Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Uwaga na ciśnienie

Data publikacji: Autor: Maciej Fabijański

Do pomiaru ciśnienia w ogumieniu wystarcza w zupełności tani, prosty manometr. Ciśnienie powietrza w oponach wpływa na bezpieczeństwo jazdy, komfort podróżowania, trwałość ogumienia oraz na zużycie paliwa.

Prawidłowo napompowana opona współpracuje z nawierzchnią drogi całą przewidzianą do tego celu powierzchnią toczenia Do pomiaru ciśnienia w ogumieniu wystarcza w zupełności tani, prosty manometr. swojego bieżnika, który dzięki temu zużywa się równomiernie. Poza tym ogumienie posiadające prawidłowe ciśnienie powietrza odznacza się długimi przebiegami kilometrów, wykazuje minimalną, zgodną z konstrukcyjnymi założeniami, drogę hamowania oraz optymalną stabilność na zakrętach.

Zbyt duże ciśnienie w oponie w stosunku do zalecanego powoduje, że bieżnik ulega wybrzuszeniu na zewnątrz, przez co zmniejsza się jego powierzchnia styku z nawierzchnią. Pociąga to za sobą nieregularne zużywanie się bieżnika. Większe od zalecanego ciśnienie w oponach zmniejsza ich przebiegi. Poza tym jazda na napompowanym ponad normę ogumieniu obniża komfort podróżowania.

Wraz z obniżaniem się ciśnienia w stosunku do zalecanego opona w miejscu styku z nawierzchnią drogi odkształca się tak, że tylko powierzchnie zewnętrzne bieżnika przenoszą optymalne siły. Zmniejsza się przez to droga hamowania oraz żywotność ogumienia. Zbyt niskie ciśnienie wewnętrzne powoduje wzrost temperatury opony na skutek wzrastającego jej odkształcenia. Prowadzi to do uszkodzeń w strukturze opony, a w konsekwencji do uszkodzenia całej opony. Wraz ze spadkiem ciśnienia wewnętrznego w ogumieniu rośnie jego opór toczenia. Z przeprowadzonych badań wynika, że gdy ciśnienie jest za niskie o jeden bar, czyli jedną atmosferę, to opór toczenia rośnie o 30 %. Z kolei wzrost oporu toczenia o 30 %. powoduje wzrost zużycia paliwa o 3 do 5 %. Niby mało, ale przy dużych przebiegach ma to już swoje znaczenie.

Warto również wiedzieć, że spadek ciśnienia w ogumieniu, który powoduje wzrost tzw. kątów bocznego znoszenia, w przypadku kół tylnych  może zmienić samochód podsterowny w nadsterowny, wymagający od kierowcy większych umiejętności podczas szybkiego pokonywania zakrętów.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • OPONIARZ (gość)

    "specjaliści' OD OPON WIEDZĄ ŻE DZWONIĄ W KOŚCIELE ALE NIE WIEDZĄ W KTÓRYM. MYLĄ POJĘCIA A O OPONACH WIEDZĄ ŻE JEST CZARNA. OKRĄGŁA I CHYBA Z GUMY.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości