Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ubezpieczenie OC. Ceny OC w I kwartale 2021 roku nadal w dół. Czy to cisza przed burzą?

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

Fot. materiały prasowe W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

Fot. materiały prasowe Niezmiennie najwyższe średnie ceny za OC obowiązują w województwie pomorskim (654 złote), mazowieckim (621 złotych) i dolnośląskim (620 złotych). Z kolei najniższymi średnimi cenami za polisę OC cieszyli się w ostatnich miesiącach kierowcy z województwa podkarpackiego (503 złote), opolskiego (516 złotych) i świętokrzyskiego (523 złote).

Jak zwykle największe różnice w stawkach za OC mogliśmy zaobserwować w poszczególnych ośrodkach miejskich. Różnica pomiędzy najdroższą a najtańszą aglomeracją wyniosła 194 złote. Standardowo najwyższe składki przypadły mieszkańcom Gdańska (715 złotych), Warszawy (707 złotych) i Wrocławia (692 złotych). Rynek ubezpieczeń okazał się natomiast łaskawy dla mieszkańców Opola (521 złotych), Lublina (531 złotych) i Białegostoku (539 złotych).

- Rok 2020 mimo pandemii, która silnie wpłynęła na model funkcjonowania rynku i zachowania klientów, obszedł się łagodnie z ubezpieczycielami. Zmniejszona aktywność kierowców zaowocowała obniżeniem częstości szkód widocznym już od pierwszej fali pandemii (kwiecień/maj 2020). Okresowe wzrosty podyktowane luzowaniem obostrzeń, sezonem urlopów i świąt nie skonsumowały „zapasów” wynikowych i pozwoliły na wyraźne spadki cen notowane praktycznie od trzeciego kwartału ubiegłego roku – mówi Michał Daniluk, członek zarządu multiagencji internetowej Punkta.

Największe spadki dla najdroższych

Ciekawie prezentują się wyniki raportu, gdy popatrzymy na tendencje cenowe w poszczególnych segmentach. W porównaniu do I kwartału ubiegłego roku największe spadki przeciętnego OC dotyczyły kierowców Dolnego Śląska. Mimo że to jedno z najdroższych województw, średnia cena obowiązkowej polisy spadła tam niemal o 18 proc. w ciągu roku. Dla porównania, w aktualnie najtańszym województwie podkarpackim spadek składki za OC w ciągu 12 miesięcy wyniósł tylko 7 proc. i  był najmniejszy w porównaniu z resztą województw.

Zobacz także: Wypadek czy kolizja. Jak się zachować na drodze?

Natomiast w ciągu ostatnich 3 miesięcy jedne z największych spadków cenowych zanotowali mieszkańcy Olsztyna (19 proc.) i Opola (18 proc.). Na koniec marca sporo tańszym OC mogli cieszyć się także kierowcy z Wrocławia (spadek o 17 proc.) czy Gdańska (spadek o 16 proc.).

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

Fot. materiały prasowe Wyraźny spadek cen dotyczy też młodych kierowców i tych bardziej szkodowych. Obie grupy płacą odpowiednio więcej za OC, młodzi nawet blisko 2 razy więcej od przeciętnej stawki i o 498 złotych od starszych kolegów z wypracowaną historią ubezpieczeniową. Ale faktem jest, że to im przeciętna składka OC spadła najbardziej w porównaniu z innymi grupami - o 6 proc. w ciągu ostatnich 3 miesięcy i aż o 17 proc. w stosunku do sytuacji na koniec marca ubiegłego roku.

Na większe obniżki mogli też liczyć bardziej szkodowi kierowcy. W ciągu kwartału osobom z 4 szkodami na koncie średnie składki spadły o blisko 12 proc., co oznacza prawie 100 złotych mniej za OC. W skali roku najwięcej, bo prawie 20 proc. i niemal 200 złotych w kieszeni zyskali na przeciętnym OC kierowcy z pięcioma i więcej szkodami.

- Pod szyldem dynamicznego pricingu, skomplikowanych schematów taryfowych, zasilanych coraz bardziej skomplikowanymi silnikami, kryje się zwyczajna agresywna walka ceną o udział w rynku. Wszyscy znamy ten scenariusz, przerabiany już dwukrotnie w ostatniej dekadzie i wiemy czym ta historia może się skończyć. Nie bez kozery szacuje się, że przyszły rok będzie notował najwyższe w historii branży straty wyniku na OC  komunikacyjnym – rzędu ponad 1,5 miliarda złotych. Czy spowoduje to wzrost cen? Tak, pytanie tylko kiedy. Dlatego zawsze wybór ubezpieczenia warto poprzedzić porządną analizą dostępnych ofert - dodaje Michał Daniluk.

Zobacz także: Toyota Camry w nowej odsłonie

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

Fot. materiały prasowe

W I kwartale 2021 przeciętne ceny OC nadal spadają - wynika z najnowszego raportu Punkty analizującego ceny polis sprzedanych przez internetową multiagencję. Na koniec marca za obowiązkową polisę płaciliśmy średnio 579 złotych, o 22 złote (4 proc.) mniej niż 3 miesiące temu i o 66 złotych (10 proc.) mniej niż rok temu.

Fot. materiały prasowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Tulipan1 (gość)

    Nareszcie ceny poszły w dół a nie ciągle w górę.Martwi mnie,że ci co powodują dużo stluczek mogą liczyć na obnizke ceny OC.Za bezszkodowa jazde winno być niskie OC.Czego mamy płacić tak wysokie skladki.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości