Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tylna belka. Objawy zużycia, koszty regeneracji w samochodach marki Peugeot, Citroen i Renault

materiał partnera zewnętrznego
Tylna belka zawieszenia z drążkami skrętnymi (belka skrętna), jest rozwiązaniem konstrukcyjnym od wielu lat stosowanym zarówno w samochodach z grupy PSA, a więc Citroen oraz Peugeot, jak i przez koncern Renault. Choć w obiegowej opinii element ten uznawany jest za dość awaryjny, to jednak wbrew pozorom jest to rozwiązanie naprawdę solidne i proste konstrukcyjnie, a przy tym gwarantujące wysoki komfort podróżowania samochodem.Fot. materiały producenta
Tylna belka zawieszenia z drążkami skrętnymi (belka skrętna), jest rozwiązaniem konstrukcyjnym od wielu lat stosowanym zarówno w samochodach z grupy PSA, a więc Citroen oraz Peugeot, jak i przez koncern Renault. Choć w obiegowej opinii element ten uznawany jest za dość awaryjny, to jednak wbrew pozorom jest to rozwiązanie naprawdę solidne i proste konstrukcyjnie, a przy tym gwarantujące wysoki komfort podróżowania samochodem.Fot. materiały producenta
Tylna belka zawieszenia z drążkami skrętnymi (belka skrętna), jest rozwiązaniem konstrukcyjnym od wielu lat stosowanym zarówno w samochodach z grupy PSA, a więc Citroen oraz Peugeot, jak i przez koncern Renault. Choć w obiegowej opinii element ten uznawany jest za dość awaryjny, to jednak wbrew pozorom jest to rozwiązanie naprawdę solidne i proste konstrukcyjnie, a przy tym gwarantujące wysoki komfort podróżowania samochodem.

Sama konstrukcja eliminuje obecność standardowych sprężyn tylnego zawieszenia. Tutaj zastąpione są one drążkami, które opierają się na dwóch łożyskowanych wahaczach. Oba wahacze mogą dzięki temu wzajemnie obracać się względem siebie, a ich ruch jest dodatkowo amortyzowany drążkami podatnymi na skręcanie.

Jak rozpoznać uszkodzenie tylko belki?

Z racji tego, że konstrukcja tego tylnego elementu zawieszenia w samochodach Renault, Citroen oraz Peugeot jest naprawdę bliźniaczo podobna do siebie, niezależnie od modelu auta, to w efekcie najczęstsze objawy uszkodzenia elementu również są identyczne.Pierwszymi oznakami mocno zużytej już belki, a w zasadzie poszczególnych jej elementów ruchomych (łożysk i czopów), są najczęściej głośne stuki dobiegające z tylnego zawieszenia, które pojawiają się przy przejeżdżaniu przez większe nierówności. Innym typowym objawem uszkodzenia może być także trzeszczenie, piszczenie lub skrzypienie tyłu samochodu, przez wiele osób porównywane do dźwięku starego łóżka.W przypadku uszkodzeń skrajnych najczęściej polegających na wypracowaniu się samego łożyska igiełkowego obserwujemy wyraźne opadnięcie tylnej części samochodu. Auto staje się niepewne w prowadzeniu, zmienia się geometria, a w ostateczności pojazd może opaść na tyle mocno, że tylne koła zaczną ocierać o same nadkola.

Jazda z uszkodzoną belką nie jest zalecana

Objawów uszkodzenia tylnej belki naprawdę nie powinno się bagatelizować. Poza stukami głównym problemem jest utrata geometrii. Tylne koła schodzą się do wewnątrz, co zmniejsza stabilność prowadzenia pojazdu w zakrętach. Przy poważnym opadnięciu tyłu samochodu tracimy do tego jakąkolwiek amortyzację, a i jednocześnie tylko pogłębiamy uszkodzenia, ryzykując wykrzywieniem podstawy belki, co wykluczy jakąkolwiek możliwość jej regeneracji.

Jak powinna wyglądać regeneracja?

Wbrew pozorom taka kompleksowa naprawa tylnego zawieszenia, a więc jego regeneracja, nie jest bardzo kosztowna. Znane z wielu innych aut konstrukcje wielowahaczowe, choć bardziej komfortowe, to jednak w przypadku poważniejszych awarii koszty kompletnej regeneracji mogą zamykać się nawet w kilku tysiącach złotych. W przypadku tylnej belki operacja ta jest dużo mniej kosztowna i polega przede wszystkim na wymianie łożysk igiełkowych, metalowo-gumowych tulei wahaczy oraz na kompleksowym oczyszczeniu całego elementu.Należy przy tym pamiętać, iż bardzo ważne jest dokładne sprawdzenie osiowości całej belki. Jeśli uszkodzenie przez długi czas było bagatelizowane, mogło dojść do powstania luzów, które w dłuższej perspektywie potrafią doprowadzić nawet do skrzywienia się całego elementu.W większości przypadków odnowienie elementu jest jednak możliwe i cały proces zamyka się w kilku podstawowych czynnościach:

  • ściągnięcie wahaczy oraz wyprasowanie hydrauliczne wszystkich elementów;
  • dokładne wypiaskowanie belki, a następnie pokrycie jej powierzchni farbą antykorozyjną;
  • kompleksowa regeneracja wahaczy;
  • montaż nowych łożysk oraz drążków skrętnych.

Jeśli naprawa zostanie przeprowadzona rzetelnie, to mamy pewność, że element będzie zachowywał się dosłownie jak nowy, a najlepszym tego dowodem jest oferta firmy http://tylnabelka.com/. Udziela ona aktualnie najdłuższej gwarancji w kraju na regenerowane przez siebie belki, która wynosi aż 3 lata bez limitu kilometrów.

Ile może kosztować regeneracja tylnej belki?

Ostateczny koszt takiego serwisu zależy głównie od jego skali, a więc stopnia uszkodzenia belki i tego, które elementy będą podlegały wymianie. Ceny z tego powodu są zróżnicowane, ale wzorując się na cenniku przygotowanym przez wspomnianą wcześniej firmę, poniżej prezentujemy przykłady cen belek po regeneracji (gotowych do montażu) dla kilku popularnych modeli samochodów.

RENAULT Megane 700 - 750 zł
Scenic800 zł
Laguna700 zł
Kangoo800 zł
CITROENSaxo650 zł
Xsara750 zł
Xsara Picasso650 zł
C5700 zł
Berlingo650 zł
PEUGEOT106650 zł
206650 zł
306750 zł
Partner650 zł

[Ceny z serwisu http://tylnabelka.com/, uwzględniają zwrot starej belki]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty