Wszystko
o samochodach

Przepisy / Ubezpieczenia Artykuł sponsorowany

Ubezpieczenie pojazdów specjalnych

Data publikacji: Autor: Artykuł sponsorowany

Posiadacze nietypowych pojazdów często stają przed dylematem, jakie ubezpieczenie, oprócz tych obowiązkowych, należy wykupić, aby objąć odpowiednią ochroną swój pojazd. W przypadku tak popularnych ostatnio quadów czy skuterów, użytkowanych zwłaszcza przez młode osoby, dodatkową kwestią jest wysokość składki ubezpieczeniowej. Posiadacze nietypowych pojazdów często stają przed dylematem, jakie ubezpieczenie, oprócz tych obowiązkowych, należy wykupić, aby objąć odpowiednią ochroną swój pojazd. W przypadku tak popularnych ostatnio quadów czy skuterów, użytkowanych zwłaszcza przez młode osoby, dodatkową kwestią jest wysokość składki ubezpieczeniowej.

Posiadacze nietypowych pojazdów często stają przed dylematem, jakie ubezpieczenie, oprócz tych obowiązkowych, należy wykupić, aby objąć odpowiednią ochroną swój pojazd. W przypadku tak popularnych ostatnio quadów czy skuterów, użytkowanych zwłaszcza przez młode osoby, dodatkową kwestią jest wysokość składki ubezpieczeniowej.Niezależnie od rodzaju pojazdu, jeżeli porusza się on po ogólnodostępnych drogach, podlega rejestracji i ubezpieczeniu OC. Nie ma znaczenia, czy będzie to droga publiczna czy niepubliczna – wystarczy, że będzie to miejsce, w którym może dojść do ewentualnych zdarzeń losowych skutkujących szkodą na osobie lub mieniu. W tym kontekście młodzi kierowcy często borykają się z problemem wysokiej składki ubezpieczeniowej. Istnieją jednak skuteczne sposoby, aby temu zaradzić.

Ubezpieczenie młodych kierowców

Jedną z istotnych kwestii obok odpowiednich uprawnień do kierowania pojazdem oraz klasyfikacji samego pojazdu jest jego ubezpieczenie. Młodzi kierowcy, którzy najczęściej są użytkownikami quadów czy skuterów, stanowią tę grupę użytkowników dróg, którzy muszą liczyć się z wysokimi składkami ubezpieczeniowymi. Dzieje się tak z kilku powodów. Jednym z nich jest niewielkie doświadczenie w kierowaniu pojazdami mechanicznymi. Towarzystwa ubezpieczeniowe często biorą to pod uwagę przy szacowaniu wysokość składki, uznając, że młody wiek kierowcy podnosi ryzyko wystąpienia zdarzenia objętego polisą. Jednak można znaleźć ciekawe oferty również dla początkujących użytkowników dróg. Na stronie jednego z brokerów ubezpieczeniowych https://www.insurancefactory.co.uk/motortrade-insurance/ czytamy, że można znacznie ograniczyć wysokość składki, jeżeli pojazd będzie posiadał odpowiednią ochronę minimalizującą wystąpienie zdarzeń objętych ubezpieczeniem, takich jak kradzież czy pożar. W przypadku quadów znaczenie będzie miał więc między innymi sposób garażowania, zastosowane zabezpieczenia czy sposób eksploatacji pojazdu. Ciekawym sposobem na obniżenie kosztów polisy jest zamontowanie w pojeździe nowoczesnych urządzeń telematycznych monitorujących jazdę. Podsumowując, bezpieczna jazda, dostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze i unikanie gwałtownych manewrów może przyczynić się do obniżenia kosztów ubezpieczenia. Warto także pamiętać o prostej zasadzie: im bardziej sami zadbamy o bezpieczeństwo pojazdu, tym mniej zapłacimy za polisę ubezpieczeniową.

Kto może kierować quadem lub skuterem?

Zgodnie z przepisami minimalny wiek dopuszczający do kierowania pojazdem mechanicznym to 14 lat. Taka osoba może uzyskać prawo jazdy kategorii AM, które uprawnia do prowadzenia motoroweru lub lekkiego czterokołowca. W wieku 16 lat można ubiegać się o prawo jazdy kategorii A1, B1 oraz T. Od klasyfikacji quada uzależnione jest to, kto może nim kierować. Jeżeli pojemność skokowa silnika nie przekracza 50 cm3, a prędkość maksymalna – 45 km/h, to pojazd będzie zakwalifikowany jako motorower i w takim wypadku do jego prowadzenia wystarczy karta motorowerowa lub prawo jazdy kategorii AM. Analogicznie sytuacja przedstawia się w przypadku skuterów – od pojemności silnika oraz maksymalnej prędkości zależy, kto będzie uprawniony do jego kierowania. Do poruszania się pojazdami do 350 kg, których prędkość maksymalna przekracza 45 km/h, wymagane jest prawo jazdy kategorii A1 lub B1 (źródło: http://mojafirma.infor.pl/moto/prawo-jazdy/formalnosci/692317,Quadem-i-skuterem-bez-prawa-jazdy-nie-pojedziesz.html).

W przypadku zarówno quada, jak i skutera wysokość składki ubezpieczenia obowiązkowego uzależniona będzie między innymi od wieku kierowcy, pojemności silnika pojazdu, jego rocznika, marki czy okresu bezszkodowej jazdy. Możemy obniżyć koszt ubezpieczenia, jeżeli określimy procentowy udział własny w ewentualnej szkodzie. Oznacza to, że w razie zdarzenia objętego ubezpieczeniem koszty naprawy zostaną pokryte proporcjonalnie przez zakład ubezpieczeń i właściciela pojazdu. Warto również pamiętać, że w przypadku polis obowiązkowych zakres odpowiedzialności jest taki sam. W związku tym dobrym rozwiązaniem jest po prostu szukanie ofert najkorzystniejszych cenowo.

Dla kierowców nietypowych pojazdów, takich jak quad czy skuter, ważny jest rodzaj wymaganych uprawnień, zwłaszcza gdy użytkownik to osoba nieletnia. Nie mniej istotny będzie dobór odpowiedniej polisy, która w najszerszym zakresie obejmie ochroną pojazd oraz właściciela. Dlatego warto zapoznać się z różnymi propozycjami towarzystw ubezpieczeniowych i wybrać tę, która będzie optymalnie dostosowana do naszych potrzeb.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Marek Plbiscyt (gość)

    Gorąco polecam :Obowiązkowe ubezpieczenie posiadacza pojazdu mechanicznego a ochrona ubezpieczeniowa w przypadku szkód wyrządzonych przez pojazdy nietypowe w warunkach innych niż transport Artykuł w czasopiśmie Ubezpieczenia w Rolnictwie. Materiały i Studia Nr 55/56/2015

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości