Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Trzymaj się swojego pasa

Data publikacji: Autor: (maj)

 Prawdziwy galimatias występuje na skrzyżowaniach, gdzie do skrętu w lewo przeznaczony jest więcej niż jeden pas ruchu. Kierowcy gubią się wtedy, skręcając w lewo.

Podczas manewru dochodzi do sytuacji kolizyjnej z innymi, również skręcającymi w lewo, pojazdami, które podczas skrętu zmieniają pas, zajeżdżajac drogę jadącym obok.

 

Przepisy dotyczące skręcania pojazdów określają miejsce, z którego manewr należy rozpocząć, ale nic nie mówią o tym, które miejsce ma zająć na drodze, w którą się skręca. Jedyną wskazówką jest przepis nakazujący kierującemu pojazdem korzystającym z drogi dwukierunkowej, zajęcie pasa ruchu na prawej połowie jezdni w którą skręca.

 

Jeśli do skrętu w lewo przeznaczony jest jeden pas, sytuacja jest prosta. Manewr rozpoczynamy przy osi jezdni, albo przy jej lewej krawędzi, jeśli droga jest jednokierunkowa. Taką sytuację pokazaliśmy na rysunku. Pojazd C kończy manewr na dowolnym pasie po prawej stronie drogi, w którą skręca. To wszystko. Identyczna zasada obowiązuje przy skręcie w prawo (na rys. pojazd D ma do wyboru pas, który zajmie po skręcie).

 

Jeśli jednak mamy do dyspozycji dwa, a czasem nawet trzy pasy ruchu pozwalające na skręt w lewo, nie możemy dowolnie wybierać pasa, na którym zakończymy manewr skrętu. Musimy się liczyć także z prawami kierowców, skręcajacych z sąsiednich pasów. A zatem trzeba przyjąć zasadę, że jeśli mamy dwa pasy ruchu do skrętu przed rozpoczęciem manewru, to po jego zakończeniu powinniśmy zająć pas ruchu odpowiadający naszej pozycji przed skrętem. Tak czynią kierowcy A i B. Kończą manewr na takich samych pozycjach, na których go rozpoczęli.

Przeczytaj też: Sztuka skręcania w lewo

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • ArekRobinski

    Czy pojazd D (skręcający w prawo) może wjechać od razu na trzeci pas ruchu?

  • Pytacz (gość)

    Co w sytuacji, gdyby pojazdy czerwony i niebieski po skręcie w lewo miały trzy pasy?

  • Sławek (gość)

    A co gdy pojazdy wjeżdzają na drogę gdzie są cztery pasy ruchu (2 do skrętu w lewo i 2 do jazdy na wprost) ? (Pod wiaduktem Mickiewicza-Al. Jana Pawła).

  • szkoda (gość)

    Szkoda, że o tym nie wiedział kierowca, który tydzień temu skręcał z Łagiewnickiej z lewego pasa od razu na prawy w drogę jedokierunkową, miał bardzo pewną siebie i pieklącą się żonę. Szkoda mi dzieci tych ludzi....

  • Bloger MrErdek1 (gość)

    Kierujący pojazdem D NIE MA WYBORU PASA RUCHU. Skręcając w prawo wjeżdża na prawy oznaczony znakami pas ruchu i na nim kończy manewr zmiany kierunku jazdy w lewo. Teraz może zmienić pas ruchu na biegnący obok na ogólnych zasadach ruchu. Sygnalizuje zamiar, sprawdza czy pas jest wolny , zmienia pas i wyłącza kierunkowskaz. zamierzając zmienić kolejny raz pas powtarza procedurę od początku.

  • Bloger MrErdek1 (gość)

    Pojazdy A i B przy prawidłowym oznakowaniu powinny mieć linie prowadzące na ich pasy ruchu. Każdy z nich skręca na pas ruchu zgodny z pasem przed skręceniem, tu liczonym od lewej, gdyż w lewo co do zasady skręca się z lewego pasa ruchu. Dodatkowe pasy ruchu niczego nie zmieniają, chyba, że linie prowadzące pozwolą pojechać im o jeden pas ruchu dalej. Pojazd C skręca z lewego pasa ruchu z którego jedynie można wykonać ten manewr. Pasy ruchu wyznaczono dopiero na drodze poprzecznej, zatem skręcający ma wybór. Co do zasady skręca po najmniejszym łuku na lewy pas ruchu, ale zachowując szczególną ostrożność może zakończyć manewr na prawym pasie ruchu. Przy większej ilości pasów ruchu na drodze wylotowej ma także dowolny wybór pasa ruchu. Proste i zgodne zarówno z naszym jak z prawem europejskim.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości