Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Utrata wartości. Jakie modele aut z segmentu A i B tracą najwięcej?

Bogusław Korzeniowski
Motoryzacja cały czas się zmienia. Dla wielu osób całą motoryzację można podzielić na trzy etapy: „stan początkowy” do I wojny światowej, „era motoryzacyjnego baroku” w okresie międzywojennym i współczesność, trwająca po II wojnie.Fot. Piotr Krzyżanowski
Motoryzacja cały czas się zmienia. Dla wielu osób całą motoryzację można podzielić na trzy etapy: „stan początkowy” do I wojny światowej, „era motoryzacyjnego baroku” w okresie międzywojennym i współczesność, trwająca po II wojnie.Fot. Piotr Krzyżanowski
Motoryzacja cały czas się zmienia. Dla wielu osób całą motoryzację można podzielić na trzy etapy: „stan początkowy” do I wojny światowej, „era motoryzacyjnego baroku” w okresie międzywojennym i współczesność, trwająca po II wojnie.

Mało kto pamięta już, że pierwszy model hatchback pochodzi dopiero z 1965 roku (Renault 16), pierwszy minivan z 1996 roku (Renault Megane Scenic), modele SUV i crossover to dopiero XXI wiek, a diesel - będący więcej niż pociągowym mułem - to system common rail, który wprowadzono w 1997 roku.

Nie inaczej jest z elementami bezpieczeństwa i komfortu.

Przykładowo ABS, systemu Bosch, jaki powszechnie dzisiaj znamy. był wykorzystany po raz pierwszy w 1978 roku (Mercedes S). Od 1 maja 2004 wszystkie nowe samochody w UE muszą zaś ten układ mieć w standardzie. Podobnie jest z układem ESP, który po raz pierwszy był oferowany w 1995 roku (Mercedes S Coupe), a w 1996 roku miał niechcianą reklamę dzięki Mercedesowi klasy A, który „nie zaliczył” testu łosia. Od listopada 2011 wszystkie  nowe samochody w UE muszą ten układ mieć w standardzie.

Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża nawet małego samochodu bez klimatyzacji, a warto zauważyć, że w luksusowym samochodzie Mercedes W 186 Adenauer w latach 50-tych XX wieku, taki układ chłodzenia powietrza był opcją kosztującą... tyle co Garbus.
Tak więc wszystko się zmienia, technika - szczególnie w ostatnim czasie - wprost galopuje, a nowo wprowadzane samochody są ładniejsze, nowocześniejsze, bardziej bezpieczne i bardziej komfortowe.

Tym samym znika mit „Mercedesa mogącego przejechać milion kilometrów”, na korzyść „Mercedesa najnowszej techniki”. Wraz z tą tendencją widać jeszcze jeden aspekt - większa utrata wartości. Przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie kupi kilkuletniego samochodu stojącego na wystawie w salonie za cenę nowej generacji. Inny styl, inne wyposażenie, inna technika. Tak więc obecnie samochody szybciej tracą swą wartość. Jak to wygląda w praktyce przygotowaliśmy w specjalnym zestawieniu.

W opisie uwzględniliśmy też, że „życie produkcyjne” trwa zazwyczaj 6-8 lat i w zestawieniach mogą się pojawiać wersje starsze...

Segment A

Fot. Audi
Fot. Audi

Samochody segmentu A, reprezentowane m.in. przez Toyotę Aygo, VV up!, czy Fiata Panda to typowe modele do miejskich podjazdów do sklepu, do szkoły, czy do pracy. Przemawia za tym zarówno wielkość gwarantująca swobodne parkowanie w wąskich miejscach, zwrotność w ruchu miejskim, doskonała widoczność obrysu pojazdu z miejsca kierowcy, jak również silniki o niewielkich pojemnościach.

Aktualnie w żadnym kraju w Europie nie traktuje się tych modeli jako „tanich wersji rodzinnych”, co było w Polsce nagminne w przypadku Seicento, czy Cinquecento. Są wprawdzie kraje (głównie Grecja, Włochy, Hiszpania, Portugalia), gdzie modele te są traktowane jako jedyny pojazd w rodzinie, ale dotyczy to głównie osób starszych, które mieszkają bez dzieci i nie wyjeżdżają tymi pojazdami na wakacje.

Duże zmiany w tym segmencie nastąpiły kilkanaście lat temu. Nie dość, że ilość osób zainteresowanych tymi modelami się zmniejszyła, to dodatkowo na rynku pojawiło się wielu nowych graczy (Seat Mii, VW up!, Skoda Citigo, Toyota Aygo, Citroen C1 itd.). Efektem tego są problemy modelowe Fiata.

W związku z coraz bardziej dogłębnym przenikaniem się segmentów i użytkowników segmentu A i segmentu B w całej Europie zachodniej, sprzedaż tych modeli jest podawana sumarycznie. Od 2011 roku jest ona na stałym poziomie ok. 27% wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów (w roku 2009 wynosiła 41 %).

Oto najpopularniejsze modele:

  • Škoda Citigo, Volkswagen up! oraz Seat Mii to bliźniacze samochody osobowe produkowane od 2011 roku. Początkowo pojazdy oferowane były wyłącznie jako wersja trzydrzwiowa, ale od 2012 roku do palety nadwoziowej dołączyła także wersja pięciodrzwiowa. Pojazdy mają identyczne rozwiązania techniczne i silniki. Różnice dotyczą jedynie pasa przedniego, klapy bagażnika, a także wnętrza.
  • Trzy bliźniacze modele: Toyota Aygo, Citroen C1 oraz Peugeot 107 zostały zaprezentowane w 2005 roku. Pojazdy zostały opracowane we współpracy Toyoty z koncernem PSA. Z racji produkcji w czeskim Kolinie zyskały przydomek trojaczków z Kolina. W marcu 2014 roku, podczas targów motoryzacyjnych w Genewie, zaprezentowano nowe generacje modeli. Różnica dotyczy także zmiany nazw. Podobnie jak pierwsze pojazdy nazwano Citroena C1 II i Toyotę Aygo, ale mały  Peugeot nosi obecnie symbol „Peugeot 108”.

  • Fiat Panda I został  zaprezentowany w 1979 roku. Fiat Panda II został zaprezentowany w 2003 roku. Aktualny model - Fiat Panda III - wyjechał na drogi w 2011. Pojazd zbudowany został na płycie podłogowej Fiat Mini Platform wykorzystanej do produkcji modeli 500, 500L, Forda Ka oraz Lancii Ypsilon. Produkcję auta przeniesiono z polskiej fabryki w Tychach do włoskiej fabryki w Pomigliano d'Arco.

  • Hyundai i10 - samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny Hyundai Motor Company od 2007 roku. Od 2019 produkowana jest trzecia generacja modelu.

  • Kia Picanto – samochód osobowy klasy aut miejskich produkowany przez południowokoreański koncern motoryzacyjny Kia Motors od 2003 r. W 2017 roku zaprezentowano trzecią generację pojazdu.

  • Fiat 500 - światowa premiera pojazdu miała miejsce w Turynie w lipcu 2007 roku, a produkcja pojazdu rozpoczęła się w maju tego samego roku w tyskich zakładach Fiat Auto Poland.

Utrata wartości pojazdu na przestrzeni lat

(w nawiasach podano procentową wartość w stosunku do wartości pojazdu nowego).


 Cena nowego [zł]3 lata eksploatacji – cena [zł]5 lat eksploatacji - cena [zł]8 lat eksploatacji – cena [zł]
Skoda Citigo--2410018800--
Volkswagen up!--3340026700---
Seat Mii 2400018000 
Kia Piicanto4749029800 (63%)23400 (49%)15900 (33%)
Hyundai i104460027500 (62%)21700 (49%)14200 (32%)
Toyota Aygo4440031200 (70%)24500 (55%)14900 (34%)
Citroen C14309024800 (57%)19900 (46%)12900 (30%)
Fiat Panda4050020700 (51%)18700 (46%)15700 (39%)
Fiat 5004790031600 (66%)27300 (57%)21000 (44%)

Segment B

Fot. Audi
Fot. Audi

Samochody segmentu B, reprezentowane przez Toyotę Yaris, Opla Corsa, Forda Fiestę, czy Renault Clio miały w zamierzeniu być wersjami miejskimi, ale dla osób mniej zamożnych - wykorzystujących model na rodzinne wycieczki - także rodzinnymi. Wraz z pojawianiem się rozbudowanego segmentu A, „modele miejskie” - jak określano segment B - ukierunkował się na innego klienta. Według badań marketingowych modele segmentu B nadal są często pierwszym rodzinnym samochodem dla młodych małżeństw, ale często są także kupowane przez studentów i osoby starsze czynne zawodowo, które mieszkają bez dzieci.

Zmieniła się także potrzeba użytkowania wersji silnikowych. Jeszcze kilkanaście lat temu dość popularne w tej klasie były także wersje diesel (szczególnie w krajach wokół Morza Śródziemnego). Wraz z wprowadzeniem małych silników benzynowych z turbiną, przez co zwiększono wartość i zakres płaskiego momentu obrotowego, w modelach tych 90% silników to wersje benzynowe.

W związku z coraz bardziej dogłębnym przenikaniem się segmentów i użytkowników segmentu A i segmentu B w całej Europie zachodniej sprzedaż tych modeli jest podawana sumarycznie. Od 2011 roku jest ona na mniej więcej stałym poziomie ok. 27% wszystkich nowo rejestrowanych pojazdów (w 2008 roku wynosiła 41 %).

Decydując się na zakup używanego samochodu warto sprawdzić, czy model nie był użytkowany przez przedstawiciela handlowego. W tym wypadku radzimy obchodzić ten pojazd szerokim łukiem. Oto najpopularniejsze modele:

  • Audi A1 I zaprezentowano po raz pierwszy na początku 2010 r. Model oparto na platformie PQ25 dzielonej z Volkswagenem Polo oraz Seatem Ibizą. Pod koniec 2011 zaprezentowano odmianę pięciodrzwiową, która do sprzedaży weszła w połowie 2012 roku jako A1 Sportback. Audi A1 II zaprezentowano po raz pierwszy w czerwcu 2018 r. Tym razem samochód nie jest już oferowany w wariancie 3-drzwiowym, na rzecz jedynej wersji nadwoziowej - 5-drzwiowego hatchbacka.

  • Citroën C3 – samochód osobowy klasy miejskiej produkowany przez francuską markę Citroën od 2002. Druga generacja Citroëna C3 pojawiła się na polskim rynku w marcu 2010 roku. Elementem wyróżniającym ten model jest przednia panoramiczna szyba Visiodrive (Zenith) zachodząca przez dach aż do słupka B.

  • Trzecia generacja modelu C3 została zaprezentowana w marcu 2016. W przeciwieństwie do poprzedników miejski hatchback francuskiej marki reprezentuje dużo bardziej awangardową koncepcję nadwozia.

  • Opel Corsa – samochód produkowany przez niemiecką markę Opel od 1982 roku. Od 2006 roku oferowany był Opel Corsa IV. Pojazd zbudowany został na nowej platformie SCCS opracowanej przez GM wspólnie z Fiatem, którą dzieli m.in. z Fiatem Grande Punto. Opel Corsa V został po raz pierwszy zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w październiku 2014. Aktualny model - Opel Corsa VI - został pokazany po raz pierwszy w maju 2019 i został zbudowany na platformie koncernu PSA.

  • Ford Fiesta – samochód produkowany przez amerykańską markę Ford od 1976 roku. Ford Fiesta VI został zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie w 2007 roku i był produkowany w latach 2008-2017. Ford Fiesta VII - obecnie oferowany w sprzedaży - został zaprezentowany po raz pierwszy jesienią 2016.

  • Peugeot 208 – samochód produkowany od 2012 roku przez francuską markę Peugeot. Pojazd zastąpił w ofercie model 207 produkowany od 2006 roku. Na tle poprzednika, 208 zyskało inne, bardziej krągłe proporcje nadwozia. To właśnie w tym modelu po raz pierwszy zastosowano też awangardowy projekt deski rozdzielczej wyróżniający się wysuniętymi zegarami względem kierownicy – tzw. i-Cockpit. Samochód trafił do sprzedaży w połowie 2012 roku. Od 2019 roku produkowana jest druga generacja modelu.

  • Renault Clio – samochód produkowany przez francuską markę Renault od 1990 roku. Renault Clio IV zostało po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu w 2012. Producent po raz pierwszy zrezygnował z trzydrzwiowej odmiany modelu na rzecz bardziej sportowej stylizacji modelu pięciodrzwiowego.  Od 2019 roku produkowana jest piąta generacja pojazdu.

  • Volkswagen Polo − samochód produkowany przez niemiecką markę Volkswagen od 1975 roku. Volkswagen Polo V (zaprezentowany w Genewie w 2009) został zbudowany na płycie podłogowej VW PQ25, która wykorzystana została do budowy m.in. Audi A1, Seata Ibizy oraz Toledo, a także Škody Fabii oraz Rapida. Pojazd zaprojektował Walter de Silva. Od 2017 roku produkowana jest szósta generacja modelu. Samochód został zbudowany na bazie zupełnie nowej płyty podłogowej MQB A0. Stylistyka pojazdu jest podobna jak w poprzedniej generacji. Auto wyróżniają jednak zupełnie nowe reflektory przednie, które wykonane mogą być w technologii LED, przeprojektowane zostały także zderzaki oraz zastosowano ostrzejsze i mocniej zaakcentowane linie nadwozia.

  • Toyota Yaris – samochód produkowany przez japońską markę Toyota od 1999 roku. Toyota Yaris III została zaprezentowana w 2011 r. W stosunku do poprzedniej generacji samochód został wydłużony o 10 cm (do 3885 mm).  Bagażnik zwiększył się o 25% do 286 l. Całkowicie zmieniono stylistykę samochodu na odważniejszą i bardziej usportowioną. Od 2019 produkowana jest czwarta generacja modelu.

  • Škoda Fabia – samochód produkowany przez czeską markę Škoda od 1999 roku. Škoda Fabia II została po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowana podczas targów motoryzacyjnych w Genewie w 2007. Model został zbudowany na płycie podłogowej PQ24, która wykorzystana została do stworzenia m.in. Volkswagena Polo, Seata Ibiza oraz Cordoba. Stylistycznie pojazd nawiązuje do zaprezentowanego w 2006 roku modelu Roomster.  Od 2014 roku produkowana jest trzecia generacja pojazdu. Samochód został zbudowany na bazie płyty podłogowej PQ25, która wykorzystana została m.in. do zbudowania Škody Rapid, Audi A1, Seata Ibizy oraz Volkswagena Polo. Przy okazji zaczerpnięte zostały niektóre elementy z płyty MQB.  Na początku 2018 roku auto przeszło face lifting. Zmieniony został m.in. pas przedni pojazdu, w którym zastosowane zostały zupełnie nowe reflektory w całości wykonane w technologi LED, a także przemodelowane zostały zderzaki w których wkomponowane zostały światła do jazdy dziennej i atrapa chłodnicy. Przemodelowana została także deska rozdzielcza pojazdu.

Utrata wartości pojazdu na przestrzeni lat

(w nawiasach podano procentową wartość w stosunku do wartości pojazdu nowego).

 Cena nowego [zł]3 lata eksploatacji – cena [zł]5 lat eksploatacji - cena [zł]8 lat eksploatacji – cena [zł]
Audi A19330064000 (69%)45000 (48%)29900 (32%)
Citroen C34690028500 (61%)23900 (51%)19800 (42%)
Opel Corsa5080032500 (64%)25000 (49%)18900 (37%)
Ford Fiesta6280032900 (52%)27500 (44%)20500 (33%)
Peugeot 2085390031100 (58%)25900 (48%)22000 (41%)
Renault Clio5600033900 (61%)20500 (37%)16900 (30%)
VW Polo6440037800 (59%)31900 (50%)24900 (39%)
Toyota Yaris5550034900 (63%)27500 (50%)20600 (37%)
Skoda Fabia5340033400 (63%)24600 (46%)17900 (34%)

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty