Źródłem charakterystycznych dźwięków, przypominających grzechotanie, bywa często popękany wkład ceramiczny katalizatora.
Jest on bardzo czuły na wstrząsy, uderzenia i wszelkie mechaniczne obciążenia. Z tego powodu osadzając katalizator w obudowie stosuje się metody w znacznym stopniu wykluczające uszkodzenie go w wyniku oddziaływania różnych czynników. Niektóre zagrożenia jak np. szkodliwe drgania wywołane pulsacją spalin można nawet całkowicie wyeliminować. Ceramiczny monolit jest już znacznie bardziej wytrzymały na szok termiczny spowodowany gwałtownym schłodzeniem rozgrzanego katalizatora w wyniku wjechania auta w głęboką kałużę. Jednak podobnie jak wcześniej najbardziej niszczą go silne uderzenia mechaniczne, o które wcale nietrudno podczas brawurowej , nieostrożnej jazdy, szczególnie na bardzo nierównej drodze. Pęknięty wkład ceramiczny katalizatora, oprócz tego, że hałasuje przestaje pełnić swoją rolę.
Znacznie rzadszym zjawiskiem, o którym jednak warto wspomnieć, są podejrzane dźwięki, za którymi kryje się chyba najmniej podejrzewany o takie skłonności element układu wydechowego. Obserwowany hałas nie daje się już tak w miarę jednoznacznie określić jak w przypadku uszkodzonego wkładu katalitycznego reaktora. Diagnostyka warsztatowa mówi m.in. o buczeniu, dudnieniu, wpadaniu w brzęczący rezonans całego układu przy różnych prędkościach obrotowych silnika a niekiedy tylko w stosunkowo małym przedziale. Okazuje się, że winowajcą jest elastyczny łącznik umieszczony w przedniej części układu wydechowego, który stracił swoje zdolności do pochłaniania pewnego zakresu dźwięków i drgań generowanych przez silnik.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?