Użytkowanie i obsługa akumulatora
Data publikacji: Autor: Sebastian Imielski
Podstawowe zasady
1. Okresowa kontrola stanu elektrolitu (i ewentualne uzupełnianie)Ceny i pojemność wybranych akumulatorów
2. Solidne zamocowanie uniemożliwiające przesuwanie
3. Utrzymywanie czystości, niedopuszczanie do zabrudzeń.
4. Kontrola stanu zacisków i smarowanie ich wazeliną techniczną
5. Kontrola stanu naładowania
6. Przeprowadzanie raz do roku ładowania odsiarczającego
7. Nieprzeciążanie akumulatora w tym samym czasie dużą ilością dodatkowych urządzeń (klimatyzacja, reflektory, dmuchawa, radio, itd.)
8. Dobieranie akumulatora zgodnie z wymogami producenta pojazdu.
9. Uzupełnianie poziomu elektrolitu wyłącznie wodą destylowaną.
Wygodniejsze bezobsługowe
typ pojemność (Ah) cena (zł) Vision CP 38 235 Yuasa NP38-12 38 356 Yuasa NP 54-12 54 480 Akuma L36WG 36 220 Akuma L54WG 54 290 Fideltronik GP12400 40 286 Fideltronik GP12680 65 472 Dublet 6SC72 72 580 Dublet 6SC54 54 320 Centra 034426 34 129 Centra 061426 61 239 Bosch L36 36 189 Bosch L74 74 369 Europower EP40 40 322 Kobe HP38 38 398 Kobe HP68 68 606 Exide Ultra 040560 40 270 Exide Ultra 061426 61 298 Jenox 045 45 314 Jenox 055 55 390 Gold Energy 40 40 280 Gold Energy 65 65 45
Akumulatory tego typu są hermetycznie zamknięte, nie posiadają korków. Producenci gwarantują ich sprawne działanie przez 100 tys. km. W wieczku niektórych akumulatorów bezobsługowych umieszcza się okienko kontrolne pozwalające na sprawdzenie stanu naładowania. Wskaźnikiem jest kulka pływająca w elektrolicie. Jej położenie względem koszyczka świadczy o stanie naładowania urządzenia.Pojemność według zaleceń
Charakterystyczną wielkością akumulatora jest jego pojemność. Określa się ją w amperogodzinach i oznacza symbolem Ah. Na akumulatorze podawana jest jego pojemność znamionowa, czyli dwudziestogodzinna tzn. określona dla prądu, który rozładowuje akumulator w ciągu 20 godzin. Pojemność określona jest dla akumulatora nowego.Ważna obsługa
W akumulatorach używanych należy liczyć się ze spadkiem pojemności o kilkanaście procent. Taki, który stracił połowę pojemności nadaje się już tylko do wymiany.
Trwałość akumulatora wynosi od 3 do 5 lat. Żeby ten okres wydłużyć należy pamiętać o jego prawidłowej obsłudze. Podstawowym czynnikiem jest kontrolowanie poziomu elektrolitu, który powinien się znajdować 10 mm powyżej płyt, pomiędzy kreskami "min" i "max". Inną ważną sprawą jest prawidłowe zamocowanie akumulatora uniemożliwiajace przesuwanie się go podczas jazdy. Należy również dbać o czystość i stan zacisków. Dużo zależy od stałego, prawidłowego stanu naładowania, zwłaszcza w czasie chłodów. Nawet jeżeli akumulator nie jest używany, okresowo należy go naładować, gdyż w miarę upływu czasu ulega samoczynnemu rozładowaniu. W przypadku dużych przerw w eksploatacji akumulator należy podładowywać za pomocą prostownika raz na miesiąc.Niebezpieczne zasiarczenie
Lekceważenie pierwszych objawów niesprawności akumulatora ma największy wpływ na jego przyspieszone zużycie. Najtrudniejsze do usunięcia jest zasiarczenie powierzchni płyt grubych akumulatora, gdzie osadzają się kryształy siarczanu ołowiu, Objawia się to szybkim wyładowaniem akumulatora, wzrostem jego temperatury oraz gwałtownym gazowaniem elektrolitu. Powody tego mogą być różne: obniżony poziom elektrolitu lub jego zbyt duża gęstość; długotrwałe przechowywanie akumulatora bez doładowania; eksploatowanie rozładowanego akumulatora; zbyt długie wyładowywanie prądem o dużym natężeniu. Przyczyną jest również dodawanie przez niektórych użytkowników kwasu zamiast wody destylowanej. Zasiarczenie płyt można usunąć za pomocą długotrwałego ładowania akumulatora prądem o małym natężeniu, nie przekraczającym 0,04 pojemności akumulatora, przy małej gęstości elektrolitu.» Do początku artykułu
Przyczyną problemów może być również zbyt wysoki prąd ładowania, co doprowadza do odparowania elektroliu i uszkodzenia płyt akumulatora.