Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Ustawa obowiązuje od lat, a nielegalny proceder wciąż kwitnie

Data publikacji: Autor: Karol Biela / Marcin Lewandowski

Obowiązkowa kasacja pojazdów to nie wymysł ustawodawców W Polsce obowiązuje Ustawa o Recyklingu Pojazdów Wycofanych z Eksploatacji, która nakazuje przekazywanie takich pojazdów wyłącznie do certyfikowanych stacji demontażu pojazdów.

W takiej stacji zostanie wydane zaświadczenie o demontażu pojazdu, a samochód zostanie poddany procesom recyklingu. Oczywiście nikt nie zmusi nas do pozbycia się sprawnego samochodu – mówi Jarosław Durlik ze stacji demontażu pojazdów w Piekoszowie.

– Chodzi o stare samochody, takie, których już nikt nie chce kupić i na przykład stoją na podwórku czy parkingu, a także samochody niesprawne czy po wypadku. I chociaż czasem właścicielom trudno jest się rozstać z samochodem, lepiej nie ryzykować jazdy niepewnym autem – dodaje.

Drugim problemem jest tak zwana szara strefa, czyli nielegalny demontaż niektóre szacunki mówią, że podlega im większość aut. Punkty nielegalnego złomowania samochodów nie muszą prowadzić oficjalnej dokumentacji, ani spełniać wymaganych prawem norm ekologicznych. Często prowadzone są przez przypadkowe osoby. A skutki działalności szarej strefy są szkodliwe dla środowiska oraz dla zdrowia ludzi i zwierząt. W każdym samochodzie znajdują się płyny eksploatacyjne (na przykład oleje), które zanieczyszczają glebę. Po nielegalnym rozebraniu auta na części, fragmenty wyposażenia czy opony są spalane. Pyły i metale ciężkie dostają się do atmosfery, a potem z deszczami z trafiają do gleby, Ostatecznie wszystkie te substancje wraz z wodą, dostają się do pożywienia i powodują choroby.

Redakcja poleca:

500 zł za odholowanie samochodu. Czy to legalne?
Najpopularniejsze auta na świecie w 2017 roku
Używane limuzyny za 30 tys. zł

Zobacz także: Testujemy Mercedesa GLA

Pozbycie się starego samochodu może być o wiele bardziej kłopotliwe, niż auta kilkuletniego o stosunkowo dużej wartości. Jeśli pojazd jest sprawny, a cena wysoka, to w zasadzie ze 100% prawdopodobieństwem kolejny właściciel przerejestruje go na siebie, wykupi ubezpieczenie, a my będziemy mogli spać spokojnie. W przypadku starych samochodów, których wartość niewiele przekracza cenę złomu nie jest to już tak oczywiste. Samochody kupione za niewielkie kwoty trafiają na nielegalne złomowiska niespełniające wymogów ochrony środowiska, mogą też posłużyć do popełnienia przestępstwa, jak choćby kradzież paliwa.

Legalne złomowanie, czyli Stacja Demontażu Pojazdów

Jeśli nasz samochód nie przedstawia sobą dużej wartości, uległ awarii której usunięcie jest nieopłacalne, bądź jest uszkodzony w inny sposób, jedną z dwóch legalnych opcji pozbycia się go, jest oddanie do licencjonowanej Stacji Demontażu Pojazdów. Część podzespołów jest sprzedawana na rynku wtórnym, dzięki czemu SDP zarabia na swoje utrzymanie, reszta jest utylizowana zgodnie z wymogami prawa i ochrony środowiska.

Zachętą do oddania auta do SDP jest żywa gotówka, jaką stacje płacą za każdy oddawany do nich pojazd. Zazwyczaj jest to kwota w granicach 300-600 zł. Ostateczna kwota zależy głównie od masy własnej, ale dostarczony pojazd musi ważyć przynajmniej 90% wartości wbitej w dowód rejestracyjny. Za każdy brakujący kilogram SDP może (ale nie musi) potrącić nam pewną kwotę. Zawsze warto sprawdzić, ile będziemy w stanie dostać za nasz samochód. W tym celu można skorzystać z kalkulatorów dostępnych na stronach niektórych SDP, lub zadzwonić bezpośrednio do kilku najbliższych stacji. Za chodliwe auta (np. Mercedesa W124) można czasem dostać nawet 1000 zł. Warunek, auto musi być kompletne. Wycena samochodu zazwyczaj jest bezpłatna.

Samochód w celu oddania na złom nie musi być sprawny, większość SDP dysponuje samochodowymi lawetami. Oczywiście koszt transportu zostanie odliczony od kwoty wypłacanej właścicielowi.

Wraz z samochodem do Stacji Demontażu Pojazdów musimy dostarczyć:
- dowód rejestracyjny,
- kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
- tablice rejestracyjne,
- umowę kupna jeżeli samochód został zakupiony a nie przerejestrowany,
- czytelny numer VIN.

Po zdaniu samochodu stacja wydaje nam stosowne zaświadczenie z którym możemy udać się do urzędu komunikacji w celu jego wyrejestrowania. W tym celu musimy mieć ze sobą:
- wypełniony wniosek o wyrejestrowanie pojazdu,
- zaświadczenie o przekazaniu pojazdu posiadającego numer VIN lub numer nadwozia, podwozia albo ramy do Stacji Demontażu Pojazdów,
- dowód rejestracyjny,
- kartę pojazdu, jeżeli była wydana,
- tablice rejestracyjne.

Fakt wyrejestrowania samochodu powinniśmy także zgłosić w Towarzystwie Ubezpieczeniowym, w którym pojazd miał wykupioną polisę OC.

Przypadki, w których możemy dokonać wyrejestrowania pojazdu:
- przekazanie do SDP,
- kradzież pojazdu,
- wywóz pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub sprzedany za granicę,
- zniszczenie pojazdu za granicą,
- udokumentowana trwała i zupełna utrata posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie własności.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • blackbull (gość)

    Mnie najbardziej wkurza jak takie stare strucle zamiast zostać zezłomowane dostają lewe przeglądy i wyjeżdżają na ulice. Człowiek sie stara i kupuje oe delphi części nowe żeby samochód był na chodzie a taki cwaniaczek nie dość że kopci to jeszcze potrafi wypadek spowodować.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości