Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Utrata wartości. Jakie modele aut z segmentu E i S tracą najwięcej?

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Czy modele samochodów uznawanych za luksusowe tracą najwięcej na wartości? Dziś prześwietlamy utratę wartości pojazdu w segmencie E i S.

Fot. Piotr Krzyżanowski Czy modele samochodów uznawanych za luksusowe tracą najwięcej na wartości? Dziś prześwietlamy utratę wartości pojazdu w segmencie E i S.

Segment E

Stworzenie tego segmentu, a równocześnie prawdziwy przełom w rodzimej firmie, nastąpił w roku 1968, gdy głównemu dyrektorowi zakładu Volkswagenwerk Wolfsburg Heinrichowi Nordhoff zaproponowano projekt Audi 100. Model był o tyle przełomowy, że zapewniał komfort luksusowej limuzyny w samochodzie nieco mniejszym i tańszym. W czasach gdy w Niemczech rodziła się na nowo klasa średnia, propozycja samochodu o luksusie i komforcie jazdy znacznie przekraczającym wersje popularne, ale jednocześnie znacznie tańszym niż limuzyny klasy S, wydał się Heinrichowi Nordhoff  idealny dla rodzącej się klasy średniej. Tym bardziej, że pojazd miał napęd na przednie koła, co gwarantowało większy bagażnik i wygodniejsze miejsce z tyłu (bardziej płaska podłoga). Szybko więc zaakceptował produkcję i… rozpoczęła się era sukcesu Audi i narodziny segmentu E.
 
W przeciwieństwie do wersji klasy S, modele segmentu E były kupowane nie przez przedstawicieli rządów, banków i korporacji, ale przez osoby prywatne na tyle majętne, aby się wyróżniać, a jednocześnie zdające sobie sprawę o kosztach związanych z eksploatacją tych modeli.
 

Ewolucja tego segmentu zaowocowała stworzeniem modeli o silnikach mających ponad 500 KM i napęd na cztery koła. Jeżeli chodzi o paletę silnikową to są w tym segmencie oferowane zarówno słabe hybrydy (Lexus ES rozwija prędkość poniżej 190 km/h), mocne wersje benzynowe (600 KM), ale także diesle. Jak tłumaczył mi szef Audi, „Klienci kupujący te samochody często jeżdżą na długich trasach, gdzie ta jednostka jest najbardziej doceniana”.

Nabywca używanej wersji z segmentu E musi się jednak liczyć, że koszt części eksploatacyjnych, napraw i ubezpieczeń to także poziom z górnej półki.

Wg statystyk analiz wykonywanych przez ACEA – firmę European Automobile Manufacturers’ Association nadzorującą rynek motoryzacyjny w UE, sprzedaż tych wersji jest w UE liczona jako połączenie z modelami klasy S i jest bardzo stała na poziomie ok. 3%.

Wynika to z faktu, że zdecydowanej większości mieszkańców UE przekroczenie pewnej wartości na zakup samochodu jest taką abstrakcją, iż nie rozróżniają oni modeli segmentu E i segmentu S. Oto najpopularniejsze modele:
 
  • Audi A6 − samochód osobowy klasy premium produkowany od 1994 roku przez markę Audi. A6 czwartej generacji oznaczone symbolem C7 zostało po raz pierwszy zaprezentowane podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu, jesienią 2011. Do produkcji w tym samym roku weszły wersje Limousine i Avant. W roku 2012 producent wprowadził wersję A6 allroad quattro bazującą na modelu Avant. Także w roku 2012 na rynku pojawiło się Audi A6 hybrid. Od 2018 roku produkowana jest piąta generacja pojazdu.
  • BMW serii 5 – samochód osobowy klasy wyższej produkowany przez niemiecki koncern BMW od 1972 roku. BMW serii 5 VI  w wersji sedan produkowane jest od stycznia 2010, dopiero w maju tego samego roku na Salonie Samochodowym w Lipsku premierę miała odmiana kombi (Touring). Seria 5 szóstej generacji produkowana była z przeznaczeniem na rynek europejski oraz amerykański. Trzy lata później, w połowie 2013 model został poddany liftingowi, obniżono wloty powietrza z przodu, minimalnie zmieniono grill. Standardowym wyposażeniem wszystkich wersji stały się światła ksenonowe, a w lusterkach pojawiły się kierunkowskazy BMW serii 5 VII trafił do produkcji w lutym 2017. Auto stworzono na nowej modułowej platformie podłogowej Clar, wykorzystaną wcześniej przez największą limuzynę BMW, model G11. Stworzono również odmiany hybrydowe typu plug-in, zarówno na bazie limuzyny, jak i kombi, pod nazwą 530e iPerformance, które wyposażono w zaawansowane systemy wspomagające kierowcę.
  • Mercedes-Benz klasy E – samochód osobowy klasy średniej-wyższej produkowany przez niemiecki koncern Mercedes-Benz od 1993 roku. Mercedes-Benz klasy E IV zadebiutował po raz pierwszy wiosną 2009 roku. Czwarta generacja  Klasy E była zarazem najbardziej zaawansowanym technicznie modelem w historii marki w momencie premiery. W lipcu dołączyła odmiana coupé oparta na płycie podłogowej Klasy. W grudniu 2012 roku Mercedes-Benz zaprezentował czwartą generację Klasy E po największej modernizacji w historii modelu. W jej ramach całkowicie zmieniono wygląd przodu, wypełnienie tylnych lamp oraz kokpit. Największą zmianą okazały się przednie reflektory, które po raz pierwszy od czasu premiery drugiej generacji w 1995 roku przestały być dwuczęściowe i przyjęły zamiast tego zintegrowany, owalnopodobny kształt ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej w technologii LED. W 2016 roku na rynek trafiła piąta generacja modelu. 
  • Lexus GS – samochód osobowy klasy średniej wyższej produkowany przez japońską markę Lexus w latach 1991 - 2018. Pierwsze dwie generacje sprzedawane były na rodzimym rynku pod nazwą Toyota Aristo. W kwietniu 2018 roku Lexus GS został wycofany z rynku europejskiego bez dalszej kontynuacji tej serii modelowej. Zastąpiła go siódma generacja podobnych wymiarów modelu ES, który dotychczas oferowany był tylko na wybranych rynkach. GS jest jednak nadal produkowany między innymi na rynek amerykański. Obecnie ważą się losy kolejnej generacji tego modelu, która jednak - nawet jeśli powstanie - prawdopodobnie nie powróci już na europejski rynek.
 
Utrata wartości pojazdu na przestrzeni lat
(w nawiasach podano procentową wartość w stosunku do wartości pojazdu nowego).
 
  Cena nowego [zł] ROK 2017 – TRZY LATA – cena [zł] ROK 2015 - PIĘĆ LAT - cena [zł] ROK 2012 – 8 LAT – cena [zł]
AUDI A6 221000 116000 (52%) 75900 (34%) 62200 (28%)
NMW 5 233000 102000 (44%) 77200 (33%) 64700 (28%)
MERCEDES klasa E 253000 148000 (58%) 92000 (36%) 65000 (26%)
LEXUS GS   120000 86000 71000
 
  

Segment S

To bez wątpienia najwspanialszy segment samochodów. Jest on naszpikowany nowymi rozwiązaniami technicznymi (to efekt ceny, gdyż wprowadzenie nowości kosztujące przykładowo 30 tys. zł do samochodu oferowanego za 500 000 zł, jest mniej odczuwalne niż do samochodu kosztującego 100 000 zł), a także rozwiązaniami komfortowymi, których rozmiar jest ograniczony jedynie ceną. Przykładowo w Polsce oferowany jest Lexus LS 500 Omotenashi w którym dwa tylne fotele (są jedynie dwa odgrodzone podłokietnikiem) mają masaż z siedmioma funkcjami, a fotele można rozłożyć (przesunięcie oparcia i siedziska) tworząc swoistą leżankę. Cena tej wersji to 690 000 zł.
 
Samochody segmentu S są kupowane głównie przez korporacje i prezesów banków. Dla „prywatnego klienta” którego stać na ten luksus, są w rej klasie oferowane prawdziwe rodzynki jak mający 612 KM Mercedes S63 AMG za 798 000 zł, czy Mercedes 650 Maybach Pullman za... 3 464 500 zł.

Nabywca używanej wersji z segmentu S musi się jednak liczyć, że koszt części eksploatacyjnych, napraw i ubezpieczeń to także poziom z górnej półki.

Wg statystyk analiz wykonywanych przez ACEA nadzorującą rynek motoryzacyjny w UE, sprzedaż tych wersji jest w UE liczona jako połączenie z modelami klasy S i jest bardzo stała na poziomie ok 3%. Oto najpopularniejsze modele:
  • Mercedes-Benz klasy S − samochód osobowy klasy luksusowej produkowany przez niemiecki koncern Mercedes-Benz od 1972 roku. Mercedes-Benz klasy S V generacji został zaprezentowany po raz pierwszy w 2005 roku. W porównaniu do poprzednika całkowicie została zmieniona stylistyka. Wzorce zaczerpnięto od większego i luksusowego Maybacha. Jedynym rodzajem nadwozia tak jak we wcześniejszych seriach klasy S jest limuzyna w wersji podstawowej i wersji Long (limuzyna długa), w której zwiększono ilość miejsca w tylnej części kabiny osobowej, przez co samochód jest dłuższy.  W kwietniu 2009 zaprezentowano odmłodzony model W221. 
  • Mercedes-Benz klasy S VI został zaprezentowany po raz pierwszy w lipcu 2013. Stylistyka nadwozia nawiązuje do ówczesnych wcieleń modeli CLA i CLS. Cała karoseria wykonana została z aluminium. W porównaniu z poprzednikiem wzrosły nieznacznie wymiary nadwozia, zachowano przy tym taki sam rozstaw osi. Masa własna wzrosła o kilkadziesiąt kg. Do oświetlenia wykorzystano wyłącznie diody typu LED (pierwszy na swiecie). Napęd przenoszony jest na oś tylną poprzez 7-biegową automatyczną skrzynię biegów G-Tronic. Pojazd oferowany jest w wersji ze standardowym oraz przedłużonym rozstawem osi.
  • BMW serii 7 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany przez niemiecki koncern BMW od 1977 roku. BMW serii 7 V trafiło na rynek w połowie 2008.  Samochód pod względem stylu i techniki kontynuował linię poprzednika, ale wprowadzono w nim kilka zmian, mających na celu podkreślić luksus i komfort jazdy – jednym z najczęściej omawianych był system skręcanych tylnych kół (w zależności od prędkości, koła skręcały w przeciwnym, bądź tym samym kierunku, co przednie), który miał za zadanie ułatwiać manewrowanie samochodem w mieście i na trasie. Od 2015 roku produkowana jest szósta generacja modelu. W porównaniu z poprzednikiem zredukowano masę pojazdu o 130kg, między innymi dzięki materiałom zastosowanych po raz pierwszy w autach i3 i i8 – elementom z karbonu (CFRP – carbon-fibre-reinforced plastic). 
  • Audi A8 – samochód osobowy klasy luksusowej produkowany od 1994 roku przez niemiecką markę Audi. A8 trzeciej generacji został zaprezentowany jesienią 2009, a trafił do produkcji zimą 2009. A8 D4 oparte zostało na płycie podłogowej MBL opracowanej przez koncern Volkswagen Group, wykorzystana została także technologia Audi Space Frame znana z poprzednich generacji A8. Dzięki temu pojazd jest najlżejszym modelem z napędem AWD w swoim segmencie, najlepiej wypada także zużycie paliwa. Od 2017 roku produkowana jest czwarta generacja modelu. Czwarta generacja Audi A8 jest nieco większa i lżejsza od poprzednika oraz wyróżnia się designem typowym dla nowych modeli Audi z dużą, sześciokątną osłoną chłodnicy.
  • Lexus LS – luksusowy samochód osobowy produkowany przez japoński koncern motoryzacyjny Toyota Motor Corporation pod marką Lexus od 1989 roku. Lexus LS IV został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany podczas targów motoryzacyjnych w Detroit w 2006 roku. Pod koniec 2006 roku zaprezentowano hybrydową wersją pojazdu. Lexus LS piątej generacji zaprezentowano w styczniu 2017 roku na wystawie motoryzacyjnej North American International Auto Show w Detroit. Samochód jest drugim modelem (po sportowym coupé Lexus LC), zbudowanym w oparciu o nową platformę GA-L (Global Architecture for Luxury vehicles).
  • Jaguar XJ – samochód osobowy klasy samochodów luksusowych produkowany przez brytyjską markę Jaguar w latach 1968 – 2019. Jaguar XJ VIII, zaprezentowany po raz pierwszy w 2009 roku,całkowicie zrywa ze stylem wcześniejszych XJ, chociaż mechanicznie samochód jest rozwinięciem poprzedniej wersji. Standardowe wyposażenie obejmuje m.in. 12,3 calowy ekran wirtualnych wskaźników, 8-calowy ekran dotykowy z systemem Dual-View, skórzaną tapicerkę, system nawigacji satelitarnej HDD, klimatyzację dwustrefową,  system audio Jaguar Premium Sound z dźwiękiem surround o mocy 1200 W firmy Bowers&Wilkins z CD/DVD.
Utrata wartości pojazdu na przestrzeni lat
(w nawiasach podano procentową wartość w stosunku do wartości pojazdu nowego).
 
  Cena nowego [zł] ROK 2016 – TRZY LATA – cena [zł] ROK 2014 - PIĘĆ LAT - cena [zł] ROK 2011 – 8 LAT – cena [zł]
MERCEDES klasa S 440000 280000 (64%) 230000 (52%) 110000 (25%)
BMW7 420200 276800 (66%) 176300 (42%) 79400 (19%)
AUDI A8 418000 228000 (55%) 188700 (45%) 101500 (24%)
LEXUS LS 510000 340000 (67%) 211000 (41%) 101000 (20%)
JAGUAR XJ 430000 210900 (49%) 152600 (35%) 89900 (21%)

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Jerzy (gość)

    Obecnie suvy najmniej tracą na cenie bo jest moda na nie, nawet moje korando dobrze cenę trzyma a już ma je 2 lata

  • Wojciech (gość)

    Lexus LS kosztuje więcej od rywali, ale tu każda złotówka jest dobrze wydana. Za jakość i dopracowane technologie warto dać więcej. Lexus prowadzi, jeśli chodzi o samochody trzyletnie, ale później utrata wartości jest podobna. Auto klasy premium to nie tylko inwestycja, ale też komfort podróżowania. Pod tym względem Lexus zajmuje u mnie pierwsze miejsce.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości