Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ubezpieczenia komunikacyjne

Data publikacji: Autor: Piotr Guttman

Z łamów prasowych znikły tabele zestawiające walory ofert towarzystw ubezpieczeniowych, bo w wyniku niewyobrażalnego ich rozbudowania, udało się uczynić je całkowicie nieczytelnymi i nieporównywalnymi.

Klientów nie zdobywa się tu i teraz ofertą, tylko operacjami... zakulisowymi.

Ubezpieczenia komunikacyjne monopolizuje PZU - trzyma ok. 80 proc. całego tzw. portfela asekuracji, Warta, ma ok. 10 proc., a do kilkunastu innych towarzystw należy reszta rynku, ale to nie przekreśla kokosowych interesów.

Tylko 3 proc. kierowców ma zamiar zmiany ubezpieczyciela - sądzą, że spod tego deszczu można uciec tylko pod rynnę. Pośrednim dowodem słuszności tej tezy jest instytucja tzw. multiagentów. U wielu motodealerów, agent PZU jest jednocześnie agentem np. Warty, do tego jeszcze Polonii, czy Hestii, z którymi PZU powinien przecież konkurować. Po co jednak tracić siły na rywalizację, gdy można zgodnie wyśrubować tzw. składkę?

Trudny wybór
Wybór ubezpieczyciela korzystniejszego w naszej konkretnej sytuacji jest szalenie trudny. "Instrukcja obsługi" PZU czy Warty, czy jakiejkolwiek innej ubezpieczalni - te ich warunki ogólne - to przecież kilkanaście stron danych i zasad, do tego jakieś aktualizacje i jakieś zalecenia. Żeby porównać, trzeba by programu komputerowego, ale takiego programu w kraju nie ma. Tak nas poinformowano w PZU. Widocznie jest zbędny, co potwierdza tezę, że o klienta nie walczy się dziś ceną. Nie jesteśmy żadnym podmiotem na rynku ubezpieczeń, jesteśmy obiecującym przedmiotem manipulacji.

Pakiety firmowe
Oto tzw. pakiety firmowe. W PZU, za (najtańsze) Seicento ubezpieczone - OC, AC, NW i ZK - bez żadnych zniżek płaci się 3 327 zł. Jeżeli natomiast zdecydować się na tzw. pakiet Fiata, to cena wyniesie 1 568 zł. PZU bez mrugnięcia "traci" aż 1 759 zł, bowiem wynegocjowało sobie (czyli kupiło) część klientów Fiata (którzy nawet nie zdają sobie z tego sprawy). Pakiety firmowe są dla osób, które stać na nowe samochody; działają nie dłużej, niż 5 lat - bo producenci nie życzą sobie byśmy przesadnie długo eksploatowali jedno auto.

Kilkadziesiąt stref Warty
To nie do uwierzenia, ale Warta ma kilkadziesiąt tzw. stref taryfowych. M.in. oddzielną dla gminy Sobienie Jeziory. Po co? By do minimum ograniczyć tańsze rejony. Tam gdzie nie kradną aut - np. w Sobieniach - składka za Seicento, to 710 zł, a w Warszawie - 1 090 zł.

Tzw. szkodowość
Na wysokość kosztów ubezpieczenia ma oczywiście wpływ tzw. "szkodowość" kierowcy. Oto np. trzy stłuczki w roku, oznaczają w Warcie 200-proc. skok kosztów AC i 160-proc. skok OC. W PZU zaś, AC skacze "tylko" o 150 proc., za to OC - o 260 proc. System szykan towarzystwa rozbudowały do niewyobrażalnych rozmiarów. Za zniesienie tzw. udziału własnego - w Warcie - należy się 10 proc. kosztu składki podstawowej; od tych, co mają prawo jazdy krócej niż 3 lata - biorą 20 proc., od tych, co mają mniej niż 25 lat - należy się 25 proc. Na cenę wpływają dziesiątki szczegółów. W każdym towarzystwie inaczej skonfigurowano warunki, a to wyklucza zestawienia danych; oni są zdania, że nie trzeba byśmy coś sobie zestawiali. To dlatego PZU mierzy koszt AC marką i miejscem zarejestrowania samochodu, Warta - ceną i miejscem zarejestrowania, ale ich strefy regionalne się nie pokrywają. Warta mierzy OC pojemnością silnika i PZU tak mierzy, ale inaczej podzieliły pojemności - PZU ma 6 grup, a Warta - 11.

Rozdęte systemy
Towarzystwa ubezpieczeniowe tak rozbudowały systemy, by ich analitycy wszystkiego się o nas dowiedzieli. To ułatwia im żerowanie na naszej nieznajomości przepisów (które sami wymyślają). Czas mamy taki, że szukać trzeba nie tylko relatywnie tanich aut, ale i relatywnie tanich ubezpieczalni; inaczej zjedzą nas żywcem!

KOSZTY UBEZPIECZEŃ PAKIETOWYCH

Samochód cena PZU mnożnik Warta mnożnik Polonia mnożnik
Seicento 25 700 1927 7,5 3006 11,7 899 3,5
Agila 35 500 2591 7,3 3119 8,9 2449 6,9
Fabia 39 300 2525 6,4 4244 10,8 1572 4,0
Lanos 36 500 2737 7,5 4088 11,2 1460 4,0
Laguna 81 200 6090 7,5 9662 11,9 4060 5,0

Za punkt wyjścia przyjęliśmy ceny aut nowych, zarejestrowanych w Warszawie, eksploatowanych przez kierowców, którzy mają więcej, niż 25 lat. Ceny polis są pochodną tzw. mnożników. Najprościej rzecz biorąc mnożnik to jest określony procent wartości samochodu, różny dla poszczególnych regionów i miast.
Mnożniki są korygowane zazwyczaj co 12 miesięcy, jeżeli nie ma żadnego pretekstu do wcześniejszej podwyżki. Tę tabelkę prosimy brać za dowód, że "coś" można znaleźć... Dlaczego Polonia jawi się niczym okazja? Bo jej opolski tzw. mnożnik kazano agentom traktować jako ogólnopolski, czyli stołeczny, choć pozostaje opolski... kuriozalne, prawda?

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • kolorowyZH

    Nic dziwnego PZU jednak jest jednym z najpopularniejszych ubezpieczycieli, nie są idealni w 100% ale są dość solidni i wypłacalni a co najważniejsze ułatwiają nam życie dzięki m.in. możliwości zgłoszenia szkód przez internet, czy sprawy typu urodzenie dziecka czy zgon kogoś bliskiego.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości