Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używana Alfa Romeo 159 (2005-2011) - lepsza niż sądzisz: poradnik zakupowy (WIDEO)

Data publikacji: Autor: redakcja.regiomoto

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20V Alfa Romeo 159 wygląda zjawiskowo, bardzo dobrze się prowadzi i kosztuje mniej niż konkurenci z podobnych roczników. Z drugiej strony niewiele silników można polecić, kabina i bagażnik są małe, a auto szybko traci na wartości. Podpowiadamy, na co zwrócić, uwagę szukając używanej Alfy Romeo 159.

Dowcipy na temat awaryjności samochodów słynnej włoskiej marki z Mediolanu znają chyba wszyscy kierowcy. Na fatalną opinię mocno zapracowała Alfa Romeo 156. Ale jej następca – model 159 – to najbardziej udana Alfa od lat. Jest to samochód naprawdę wart uwagi, choć oczywiście nie pozbawiony wad.

Oto filmowy poradnik zakupowy dla wszystkich, którzy interesują się używaną Alfą Romeo 159:

Alfa Romeo 159 – historia modelu (2005-2011)

Nawet dziś Alfa Romeo 159 wyróżnia się spośród innych samochodów klasy średniej. Odważne linie włoskiego auta nie każdemu przypadną do gustu, ale na pewno zostaną zauważone. Duży, chromowany grill w charakterystycznym dla Alfy kształcie i okrągłe reflektory w dwóch rzędach po jego bokach wyglądają po prostu zjawiskowo. Nic dziwnego, nad projektem 159 pracował sam Giorgetto Giugiaro.

Bardzo dobrze prezentuje się zarówno sedan, jak i produkowane od 2006 r. kombi, nazywane Sportwagon. Przez sześć lat produkcji, Alfa Romeo 159 była modernizowana kilka razy, ale nadwozie pozostało bez zmian. Poprawiano jedynie mechanikę (np. aluminiowe elementy zawieszenia) i wykończenie kabiny. W 2011 r. produkcję samochodu wstrzymano, a z fabryki pod Neapolem zaczęły wyjeżdżać Fiaty Panda.

Kliknij, aby przejść do galerii zdjęć Alfy Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20V

Alfa Romeo 159 – kabina i wyposażenie

Mamy do czynienia z samochodem klasy średniej, ale w kabinie czujemy się jak w aucie kompaktowym. Bagażnik też jest mniejszy niż w konkurencyjnych autach, np. Audi A4, BMW 3 E90 czy Hondzie Accord. W sedanie ma zaledwie 405 l, a w kombi 445 l. Po złożeniu tylnej kanapy pojemność kufra rośnie do 1235 l.

Deska rozdzielcza wygląda równie dobrze jak nadwozie, ale plastiki, z której ją wykonano mogłyby być lepiej zmontowane i mniej podatne na zużycie. Wyposażenie większości egzemplarzy jest bogate – klimatyzacja, układ stabilizacji toru jazdy ESP, komplet poduszek i kurtyn powietrznych, radio czy komputer pokładowy to właściwie standard. Nietrudno znaleźć egzemplarz ze skórzaną tapicerką, fabryczną nawigacją i automatyczną klimatyzacją. Oglądając Alfę 159 trzeba jednak zwrócić uwagę, czy elektronika działa poprawnie. Usterki komputera pokładowego czy sterowania klimatyzacją to niestety nie rzadkość.

Alfa Romeo 159 dostała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP.

Alfa Romeo 159 – gama silnikowa, polecane silniki, ich usterki

W tym modelu, znajdziemy następujące jednostki napędowe (ich osiągi podajemy pod tekstem):

BENZYNOWE: 1.75 TBi 200 KM, 1.8 140 KM, 1.9 JTS 160 KM, 2.2 JTS 185 KM, 3.2 JTS V6 – 260 KM

DIESLE: 1.9 JTDm 120 (8v) i 150 KM (16v) , 2.0 JTDm 170 KM, 2.4 JTDm 200 i 210 KM.

Napęd mógł być przenoszony za pośrednictwem pięcio- (tylko 1.8 140 KM) i sześciobiegowych manualnych przekładni, sześciobiegowych półautomatycznych Selespeed lub sześciobiegowej automatycznej. Jeśli zaś chodzi o rodzaj napędu to potencjalny nabywca miał do wyboru auta z napędem przednim lub na cztery koła (Q4 – od 2007 r.). Wersja czteronapędowa była oferowana tylko z najmocniejszymi silnikami – 3.2 JTS V6 i 2.4 JTDm – w obu wersjach nadwoziowych.

Silniki poza najsłabszym benzyniakiem 1.8 140 KM są zaawansowanymi konstrukcjami z bezpośrednim wtryskiem paliwa (JTS i TBi). Nie są więc ideałami niezawodności, a montaż zasilanie ich LPG oznacza kłopoty - drogą instalację, współspalanie benzyny i możliwe usterki. Z kolei jednostkę 1.8 – znana z Opla Vectry – można polecić wyłącznie osobom, które nad moc przekładają bezproblemową eksploatację i rozważają montaż instalacji gazowej.

Wszystkie silniki – oprócz znanego z polskich radiowozów 1.75 TBi – są owocem mariażu Fiata i General Motors. Więcej w nim ducha Holdena niż Giuseppe Busso, a topowa jednostka V6 pochodzi z australijskiej filii amerykańskiego koncernu.

Zobacz też: Porównujemy instalacje gazowe od I do V generacji: sekwencja górą

I to właśnie ten silnik można polecić amatorom sportowych wrażeń. Co prawda, jednostka ta pochłania kosmiczne ilości paliwa – nawet 20 l/100 km po mieście a przeróbka na LPG jest problematyczna z uwagi na bezpośredni wtrysk. Ale w zamian otrzymujemy rasowego sportowca, często z napędem na obie osie, bogatym wyposażeniem, który osiągami zawstydzi wiele droższych aut.

Jeśli ktoś chce dobrych osiągów, rozsądnego zużycia paliwa i nie lubi diesli, pozostaje mu jednostka 1.75 TBi. Dwustukonny silnik pracuje w radiowozach polskiej drogówki i zbiera dobre oceny, ale montowano go dopiero od 2009 r. Samochody nim napędzane są więc drogie.

Pozostałe silniki (JTS) z bezpośrednim wtryskiem mogą zamienić życie przeciętnego posiadacza tego modelu w koszmar. Wszystko za sprawą wady, dobrze znanej wielu mechanikom, czyli odkładania się nagarów na ich cylindrach, jak również podwyższonego zużycie oleju. Inna przypadłość jednostek z rodziny JTS, to rozciągający się łańcuch rozrządu. Nie polecamy także zakupu auta wyposażonego w przekładnie Selespeed (na szczęście dostępne tylko do silnika o pojemności 2,2 litra) – nie należy ona do najtrwalszych (problemy z aktywatorem), a koszt jej ewentualnych napraw może okazać się astronomiczny.

W ogłoszeniach dominują jednak Alfy Romeo 159 z silnikami wysokoprężnymi. To turbodoładowane jednostki z wtryskiem common rail dobrze znane z innych modeli koncernów Fiata i GM. Pod względem niezawodności nie różnią się zbytnio od innych współczesnych turbodiesli i mają typowe dla tych silników przypadłości.

Zobacz też: Koło dwumasowe, common rail i turbo - jak zmniejszyć ryzyko awarii w nowoczesnym dieslu?

W przypadku szesnatozaworowych silników 1.9 JTDm (te o mocy 150 KM) problem dotyczy urywających się klap odpowiedzialnych za zmianę długości kolektora dolotowego (naprawa to kilkaset zł, a zakupu nowego najczęściej powyżej 1000 zł), usterek zaworu recyrkulacji spalin (EGR) czy jak w większości nowoczesnych diesli filtra cząstek stałych. Lepszym wyjściem jest jednostka 2.0 JTDm, w której nie ma wspomnianych problemów z klapami kolektora, ale wprowadzono ją dopiero w 2009 r. (zastąpiła pozostałe odmiany), przez co na zakup takiego egzemplarza będzie trzeba przeznaczyć większą ilość pieniędzy. Inną propozycją jest 2.4 JTDm, jednak auta z takim silnikiem zużywają więcej paliwa od do pozostałych diesli, nie są pozbawione wspomnianej przypadłości związanej z kolektorem, a w przypadku poważnych awarii, remont tego pięciocylindrowego silnika będzie znacznie bardziej kosztowny. Jeśli jednak decydujemy się na taki silnik, lepiej wybrać montowaną po 2007 r. jednostkę o mocy 210 KM.

Optymalnym wyborem wydaje się więc Alfa Romeo 159 z ośmiozaworowym silnikiem 1.9 JTDm o mocy 120 KM. Nie występują w nim problemy z kolektorem dolotowym, samochody z tym silnikiem są też dużo tańsze od aut z jednostką 2.0 JTDm. Osiągi tego silnika nie robią wrażenia, ale użytkownicy chętnie je podnoszą, poddając go chiptuningowi. Na prężnie działającym forum alfaholicy.org można znaleźć wiele informacji na ten temat. Jeśli jednak zdecydujemy się na turbodiesla 1.9 JTDm o mocy 150 KM, którego osiągi lepiej przystają do Alfy 159, wkalkulujmy w zakup naprawę kolektora.

W silnikach wysokoprężnych rozrząd jest napędzany paskiem.

Zobacz też: Regeneracja i naprawa wtryskiwaczy w dieslach - najlepsze układy wtryskowe

Alfa Romeo 159 – inne typowe usterki

Prowadzenie Alfy Romeo 159 to czysta przyjemność, a zawieszenie (podwójne wahacze przód, układ wielowahaczowy tył) charakteryzuje się wysoką trwałością i na naszych drogach wytrzymuje spokojnie przebiegi rzędu nawet ponad 100 tys. km. Pewnym minusem może być koszt zakupu nowych wahaczy (od co najmniej kilkuset do nawet ponad tysiąca złotych za sztukę).

Inne typowe usterki to awarie pompy wspomagania układu kierowniczego i przekładni kierowniczej. Koszt regeneracji tej ostatniej wynosi około tysiąca złotych. Dość często zdarzają się też usterki układu klimatyzacji – przede wszystkim nieszczelności przewodów doprowadzających chłodziwo.

Jeśli chodzi o podatność na korozję, to nie jest źle, ale w niektórych egzemplarzach można już zauważyć jej oznaki na elementach podwozia czy układzie wydechowym.

Niezależnie od wersji jaką wybierzemy, sprawdźmy dokładnie stan auta. Najlepiej udając się do warsztatu, który specjalizuje się w tej włoskiej marce (o serwisy godne polecenia najlepiej pytać na forum miłośników Alfy Romeo).

Alfa Romeo 159 - ceny na rynku aut używanych

Większość egzemplarzy na rynku to samochody sprowadzone. Ceny używanych egzemplarzy Alfy Romeo 159 zaczynają się od 15000 zł, ale są to samochody wymagające dużych inwestycji. Za 20-22 tys. zł można znaleźć auto z początku produkcji z silnikami 1.8, 1.9 JTS lub 2.2 JTS albo 1.9 JTDm. Auta z tą ostatnią jednostką napędową zdecydowanie dominują na rynku. Na auto z silnikiem 2.4 JTDm trzeba przygotować co najmniej 5-6 tys. zł więcej, auta z jednostką 3.2 V6 kosztują 30 tys. zł i więcej. Auta wyprodukowane po 2009 r. – z silnikiem 2.0 JTDm kosztują 35-40 tys. zł i więcej, podobnie jak auta z silnikami 1.75 TBi, których jest zdecydowana mniejszość.

Alfa Romeo 159 - oferty sprzedaży samochodów używanych w serwisie moto.gratka.pl

Alfa Romeo 159 - oferty sprzedaży aut używanych w serwisie regiomoto.pl

Podsumowanie:

PLUSY: atrakcyjna stylistyka nadwozia i wnętrza, bogate wyposażenie większości oferowanych na rynku wtórnym egzemplarzy, przystępne ceny, bardzo dobre prowadzenie, trwałe zawieszenie.

MINUSY: duża liczba wyeksploatowanych lub serwisowanych ,,po kosztach" egzemplarzy, mniej miejsca w kabinie i mniejsza pojemność przestrzeni bagażowej niż w przypadku większości konkurentów, spora utrata wartości, najlepsze silniki montowano po 2009 r., a więc w najmłodszych i przez to najdroższych na rynku wtórnym egzemplarzach.

(MDO, MRO)

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20V

Alfa Romeo 159 Sportwagon 2.4 JTDm 20V

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Light (gość)

    Powiedzieliście ze w silniku JTS problemów jest sporo, a wymieniliście tylko problem z nagarem cierpią te silniki na coś jeszcze czy nie bo już sam nie wiem!?

  • krzys (gość)

    1.9 i 2.2 jts nagar,wyciągające się łańcuchy.....

  • Light (gość)

    Z tego co wyszukałem w internecie to problem z rozciągającym sie łancuszkiem dotyczy tylko silnikow 2.2, o 1.9 nikt nic nie pisze!! Troche to bez sensu mówiąc ze problemow jest sporo licze na jakies rozwiniecie tematu, w ten sposób przedstawiliscie silniki typu jts jak byście gdzies u jakiegos Czeska w warsztacie usłyszeli ze on słyszał od kogos ze silniki tego typu mają "sporo" problemow, zadnych konkretow bez sensu!! Po za tym wydaje mi sie ze mówiąc sporo ktos ma na mysli wiecej niz dwa problemy nom ale w tej kwesti moze sie myle :-D

  • ktośtam (gość)

    Miałem niestety dwie 156 i wiem, ze problem tutaj nie polega tylko na silniku. Pierwsza moja alfa miała silnik 1.6 druga 2.5. Pierwszy silnik do kapitalnego remontu po 50 tys km drugi po 70 tys km. Mimo remontów w autoryzowanym serwisie olej zaczynał i tak przeciekać średnio po roku. Oprócz tego sypiące się zawieszenie. W pierwszej alfie wahacze do wymiany co 20tys km. Oprócz tego psująca się klimatyzacja, wymieniony sterownik poduszek powietrznych, przecierające się fotele po 40 tys km, cieknące amortyzatory, rdza po roku użytkowania na dole auta z obydwu stron. Rdzę reklamowałem bezskutecznie. To wszystko jednak nic przy wiecznie falujących obrotach. Na każdym zakręcie po puszczeniu pedału gazu tak bardzo spadały obroty, że auto w najlepszym przypadku się dusiło i np wspomaganie przestawało na chwilę działać a w najgorszym zwyczajnie gasło. Dodam jeszcze, że obydwa auta kupiłem nowe w salonie. To był najgorszy mój wybór w życiu.

  • ej ty - ktośtam (gość)! (gość)

    miałem kiedyś malucha i wiele z nim było problemów więc 500tkę odradzam. weż pan się ogarnij - tu jest mowa o 159 a nie 156, cały świat wie że 156 to porażka, a 159 walczy ze stereotypem awaryjnej alfy. ...no :D

  • VUKOTICH (gość)

    NAjbardziej śmieszny jest fakt, ze wszedzie o alfach pisze sie pod katem stereotypow ze 156 i w. 147. A reszta alf? Dlaczego nikt nue pamieta o bardzo udanych 166 i GT???

  • piotr (gość)

    miałem 147 1.9 jtd 150km i dwie 166 2.4jtd i każdą z nich grubo przekroczyłem 300 000 km. jedyne wizyty w warsztatach miałem podczas wymiany rozrządów i olejów. pzdr

  • Panda2810 (gość)

    Mialem 147 1.9 140 KM i jezdzilo sie swietnie. Zawieszenie wytrzymalo 60 tys (tyle nia przejechalem) po duuuzych dziurach o nawet skrzypniecia nie bylo jak ja sprzedawalem☺ pamietajcie, jak ktos dba tak ma, jak nie zadbasz to Passata 1.9 tez zajezdzisz

  • Andrzej (gość)

    Mam ALFE 159 JTDm 200 kucyków od 3 lat Zaje

  • Pytam bo szukam (gość)

    1.8 benzyna dobry to silnik?

  • ale (gość)

    Kupil bym 159 ale w bemzynie.. Po przeczytaniu artykulu..kupilem 407 coupe.. To tyle

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości