Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Użytkowanie i obsługa akumulatora

Data publikacji: Autor: Sebastian Imielski

Z akumulatorem trzeba obchodzić się ostrożnie. Specjaliści radzą jak utrzymać go w dobrej kondycji.
Przejdź do: Wygodne bezobsługoweObsługa

Podstawowe zasady

1. Okresowa kontrola stanu elektrolitu (i ewentualne uzupełnianie)
2. Solidne zamocowanie uniemożliwiające przesuwanie
3. Utrzymywanie czystości, niedopuszczanie do zabrudzeń.
4. Kontrola stanu zacisków i smarowanie ich wazeliną techniczną
5. Kontrola stanu naładowania
6. Przeprowadzanie raz do roku ładowania odsiarczającego
7. Nieprzeciążanie akumulatora w tym samym czasie dużą ilością dodatkowych urządzeń (klimatyzacja, reflektory, dmuchawa, radio, itd.)
8. Dobieranie akumulatora zgodnie z wymogami producenta pojazdu.
9. Uzupełnianie poziomu elektrolitu wyłącznie wodą destylowaną.
Ceny i pojemność wybranych akumulatorów
typ pojemność (Ah) cena (zł)
Vision CP 38 235
Yuasa NP38-12 38 356
Yuasa NP 54-12 54 480
Akuma L36WG 36 220
Akuma L54WG 54 290
Fideltronik GP12400 40 286
Fideltronik GP12680 65 472
Dublet 6SC72 72 580
Dublet 6SC54 54 320
Centra 034426 34 129
Centra 061426 61 239
Bosch L36 36 189
Bosch L74 74 369
Europower EP40 40 322
Kobe HP38 38 398
Kobe HP68 68 606
Exide Ultra 040560 40 270
Exide Ultra 061426 61 298
Jenox 045 45 314
Jenox 055 55 390
Gold Energy 40 40 280
Gold Energy 65 65 45
Wygodniejsze bezobsługowe
Akumulatory tego typu są hermetycznie zamknięte, nie posiadają korków. Producenci gwarantują ich sprawne działanie przez 100 tys. km. W wieczku niektórych akumulatorów bezobsługowych umieszcza się okienko kontrolne pozwalające na sprawdzenie stanu naładowania. Wskaźnikiem jest kulka pływająca w elektrolicie. Jej położenie względem koszyczka świadczy o stanie naładowania urządzenia.
Pojemność według zaleceń
Charakterystyczną wielkością akumulatora jest jego pojemność. Określa się ją w amperogodzinach i oznacza symbolem Ah. Na akumulatorze podawana jest jego pojemność znamionowa, czyli dwudziestogodzinna tzn. określona dla prądu, który rozładowuje akumulator w ciągu 20 godzin. Pojemność określona jest dla akumulatora nowego.
W akumulatorach używanych należy liczyć się ze spadkiem pojemności o kilkanaście procent. Taki, który stracił połowę pojemności nadaje się już tylko do wymiany.
Ważna obsługa
Trwałość akumulatora wynosi od 3 do 5 lat. Żeby ten okres wydłużyć należy pamiętać o jego prawidłowej obsłudze. Podstawowym czynnikiem jest kontrolowanie poziomu elektrolitu, który powinien się znajdować 10 mm powyżej płyt, pomiędzy kreskami "min" i "max". Inną ważną sprawą jest prawidłowe zamocowanie akumulatora uniemożliwiajace przesuwanie się go podczas jazdy. Należy również dbać o czystość i stan zacisków. Dużo zależy od stałego, prawidłowego stanu naładowania, zwłaszcza w czasie chłodów. Nawet jeżeli akumulator nie jest używany, okresowo należy go naładować, gdyż w miarę upływu czasu ulega samoczynnemu rozładowaniu. W przypadku dużych przerw w eksploatacji akumulator należy podładowywać za pomocą prostownika raz na miesiąc.
Niebezpieczne zasiarczenie
Lekceważenie pierwszych objawów niesprawności akumulatora ma największy wpływ na jego przyspieszone zużycie. Najtrudniejsze do usunięcia jest zasiarczenie powierzchni płyt grubych akumulatora, gdzie osadzają się kryształy siarczanu ołowiu, Objawia się to szybkim wyładowaniem akumulatora, wzrostem jego temperatury oraz gwałtownym gazowaniem elektrolitu. Powody tego mogą być różne: obniżony poziom elektrolitu lub jego zbyt duża gęstość; długotrwałe przechowywanie akumulatora bez doładowania; eksploatowanie rozładowanego akumulatora; zbyt długie wyładowywanie prądem o dużym natężeniu. Przyczyną jest również dodawanie przez niektórych użytkowników kwasu zamiast wody destylowanej. Zasiarczenie płyt można usunąć za pomocą długotrwałego ładowania akumulatora prądem o małym natężeniu, nie przekraczającym 0,04 pojemności akumulatora, przy małej gęstości elektrolitu.
Przyczyną problemów może być również zbyt wysoki prąd ładowania, co doprowadza do odparowania elektroliu i uszkodzenia płyt akumulatora.
» Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • wezuwiusz3 (gość)

    Jak przeprowadzić prawidłowo odiarczanie akumulatora i czy każdy akumulator da sie odsiarczyć.Miałem akumulator ,któremu skończyła sie gwarancja i postanowiłem go odsiarczyć. Zalałem wody destylowanej i ładowałem go prądem Q 10%wartości akumulatora.Po naładowaniu i sprawdzeniu gęstości elektrolitu ,wylałem elektrolit i zalałem woda destylowaną.ładowanie prądem Q 10 % wartości pojemności aku przez godzinę.Po godzinie ,wylałem elektrolit (wodę destylowaną wymieszaną z elektrolitem pozostałym) .Po uzupełnieniu woda destylowaną akumulatora pierwsze odsiarczanie prądem Q 0,05% wartości akumulatora (dla akumulatora 45A podłączyłem w szereg żarówkę halogenową 40).ładowanie na takim prądzie 48 godz.Po 48 godz wylałem elektolit (wodę wymieszaną z elektrolitem),zalałem powtórnie wodą i ładowanie na takim samym pradzie przez 12 godz.Po 12 godz ,wylałem wode ,zalałem aku.

  • wezuwiusz3 (gość)

    elektrolitem w stosunku 0,28%+-0,02%i ładowanie prądem Q10% przez 30 minut.Po 30 minutach wylałem elektrolit,uzupełniłem akumulator powtórnie elektrolitem i ładowałem około 4 godz.Po sprawdzeniu akumullator miał 1,26 gęstośc elektrolitu i 13,8V .Po trzech dniach akumulator akumulator padł.Nie trzyma prądu.

  • kierowca (gość)

    Podejrzewam ,że obecnie większość produkowanych akumulatorów to zwykły szajs.W moim seacie wymieniłem już drugi akumulator i nie minoł jeszcze rok ,a akumulator pada. Firmy nie przyjmują reklamacji wypisując odpowiedż ,że jest zasiarczony z winy nie doładowania co w moim przypadku jest wierolutnym kłamstwem.Sprawdzałem u elektryków jak również w sklepie ładowanie prawidłowe,brak pobierania prądu na postoju.Samochód jeżdzi prawie codziennie ,ą i tak doładowuję go co dwa tygodnie boshowskim prostownikiem elekronicznym. Gęstość elektrolitu nawet po naładowaniu wynosi 1.23.Więc radzę kupującym nowy akumulator sprawdzić przy zakupie gęstość elektrolitu.Być może sprzedają nam stare akumulatory.I co jeszcze zauważyłem to na zakupionych akumulatorach nie ma daty produkcji ,a jest kod którego w sklepie nie potrafią odczytać.

  • Karol (gość)

    Niewarto czytać... Niema tutaj dobrych informacji, jest tylko pełno błędów.

  • gosc (gość)

    Jestem w tej dziedzinie zielony.Uzytkuje 15 letnie auto z silnikiem diesla w ostatnim czasie mialem problem z uruchomieniem wozu,popytalem paru mechanikow podlaczali komputer i inne testery i wniosek zawsze akumulator.W okresie 8 lat wymienilem 2 akumulatory i teraz ostatnie chlody i .../ akumulator ale znajomy podpowiedzial sprawdz ladowanie polaczenia i jakie trasy auto pokonuje.Prad ladowania nawet z wlaczonymi swiatlami jakie sa wymagane 9.5 ampera napiecie 14,3 volta polaczenia sprawne,blad krotkie trasy ,wniosek doladowac co 2 -3 tygodnie z prostownika,sprobowalem i udalo sie chociaz nie kazdy prostownik naladuje zimny akumulator w samochodzie,a napewno nie automatyczny.mi sie udalo moze moja podpowiedz cos do sprawy wniesie.Janek

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości