Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Usuwanie filtra DPF. Nowa propozycja zaostrzenia kar

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Dawid Łukasik Kolejny raz powraca temat zaostrzenia przepisów dotyczących usuwania filtrów cząstek stałych z pojazdów. O nowych, zaostrzonych regulacjach informuje Ministerstwo Środowiska.

Aby ograniczyć nadmierną emisję spalin, producenci samochodów głównie z silnikiem Diesla wyposażają pojazdy w filtr cząstek stałych, który ma dwie zasadnicze funkcje. Pierwszą jest zatrzymywanie cząstek stałych wydobywających się z silnika, a drugą ich wypalanie wewnątrz filtra. Filtr ten – jak wszystkie części zamienne w samochodzie - z czasem ulega zużyciu i wymaga wymiany lub regeneracji. Szukając oszczędności, niektórzy kierowcy decydują się na zupełne usunięcie filtra.

Redakcja poleca: Prawo jazdy. Co oznaczają kody w dokumencie?

Obecnie kierowca może zostać ukarany mandatem za jazdę pojazdem, który nie spełnia norm emisyjnych. Maksymalna kwota w tym przypadku to 500 zł.

Ma się to jednak zmienić. Przypomnijmy, że wcześniej postulowano, aby grzywna za wycinanie filtra cząstek stałych (DPF) wynosiła nawet 5 tys. złotych. Miała ona zostać zapisana w planowanych zmianach w kodeksie wykroczeń i prawi o ruchu drogowym. Posłowie byli jednak tym zmianom przeciwni.

Obecnie projektowane przepisy nowelizujące ustawę - Prawo o ruchu drogowym - przewidują wprowadzenie obowiązku dokumentowania jakości spalin pojazdu poddawanego okresowemu badaniu technicznemu przez stacje kontroli pojazdów (SKP). Te nowe regulacje przewidują powierzenie jednostce podległej ministrowi właściwemu do spraw transportu kompetencji organu odpowiedzialnego za organizację i funkcjonowanie całego nowego systemu badań technicznych pojazdów oraz sprawowanie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów.

Nowe procedury to:

- wprowadzenie nowego, właściwego kryterium oceny zadymienia dla pojazdów posiadających silniki o poziomie emisji Euro 5 i Euro 6 (nie więcej jednak niż 0,2 m-1), wykrywanie niesprawności filtra cząstek stałych (DPF),

- wprowadzenie nakazu wykonywania pomiaru w warunkach swobodnego przyspieszania silnika,

- wprowadzenie nadzoru i wymagań dla urządzeń, za pomocą których wykonuje się pomiary z uwzględnieniem ustalonego okresu przejściowego oraz procedury certyfikacji jednostkowej,

- wprowadzenie obowiązku archiwizacji wyników pomiaru. Wynik będzie, zapisywany w rejestrze SKP oraz w wydawanym zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu. Raportowanie wyników pomiaru wymusi obligatoryjne realizowanie pomiarów.

W praktyce oznacza to m.in., że pojazdy z usuniętym filtrem cząstek stałych nie uzyskają pozytywnego wyniku badania technicznego. By uzyskać pozytywny wynik badania trzeba będzie doposażyć pojazd w brakujący filtr DPF

Zobacz także: Testujemy Mazdę 6

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • To jest takie PiSiorskie (gość)

    Strach się bać, po prostu strach się bać.

  • Gość (gość)

    To już jest chore,a może statkom,samolotom i rakietom założą dpf

  • Ric wyborca Pis (gość)

    Jeśli to wprowadzą to nie głosuję więcej na partie która nakłada na obywateli restrykcje .Ropka im śmierdzi ludzie ogarnijcie ,gdzie Dpf mają lokomotywy ,auta ciężarowe,huty,elektrownie ,w końcu domy opalane weglem ,drzewem lub co gorsza śmieciami U E chce nas zniszczyć mam tego dość .Dajcie żyć tak jak sie chce a nie jak ktoś sobie wymyślił .

  • Aaron Cyngwajs (gość)

    Auta ciężarowe mają już dpf-y, autobusy też, oczywiście mówię o tych nowych i kilkuletnich, 20-letnia ciężarówka dpf-a oczywiście nie ma. Elektrownie też nie trują, bo elektrofiltry wyłapują 98% zanieczyszczeń. Trują przede wszystkim statki napędzane mazutem, samoloty oraz stare piece tzw. kopciuchy, w których spala się dosłownie wszystko: plastik, szmaty, buty, opony itp. Wycinanie filtra powinno być nielegalne - skoro fabrycznie auto było w niego wyposażone to powinien działać.

  • Wokar (gość)

    Dobrze napisane, jestem za.

  • Mikoś (gość)

    Jasne, bo wszystkie zanieczyszczenia są z samochodow... Co tam statki czy samoloty... Kupiłem rextona 2.7 Xdi w 2010 i będę jeździł nim tak długo jak mi się podoba. Na nówkę mnie nie stać a nie będę się pchał w innego uzywanego, wolę tego co mam

  • Krakus (gość)

    Samochód zabija podwójnie! Niektórzy "kierowcy" powinni jeździć hulajnogą!

  • baca (gość)

    Jesli kogos nie stac na poprawne/sprawne/ dzialanie auta wyposażonego w DPF niech chodzi na piechotę po to sa normy i przepisy zeby je przestrzegac.... Czy nasi obywatele jadac na zachód EU tez sa tacy hojracy, czy dostosowyja się do tego czego TAM wymagają ??? Kogo nie stac na utrzymanie DIESLA niech jezdzi benzyna!!!!!!

  • Wawel (gość)

    W Austrii lokalna policja, w przypadku podejrzenia niesprawnego filtra przeciera tłumik wydechowy białą chusteczką i jeśli znajdzie nadmierną sadzę, natychmiast instruuje kierowcę na najbliższej stacji, aby poddał się kontroli technicznej. Jeśli kontrola potwierdzi, że filtr naprawdę nie działa prawidłowo, kierowca otrzymuje karę i musi odholować pojazd do kraju. Tutaj samochód musi zostać naprawiony, a stacja diagnostyczna musi przesłać potwierdzenie jego realizacji z powrotem do Austrii. Jeśli inspekcja wykaże umyślne usunięcie filtra, grzesznik może zapłacić karę do kwoty 5000 euro. Czeskie dążą również do zacieśnienia warunków dla stanu filtra cząstek stałych. Od czerwca ubiegłego roku usługa musi poinformować klienta, że pojazd straci swoje możliwości techniczne za każdym razem, gdy filtr zostanie usunięty. Jeśli tego nie zrobi, poniesie karę w wysokości do 500 tysięcy koron (19380 EUR). Ponadto operator takiego pojazdu, zostanie ukarany karą do wysokości 50 000 CZK (1938 EUR).

  • Lissa (gość)

    Chcesz znaleźć kobietę na jedną noc? Witamy na ==>> www.Sexcoss.com

  • XXX (gość)

    Samochody które posiadają filtry dpf sa produkowane po 2002 roku przy nowych silnikach ktore nawet po wycieciu filtra wydobywaja o wiele mniej spalin niz te diesle produkowane bez filtra przed 2002 rokiem wiec mysle ze to jest szukanie tylko dodatkowych pieniedzy

  • w.s (gość)

    Ktos kto ma troche pojecia o tych filtrach to bardzo dobrze wie ze srodowisko bez tych filtrow ucierpialo by mniej.

  • denis (gość)

    jestem jak najbardziej za zaostrzeniem kar ale rząd powinien dawać też alternatywę w postaci dopłat dla osób które wyrażą chęć zakupu auta niskoemisyjnego. mamy rządowy program czyste powietrze. ideą tego programu jest to że nikt nie karze właścicieli starych pieców tylko dofinansowuje ich wymianę. może przełużmy tą sytuację na rynek samochodowy. chociaż wydaje mi się że i tak idziemy w dobrym kierunku. ja od 2015 jeżdżę Priusem i od zeszłego roku mogę wykupić abonament w wysokośći 100 zł który daje mi wiele przywilejów m.in. parkowanie za darmo w strefach płatnego parkowania czy jazda po buspasach. a oprócz tego przy umiejętnej jeździe hybrydą po mieście korzysta sie tylko z silnika elektrycznego.

  • Karolina (gość)

    Świetnie, że ktoś się za to wziął! W moim aucie też jest DPF, który ostatnio tak się zapchał, że nie dało się go wypalić, więc oddałam go do Bosch Service Diesel Pawlik do regeneracji i autko jeździ po dziś dzień. Każdy właściciel auta posiadający auto z filtrem DPF powinien liczyć się z kosztami utrzymania takiego samochodu.

  • kolec (gość)

    Bardzo mi się podoba pomysł nowelizacji i gonienia tych cwaniaczków co to im się wydaje, że są mądrzejsi od innych. Dobrze wiedziałeś jeden z drugim na co się piszesz kupując auto z dpf-em. I nie zasłaniajcie się słabym argumentem o starych dieslach bo mam takiego i jakoś nie kopci, a już nie raz zdarzyło mi się czekać na światłach jedną lub dwie zmiany po "odejściu" "nówki sztuki" bo nie byłem się wstanie przebić przez te kłęby "ekologii" wydobywające się prosto z silnika, bo zapewne poza rurą wydechową nic innego tam nie było. "denis" masz w zupełności rację, ale jakoś nie chce mi się wierzyć żeby to aż tak daleko zaszło, a szkoda.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości