Ubezpieczenia. Autocasco nadal za drogie dla polskich kierowców

Wojciech Frelichowski
Fot. Mariusz Kapała
Fot. Mariusz Kapała
Mimo poprawy materialnej polskich gospodarstw domowych, użytkownicy aut nadal nie chcą kupować ubezpieczenia autocasco. W dalszym ciągu głównym powodem jest jego zbyt wysoka cena.

Jak informuje multiagencja CUK Ubezpieczenia, z tegorocznej edycji badania „Polacy o ubezpieczeniach”, dowiadujemy się, że zaledwie 32% respondentów zdecydowało się na wyposażenie swojego pojazdu w polisę autocasco. Mimo znacznej poprawy materialnej polskich gospodarstw domowych, klienci nadal nie chcą kupować ubezpieczenia autocasco. Głównym powodem, w dalszym ciągu, jest jego zbyt wysoka cena – takiego zdania jest aż 62% wszystkich ankietowanych. W październiku 2019 r. średnia stawka za ubezpieczenie autocasco w Polsce wynosiła 806 zł. Dla porównania, średnia cena obowiązkowej polisy komunikacyjnej OC to 582 zł.

Kolejnym z powodów, który został wskazany przez respondentów było posiadanie starszego pojazdu, który nie jest objęty polisą autocasco (48%), a także to, że takowe ubezpieczenie nie jest obowiązkowe (24%).

– Choć większość naszych badanych zadeklarowała, że nie posiada AC, to znalazły się osoby, dla których wykupienie takiej polisy było istotne. Najczęściej są to posiadacze nowych aut, które mają mniej niż 5 lat. W przypadku kierowców posiadających auta w wieku od 5 do 10 lat, występowanie dodatkowego ubezpieczenia jest znacznie rzadsze. Jedną z głównych przyczyn, które decydowały o zakupie autocasco było poczucie pewności, że w razie wypadku Towarzystwo Ubezpieczeniowe wypłaci nam odszkodowanie i będziemy mogli naprawić pojazd. Nie bez znaczenia była także obawa przed kradzieżą auta, zniszczeniami wywołanymi m.in. przez warunki pogodowe czy uszkodzeniami powstałymi nie z naszej winy jak np. zarysowania karoserii przez wandala – informuje Maciej Kuczwalski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia.

Najważniejszymi czynnikami, jakie są brane pod uwagę podczas kupna autocasco są: zakres ochrony ubezpieczeniowej oraz sama cena polisy. Na następnych miejscach ankietowani plasują wysokość udziału własnego przy likwidacji szkody oraz zakres wyłączenia odpowiedzialności TU w określonych przypadkach losowych. Czynnikiem stosunkowo najmniej istotnym jest wysokość franszyzy integralnej.

– Wśród respondentów posiadających ubezpieczenie AC, zdecydowana większość, bo aż 71%, posiada inne dodatkowe ubezpieczenia. Najpopularniejsze z nich to ubezpieczenie NNW oraz assistance. Klienci rzadziej posiadają ubezpieczenia szyb czy inne nieobowiązkowe polisy – komentuje ekspert CUK Ubezpieczenia.

Ankietowani, którzy nie zdecydowali się na żaden dodatek do obowiązkowego OC uważają, że inne dodatki są zbędne, ich koszty są zbyt wysokie lub nie zostali poinformowani o możliwości dokupienia polis do podstawowego ubezpieczenia komunikacyjnego.

Spośród osób, które zadeklarowały, że kupiły autocasco, 45% skorzystało już z likwidacji szkody. Większość z nich dotyczyła uszkodzenia powstałego z winy innego kierowcy. Drugą najczęstszą przyczyną likwidacji szkód jest stłuczka bądź wypadek z winy badanego. Znacznie rzadziej pojawiły się powody dotyczące kradzieży, czy też uszkodzeń powstałych w wyniku czynników pogodowych.

Zobacz także: Porsche Macan w naszym teście

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty