Debiut Soula wzbudził sporo emocji, bo motoryzacyjny świat nie sądził, że koreańska firma może wdrożyć do produkcji samochód o tak oryginalnym nadwoziu. Projekt powstał w Stanach Zjednoczonych, co może w pewnym stopniu tłumaczyć śmiałą estetykę Kii. Soul jest jednym z aut, które budzą swoim wyglądem kontrowersje. Jedni go nienawidzą, inni się nim zachwycają. Pięciodrzwiowe kombi o długości 4,1 m zbudowano na zupełnie nowej płycie podłogowej, plasując je w firmowej gamie między modelami Rio i cee’d.
Wnętrze, choć nie tak frapujące jak nadwozie, robi bardzo dobre wrażenie swoim wykończeniem i przestronnością. Wolnej przestrzeni jest zdumiewająco dużo, ale wygospodarowano ją kosztem bagażnika. Jest mniejszy niż w niektórych samochodach klasy miejskiej (222/1140 l). Czasami można znaleźć informację, że pojemność kufra to 340 l, ale to wartość uwzględniająca schowek pod ruchomą częścią podłogi bagażnika.
Soul bardzo dobrze się prowadzi i pozostaje stabilny w każdej sytuacji na drodze. Zawdzięcza to przede wszystkim sztywno zestrojonemu podwoziu, które niestety mocno ogranicza komfort jazdy na nawierzchniach gorszej jakości. Kiepsko jest też z wyciszeniem kabiny, przy wyższych prędkościach dokuczliwy staje się hałas od motoru i od podwozia. Soul ma przyzwoite osiągi w każdej wersji silnikowej, ale gama jednostek napędowych jest niestety wyjątkowo skromna. W kwestii typu nadwozia w ogóle nie ma wyboru, przygotowano tylko jedną, pięciodrzwiową wersję klasyfikowaną jako kombi (niemal pionowa ściana tylna). Ten model uchodzi za bardzo trwały i niezawodny. Usterki są w nim raczej drobne i zdarzają się rzadko, można je usunąć szybko i tanio. Wydatki na naprawy są niewielkie, przystępne są też koszty serwisu.
Silniki
Model Soul pierwszej generacji wszedł na rynek w 2009 r. z silnikiem benzynowym 1.6 CVVT (126 KM) i turbodieslem 1.6 CRDi (128 KM). W 2011 r. benzynowiec 1.6 GDI z bezpośrednim wtryskiem benzyny zastąpił silnik 1.6 CVVT. Oferta jednostek napędowych nie zmieniła się aż do zakończenia produkcji Soula I. Wybór jest zatem niewielki i sprowadza się głównie do decyzji – benzyna czy turbodiesel. Wszystkie silniki mają cztery cylindry i bardzo podobną dynamikę, ale wersja wysokoprężna jest zdecydowanie oszczędniejsza. W przypadku benzynowców nowocześniejszy i bardziej zaawansowany technicznie GDI nie jest dobrą alternatywą dla 1.6 CVVT. Zapewnia niewiele lepsze osiągi i tylko minimalnie mniejsze spalanie, a jest droższy w serwisowaniu. Poza Europą dostępna była jeszcze dwulitrowa wersja Soula pierwszej generacji (najpierw 143 KM, od 2011 r. 164 KM), ale na polskim rynku wtórnym jest ona rzadkością.
Eksploatacja
Mechanika to bardzo mocna strona Soula, gorzej z układem elektrycznym. Często przepalają się żarówki, notuje się uszkodzenia rozrusznika i spryskiwacza. Problemem jest także korozja, która szybko atakuje pokrywę bagażnika i dolne partie drzwi. Użytkownicy narzekają na brak szóstego przełożenia w przekładniach manualnych silników 1.6 CVVT. Podczas jazdy w trasie pozwoliło by ono zredukować hałas i zużycie paliwa. Taki problem w turbodieslu nie jest podnoszony. Ważna wskazówka – silniki Soula są praktycznie bezawaryjne jeśli nie są ostro traktowane. Dynamiczna jazda i mocne przyśpieszenia często prowadzą do przedwczesnego zużycia łańcucha rozrządu w benzynowcach i sprzęgła oraz turbosprężarki w turbodieslach.
O tym się mówi: Przez spaliny umiera więcej osób niż przez wypadki
Źródło: TVN Turbo/x-news
Ważniejsze daty
2008 – prezentacja modelu i rozpoczęcie produkcji, nadwozie kombi 5d
2009 – rozpoczęcie sprzedaży w Europie i USA
2011 – niewielka modernizacja
2014 – Soul drugiej generacji
Zalety
- dobre osiągi
- bardzo dobre własności jezdne
- przestronne wnętrze
- niska awaryjność
Wady
- mały bagażnik
- skromna gama silników
- przeciętny komfort jazdy
- hałas przy wyższych prędkościach
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.6 | 1591 | 126/6200 | 154/4200 | 177 | 11,0 | 6,5 |
1.6 GDI | 1591 | 140/6300 | 166/4850 | 180 | 10,4 | 6,4 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.6 CRDi | 1582 | 128/4000 | 260/1900-2750 | 180 | 10,7 | 4,9 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys zł
Rocznik/ wersja | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
1.6 | 19,5 | 21,5 | 24,5 | | |
1.6 GDI | | | 25,0 | 28,5 | 32,5 |
1.6 CRDi | 21,0 | 23,5 | 27,0 | 31,0 | 35,5 |
Dane: Info-Ekspert
Podsumowanie
Soul to samochód nietuzinkowy, w sam raz dla osób nie lubiących nudy i sztampy. Z założenia producent przygotował go dla ludzi młodych, ale tak naprawdę jego oryginalnością może cieszyć się dosłownie każdy. Mimo niewielkich gabarytów nieźle sprawdza się nawet jako auto rodzinne, bo miejsca jest w nim zdumiewająco dużo. Z racji małego bagażnika dłuższe wypady z kompletem osób na pokładzie mogą okazać się kłopotliwe. W takich przypadkach skorzystanie z „box'u” dachowego będzie raczej koniecznością.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?