W przypadku samochodów, usterki techniczne przyczyniają się do 6% wszystkich wypadków w ciągu roku, zaś w przypadku motocykli odsetek ten wynosi 8%. Zdaniem Komisji Europejskiej należy ograniczyć liczebność niesprawnych pojazdów na drogach, a rozwiązaniem tego problemu będą bardziej wnikliwe badania kontrolne.
Tylko w Niemczech okazało się, że nawet co dziesiąty pojazd poruszający się po tamtejszych drogach przez cały okres eksploatacji posiadał przynajmniej jedną usterkę uniemożliwiającą mu pozytywne przejście kontroli technicznej. Unijne przepisy określające minimalne standardy dotyczące tego zagadnienia zostały wprowadzone w życie w 1997 roku. Nie obejmują one sprawdzenia działania takich systemów, jak np. ABS czy ESP.
Oto niektóre z propozycji dotyczących zmian w badaniach kontrolnych pojazdów:
• Wprowadzenie obowiązku badań przydatności do ruchu skuterów i motorowerów w całej UE;
• Zwiększenie częstotliwości okresowych badań przydatności do ruchu drogowego w przypadku starszych pojazdów;
• Zwiększenie częstotliwości badań w przypadku samochodów osobowych i samochodów dostawczych o szczególnie wysokim przebiegu. Badania tych samochodów zostaną ujednolicone z badaniami innych pojazdów o wysokim przebiegu, takich jak taksówki, karetki pogotowia itd.;
• Poprawa jakości badań przydatności pojazdów do ruchu poprzez ustanowienie wspólnych minimalnych standardów w odniesieniu do usterek, urządzeń i inspektorów;
• Wprowadzenie obowiązku kontroli elektronicznych systemów bezpieczeństwa;
• Ograniczenie fałszowania przebiegu dzięki rejestracji odczytów liczników.
Źródło: wp.pl
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?