Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Układ ESP ma 10 lat

Data publikacji: Autor: (c, rp)

Fot. Bosch: Jak bezpiecznie ominąć niespodziewanie pojawiającą się przeszkodę i co zrobić, gdy wjechaliśmy za szybko w zakręt? Tego uczą na kursach, ale w tych trudnych sytuacjach pomaga także system ESP. Elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP pojawił się 10 lat temu. To była rewolucja.

 

System ESP wpływa na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła. Z Fot. Bosch: Jak bezpiecznie ominąć niespodziewanie pojawiającą się przeszkodę i co zrobić, gdy wjechaliśmy za szybko w zakręt? Tego uczą na kursach, ale w tych trudnych sytuacjach pomaga także system ESP. technicznego punktu widzenia ESP stanowi rozwinięcie systemu ABS, który opatentowano w 1987 r. System ESP wszedł do produkcji w marcu 1995 roku, a pierwszym jego producentem była firma Bosch. W 2002 r. pojawiła się 8. generacja, w której w porównaniu do pierwotnej konstrukcji zmniejszono masę urządzenia o blisko 60% (do 2,3 kg).

 

Dalszy rozwój ESP

 

Oprócz „stabilizowania” pojazdu, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP został wzbogacony o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja „Hill Descent Control” utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, „Roll Over Mitigation” zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, „Trailer Sway Control” zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, „Hill Hold” pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś „Traffic Fot. Renault:Gdy czujniki wykryją, że samochód zbacza z wybranego toru jazdy, przyhamowuje odpowiednie koło lub koła. System obniża też moc silnika. Jam Assist” inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.

 

Popularność ESP

 

Według wstępnych obliczeń w 2004 roku w Niemczech ponad 60% wszystkich nowych pojazdów wyposażonych było w ESP, we Francji blisko 40%. W całej Europie udział ten wyniósł około 36%, a w USA – nieco ponad 10 %,. Trzy największe amerykańskie koncerny samochodowe: General Motors, Ford i Chrysler zapowiedziały już, że najpóźniej do 2006 roku większość samochodów typu SUV (Sports Utility Vehicles) będzie seryjnie wyposażona w ESP.

 

Odsetek aut wyposażanych w ESP zależy również od ich klasy. Dużo częściej w ESP są wyposażane samochody klasy średniej lub klasy kompakt. W autach małych system ESP wciąż jest oferowany jako wyposażenie opcjonalne. Nawet w Niemczech, gdzie udział samochodów z ESP jest bardzo wysoki, w roku ubiegłym w segmencie aut małych zarejestrowano zaledwie 16% nowych pojazdów wyposażonych w ten aktywny system bezpieczeństwa.

 

Bezpieczeństwo

 

Rok 2005 został ogłoszony przez Komisję Unii Europejskiej rokiem ESP. Priorytetowym celem Komisji w zakresie polityki drogowej jest obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków o połowę. Powołana inicjatywa eSafety uznaje aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP, za decydujący czynnik wspomagający osiągnięcie tego celu. Sam Bosch wyprodukował już ponad 15 milionów systemów ESP, z czego blisko 4 miliony w 2004 roku. Systemy ESP są również wytwarzane przez innych producentów komponentów, np. Delphi.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • :D (gość)

    Mój fiacik też ma 10 lat i cały gnije:D

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości