Ubywa niezależnych pośredników
Data publikacji: Autor: Bogdan Możdżyński

Filie koncernów motoryzacyjnych aut przejmują dystrybucję swych samochodów w Polsce eliminując pośredników. W ten sposób wzmacniają własną pozycję i zwiększają możliwości kontrolowania rynku. W Polsce pozostało już tylko czterech niezależnych importerów i dystrybutorów samochodów.
Iberia Motor Company sprzedaje samochody marki Seat, Kulczyk Tradex handluje autami marek Volkswagen, Audi i Porsche, Subaru Import Polska oferuje coraz bardziej cenione u nas auta tej marki, a JLR Polska przejął niedawno sprzedaż Jaguarów i Land Roverów. Ale i oni mogą
być zastąpieni przez przedstawicielstwa koncernów samochodowych, coraz ostrzej walczących o klientów.
Nissan Motor Co. ogłosił, że przejmuje sprzedaż aut swej marki w Europie Środkowej. Powstanie nowe przedstawicielstwo japońskiego koncernu, któremu prawa do dystrybucji samochodów przekażą dotychczasowe niezależne od niego spółki importerskie w Polsce, Czechach, Słowacji i na Węgrzech.
Siedziba wspólnego dla tych czterech krajów przedstawicielstwa mieścić się będzie w Budapeszcie. Obecnie samochody sprzedaje spółka Nissan Poland należąca do japońskiej firmy handlowej Marubeni Corp. Dlaczego Nissan rezygnuje z tego pośrednika? Czyżby był niezadowolony z jej wyników?
- Nie wiem jak jest w innych krajach naszego regionu, ale Nissan Poland był chwalony za swe osiągnięcia. Niedawno prezes koncernu Carlos Ghosn przyznał nam nagrodę za wyniki w 2003 roku, w którym sprzedaliśmy ponad 9,8 tysiąca aut, co nam dało 2,56 procent udziału w rynku –
mówi Krzysztof Kowalski, szef marketingu w Nissan Poland. Jego zdaniem, koncern ujednolica dystrybucję swych samochodów, wybierając system bezpośredniej sprzedaży przez producenta. Jego filie działają obecnie w 10 krajach Europy Zachodniej.
Bodaj pierwszym producentem, który dostrzegł potrzebę ustanowienia własnego przedstawicielstwa w Polsce, był Daimler-Benz. Od kiedy Mercedes-Benz Polska – dzisiaj DaimlerChrysler Automotive Polska – przejął import i zbyt aut osobowych Mercedesów, co stało się w październiku 1996 roku, sprzedaż tych samochodów wzrosła z 60 do blisko 3500, a liczba dilerów zwiększyła się dwukrotnie – do blisko 50. Powstał wielki magazyn części zamiennych, a w tym roku otwarto supernowoczesną siedzibę filii w Warszawie. Blisko dwa lata temu własne przedstawicielstwo ustanowił w Polsce koncern BMW, chcąc radykalnie wzmocnić swą pozycję na polskim rynku. Także General Motors Poland wziął w swoje ręce sprzedaż aut należącej do niego marki Saab. Pół roku temu GM Poland ogłosił, że przejmuje od firmy Almeco „działalność importerską i dystrybucyjną samochodów Saab w Polsce”. – W Polsce GM zrobił to, co w innych krajach Europy: tworzy organizacje handlowe oferujące samochody kilku należących do niego marek – mówi Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland. – Łącząc sprzedaż różnych samochodów w jednej własnej organizacji handlowej GM Poland ma większe możliwości działania niż dotychczasowy importer jednej marki, zwłaszcza jeśli chodzi o logistykę, marketing i ograniczenie kosztów – mówi Przemysław Byszewski.