kiedy pojawiały się problemy z trakcją, sprzęgło wielopłytkowe zmieniało rozkład mocy (wyjściowo 36:64).

Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.

Fot. BMW

Istotny wkład w popularyzację BMW z napędem na cztery koła miał model X5. Pierwsza generacja bawarskiego SUV-a posiadała stały napęd na obie osie z przekładnią planetarną, która wysyłała 38% sił napędowych na przód, a 62% na tył. Otwarte mechanizmy różnicowe przedniej i tylnej osi były blokowane poprzez selektywne hamowanie nadmiernie buksujących kół. Napęd o analogicznej konstrukcji był dostępny w BMW serii 3 (E46).

Kolejny rozdział w historii BMW z napędem na cztery koła rozpoczął się w 2003 roku, kiedy zaprezentowano xDrive – system, w którym za zmianę rozkładu sił napędowych odpowiada elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. BMW z dumą podkreśla, że jest to inteligentne rozwiązanie, które reaguje nim dojdzie do zerwania przyczepności.

Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna
Aktualnie co trzeci klient decyduje się na zakup BMW z xDrive. Poprzednikiem elektronicznie sterowanego napędu był mechaniczny układ. Jego oficjalna prezentacja miała miejsce jesienią 1985 roku, podczas salonu samochodowego we Frankfurcie. Pierwszym powojennym BMW z napędem na cztery koła był sedan 325i Allrad, który trafił na rynek pod oznaczeniem 325iX.

Fot. BMW

W niedalekiej przyszłości będziemy świadkami wzrostu liczby modeli ze spalinowo-elektrycznym napędem na cztery koła, w którym przednia i tylna oś nie są spięte wałem napędowym – każda z osi jest napędzana przez osobny silnik. Tego typu system zadebiutował w BMW i8, które z przodu posiada silnik elektryczny, a z tyłu benzynowy. Analogiczne rozwiązanie, choć z odwrotnie zlokalizowanymi jednostkami przewidziano dla nowego BMW 225ex, które zadebiutowało na salonie we Frankfurcie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty