Unijny Pakiet Mobilności. Czy wykończy mały transport międzynarodowy?

Paweł Piątek
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął we wtorek przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy, wdrażający unijny tzw. Pakiet Mobilności. Przepisy tego pakietu nakładają na przedsiębiorców transportowych m.in. nowe wymagania. Część z nich już zapowiedziało, że grozi to podwyższeniem cen usług transportowych oraz przeniesieniem działalności gospodarczej np. na terytorium Niemiec.Fot. Renault
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął we wtorek przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy, wdrażający unijny tzw. Pakiet Mobilności. Przepisy tego pakietu nakładają na przedsiębiorców transportowych m.in. nowe wymagania. Część z nich już zapowiedziało, że grozi to podwyższeniem cen usług transportowych oraz przeniesieniem działalności gospodarczej np. na terytorium Niemiec.Fot. Renault
Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów przyjął we wtorek przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury projekt ustawy, wdrażający unijny tzw. Pakiet Mobilności. Przepisy tego pakietu nakładają na przedsiębiorców transportowych m.in. nowe wymagania. Część z nich już zapowiedziało, że grozi to podwyższeniem cen usług transportowych oraz przeniesieniem działalności gospodarczej np. na terytorium Niemiec.

Rada Ministrów przyjęła wczoraj projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra infrastruktury. Przygotowany projekt ma na celu wdrożenie do polskiego prawa Rozporządzeń 2020/1054, 2020/1055 oraz art. 2 dyrektywy 2020/1057 UE.

Projekt ten dostosowuje polskie prawo do przepisów UE tworzących tzw. Pakiet Mobilności I, a dotyczących między innymi zasad wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy na zasadach obowiązujących na terenie państwa przyjmującego, uznając ich jako pracowników delegowanych.

Przepisy Pakietu Mobilności nakładają także od 20 maja 2022 r. na przedsiębiorców wykonujących transport drogowy rzeczy z wykorzystaniem pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita przekracza 2,5 t i nie jest większa niż 3,5 t, obowiązki dotyczące dostępu do zawodu przewoźnika drogowego w transporcie międzynarodowym rzeczy.

Wykonywanie tego rodzaju przewozów będzie wymagało posiadania przez przewoźnika zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej.

Przewoźnik będzie musiał także stosować się do przepisów ustawy o czasie pracy kierowców, która dziś nie dotyczy kierowców pojazdów do 3,5 tony. Po wejściu w życie nowego prawa obowiązkowe stanie się też stosowanie w lekkich pojazdach dostawczych tachografów.

Część przedsiębiorców transportowych zapowiedziało już, że wskutek podniesienia wynagrodzeń kierowców wykonujących międzynarodowy transport drogowy, koszt tych wynagrodzeń może wzrosnąć nawet o 100%, co spowoduje, że krajowe firmy staną się mało atrakcyjne na rynku. Efektem zmian może stać się także przeniesienie działalności z Polski na terytorium np. Niemiec.

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty