System ESP wpływa na poprawę stabilności pojazdu nie tylko podczas hamowania i przyspieszania, ale również we wszystkich pozostałych sytuacjach na drodze. Jeśli pojazdowi grozi poślizg, system ESP obniża moc silnika i dodatkowo wyhamowuje poszczególne koła. Z
technicznego punktu widzenia ESP stanowi rozwinięcie systemu ABS, który opatentowano w 1987 r. System ESP wszedł do produkcji w marcu 1995 roku, a pierwszym jego producentem była firma Bosch. W 2002 r. pojawiła się 8. generacja, w której w porównaniu do pierwotnej konstrukcji zmniejszono masę urządzenia o blisko 60% (do 2,3 kg).
Dalszy rozwój ESP
Oprócz "stabilizowania" pojazdu, ESP obejmuje również ABS (zapobiega blokowaniu się kół w trakcie hamowania) oraz ASR (reguluje poślizg kół przy ruszaniu). W 1999 roku ESP został wzbogacony o kolejne parametry poprawiające warunki i bezpieczeństwo jazdy. Funkcja "Hill Descent Control" utrzymuje stałą prędkość jazdy przy zjeżdżaniu ze stromych wzniesień, "Roll Over Mitigation" zmniejsza ryzyko wywrotki pojazdu, "Trailer Sway Control" zmniejsza kołysanie ciężkich przyczep do samochodów osobowych, "Hill Hold" pomaga przy ruszaniu pod górę, zaś "Traffic
Jam Assist" inicjuje łagodne hamowanie, kiedy kierowca pojazdu z automatyczną skrzynią biegów zdejmie nogę z gazu.
Popularność ESP
Według wstępnych obliczeń w 2004 roku w Niemczech ponad 60% wszystkich nowych pojazdów wyposażonych było w ESP, we Francji blisko 40%. W całej Europie udział ten wyniósł około 36%, a w USA - nieco ponad 10 %,. Trzy największe amerykańskie koncerny samochodowe: General Motors, Ford i Chrysler zapowiedziały już, że najpóźniej do 2006 roku większość samochodów typu SUV (Sports Utility Vehicles) będzie seryjnie wyposażona w ESP.
Odsetek aut wyposażanych w ESP zależy również od ich klasy. Dużo częściej w ESP są wyposażane samochody klasy średniej lub klasy kompakt. W autach małych system ESP wciąż jest oferowany jako wyposażenie opcjonalne. Nawet w Niemczech, gdzie udział samochodów z ESP jest bardzo wysoki, w roku ubiegłym w segmencie aut małych zarejestrowano zaledwie 16% nowych pojazdów wyposażonych w ten aktywny system bezpieczeństwa.
Bezpieczeństwo
Rok 2005 został ogłoszony przez Komisję Unii Europejskiej rokiem ESP. Priorytetowym celem Komisji w zakresie polityki drogowej jest obniżenie do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków o połowę. Powołana inicjatywa eSafety uznaje aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak ESP, za decydujący czynnik wspomagający osiągnięcie tego celu. Sam Bosch wyprodukował już ponad 15 milionów systemów ESP, z czego blisko 4 miliony w 2004 roku. Systemy ESP są również wytwarzane przez innych producentów komponentów, np. Delphi.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?