Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używana Mazda 3 (2003 – 2009). Czy warto kupić? [galeria]

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Mazda 3 2006-2009 / Fot. Mazda Kompakt, który Mazda przedstawiła w 2003 r. to następca modelu 323, choć nie nawiązuje do poprzednika ani nazwą, ani stylizacją.

Mazda 3 2003-2006 / Fot. MazdaPierwsza generacja „trójki” została skonstruowana we współpracy z Fordem. Powstała na płycie połogowej Focusa drugiej generacji, co przyniosło autu wiele dobrego. Kompaktowa Mazda zyskała wiele nowoczesnych rozwiązań i przestronne wnętrze, wykończone dobrej jakości materiałami.

W stosunku do modelu 323 zdecydowanie poprawiono własności jezdne i precyzję prowadzenia. Techniczne pokrewieństwo z Fordem zakamuflowano oryginalną stylizacją, bardziej wyrazistą niż w Focusie. Sportowy styl „trójki” podkreślono ciekawymi detalami, które nadały autu bardzo indywidualny charakter. Strona funkcjonalna prezentuje się równie interesująco.

Mazda 3 2003-2006 / Fot. MazdaMiejsca we wnętrzu nie brakuje, do dyspozycji są liczne schowki i wnęki. Zastrzeżenia można mieć jedynie do bagażników. W wersji hatchback pojemność kufra wynosi tylko 300/1280 l, w sedanie 413/675 l. Mazda 3 jest spadkobiercą tradycji modelu 323 i po poprzedniku przejęła również legendarną wręcz niezawodność. Ale niska awaryjność dotyczy tylko niektórych wersji silnikowych, dobrze utrzymanych i regularnie serwisowanych.

Koszty obsługi nie są niskie, i niektórzy próbują na nich oszczędzać. Nie warto tego robić, jeśli „trójka” zacznie się psuć to koszty napraw i części zamiennych będą mocno pustoszyć portfel właściciela. Nie warto też powierzać „trójki” przygodnym warsztatom. Auto powinno trafić pod opiekę fachowców, chociażby ze względu na obsługę pokładowej elektroniki i nadzór nad magistralami przesyłu danych.

Silniki

Mazda 3 2003-2006 / Fot. MazdaMazda 3 weszła na rynek w 2003 r. z silnikami benzynowymi 1.4 (84 KM), 1.6 (105 KM) i 2.0 (150 KM). W 2004 r. dołączył do nich turbodiesel 1.6 CD o mocy 109 KM. Podczas modernizacji w czerwcu 2006 r. „trójka” otrzymała jeszcze jeden silnik benzynowy – 2.2 MZR (260 KM), zarezerwowany dla sportowej wersji MPS. Rok później w gamie silników pojawił się drugi turbodiesel – 2.0 CD o mocy 143 KM.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Najbardziej godny polecenia jest benzynowy silnik 1.6, choć może nie imponuje osiągami. Świetnie łączy jednak przyzwoite osiągi z niskim zużyciem paliwa i rozsądnymi kosztami utrzymania. Benzynowa dwulitrówka sprawi dużo więcej radości ze względu na znakomitą dynamikę, ale w jej przypadku koszty utrzymania będą dużo wyższe. Sportową wersję MPS polecamy tylko właścicielom bardzo zasobnych portfeli. Turbodiesle w przypadku „trójki” to wybór dość problematyczny.

Mniej kłopotliwy jest 1.6 CD, pochodzący z francuskiego koncernu PSA, ale i w jego przypadku trzeba liczyć się z niedomaganiami. Nie polecamy wysokoprężnej dwulitrówki (konstrukcja Mazdy), ze względu na możliwość awarii mocno pustoszących portfel.

Eksploatacja

Mazda 3 2004-2006 / Fot. MazdaNadwoziu Mazdy 3 trzeba poświęcić sporo uwagi, bo zabezpieczenie antykorozyjne nie jest najlepsze. Szczególnie szybko korodują tylne błotniki.

Silniki benzynowe są mało awaryjne. Ich słabe punkty to instalacja zapłonowa (uszkodzenia cewek zapłonowych) oraz system klapek w kolektorach ssących (głównie w 2.0). Więcej kłopotów sprawiają turbodiesle. W 1.6 CD psują się turbosprężarki (niedrożność kanału olejowego) i świece żarowe. Szybko zużywa się też łącznikowy łańcuch rozrządu (przenosi napęd między wałkami rozrządu).

Dwulitrowy turbodiesel ma przede wszystkim kłopoty z elementem ssącym olej z miski olejowej. Jego niedrożność prowadzi do kłopotów ze smarowaniem silnika, co w najlepszym przypadku kończy się lekkim uszkodzeniem tłoków i cylindrów, a w najgorszym kompletnym zatarciem silnika. Można temu zapobiec poprzez regularne i częste czyszczenie elementu zasysającego olej oraz częstszą niż w instrukcji wymianę oleju.

Mazda 3 2004-2006 / Fot. MazdaPrzy przebiegach rzędu 150-200 tys km trzeba liczyć się z awariami wtryskiwaczy i możliwością obrócenia się łożysk ślizgowych na wale głównym. Turbodiesle wyposażone w filtr cząstek stałych wymagają szczególnego nadzoru. Zwłaszcza wtedy, gdy samochód jeździ głównie w mieście i system nie może przeprowadzić procedury dopalenia sadzy w filtrze. Dodatkowe paliwo wtryskiwane dla dopalenia filtra trafia do systemu smarowania i rozrzedza olej (sygnałem ostrzegawczym jest wzrost poziomu oleju). Środek smarny traci swe właściwości, silnik nadmiernie się zużywa. Istnieje też ryzyko zassania rozrzedzonego oleju przez odmę do układu zasilania. Olej silnikowy staje się wówczas paliwem i mimo wyjęcia kluczyka silnik cały czas pracuje ulegając tak zwanemu „rozbieganiu”. Jednostka napędowa ulega zniszczeniu albo poprzez zatarcie albo poprzez urwanie elementów układu korbowego. Instalacja elektryczna i elektronika raczej nie sprawia kłopotów.

Przypadłością Mazdy 3 są jednak często przepalające się żarówki. Mało problematyczne jest też podwozie. Wyjątek stanowi wspomaganie kierownicy, podatne na wilgoć i pod jej wpływem ulegające uszkodzeniu.

Ważniejsze daty

2003 – Premiera modelu, nadwozie hatchback 5d
2004 – Wersja sedan 4d
2006 – Niewielka modernizacja (modyfikacje zawieszeń, lepsze wyciszenie, nowe zderzaki i tylne lampy, drobne zmiany we wnętrzu), sportowa wersja MPS
2008 – Premiera Mazdy 3 drugiej generacji

Zalety

+ Bardzo dobre własności jezdne
+ Precyzyjne prowadzenie
+ Dobry komfort jazdy
+ Przestronne wnętrze
+ Wysoka jakość wykonania
+ Niska awaryjność wersji benzynowych

Wady

- Skromna oferta przeciętnych silników
- mały bagażnik
- podatność na korozję

Wybrane dane techniczne

Wersja
silnikowa
Pojemność
skokowa (cm3)
Moc maks.
(KM/obr./min)
Maks. moment
obrotowy (Nm/obr./min)
Prędkość
maks. (km/h)
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
Średnie zużycie
paliwa (l)
Benzynowe
1.4 1349 84/6000 122/4000 169 14,3 6,7
1.6 1598 105/6000 145/4000 185 11,0 7,2
2.0 1999 150/6000 187/4500 208 9,0 8,2
2.2 2261 260/5500 380/3000 250 6,1 9,7
Wysokoprężne
1.6 CD 1560 109/4000 240/1750 185 11,3 5,0
2.0 CD 1998 143/35000 360/2000 201 9,9 5,6

Orientacyjne ceny w tys zł

Rocznik/
wersja

2003

2004

2005

2006

2007

2008

2009

1.4

11,5

12,5

13,5

14,5

15,5

17,0

19,0

1.6

13,0

14,0

15,0

16,5

17,0

17,5

19,5

2.0

14,5

16,0

17,0

18,0

19,5

20,5

21,5

2.2

-

-

-

-

28,0

29,0

30,0

1.6 CD

-

16,0

17,0

18,5

20,5

22,0

24,0

2.0 CD

-

-

-

-

22,0

25,0

27,0

 


Podsumowanie

Mazda 3 pierwszej generacji to samochód interesujący ze względu na swą oryginalność, lekko sportowy charakter, przestronne wnętrze i świetne własności jezdne. Producent nie stanął jednak na wysokości zadania i zaproponował skromną gamę silników, wśród których znalazły się turbodiesle o kiepskiej reputacji. Planując zakup „trójki” warto kierować się wskazówkami specjalistów i wybrać taką wersję, która podczas użytkowania nie tylko zapewni użytkownikowi pełną satysfakcję, ale potwierdzi też legendarną niezawodność modelu.

Mazda 3 2006-2009 / Fot. Mazda

Mazda 3 2006-2009 / Fot. Mazda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • pete_wwa (gość)

    co ten ćwok spłodził.z tyłka wyssane ploty.

  • Były użytkownik Mazdy (gość)

    "Prawie prawda". Tak bym określił ten tekst. Eksploatowałem Mazdę, co prawda 6-tkę, ale z silnikiem 2.0 CitD 143KM. To fakt, że olej się rozrzedzał to fakt, bo wtryskiwacze dosłownie lały paliwo, aby wypalić dpf, który pomimo jazd w 90% poza miastem, nie był w stanie usunąć nagromadzonej sadzy. Olej dało się utrzymać w odpowiedniej lepkości, ale turbina niedomagała już po 280 tyś km. Eksploatację zakończyłem na 346 tyś, km z powodu kradzieży samochodu. Tak czy inaczej DPF trzeba było usunąć po 320 tyś. Samochód jeździł dalej i to z lepszym kopem. Nie zgadzam się, że to konstrukcja Mazdy. To konstrukcja Forda. Nawet korek oleju od wewnętrznej strony miał znaczek Forda. Więc jeżeli ktoś chce "Japońca", to tylko benzyna! Teoria o ym rozbieganiu, poprzez zassany olej, jest zbyt mocno naciągana. Rzeczywiście to podobnego efektu może dojść, ale poprzez nagromadzony nagar, który po rozżarzeniu tworzy samoistne źródło zapłonu. Jednak jeżeli paliwo nie jest podawane, to nie ma tematu (sic)!

  • rentoo.pl (gość)

    Moja kobietka ma taką "Trójkę" w benzynie z silnikiem 1.6, to powiem szczerze, ze człowiekiem z Mazdy jesteśmy na "Ty" ... i ciągle elektronika pada. Do tej pory zdarzyło się dwa razy na lawecie dojechać do serwisu, naprawy mega drogie i sporo pali jak na 1.6. Zaletą jest zawieszenie od Focusa, które dosyć tanio wychodzi

  • Gujek (gość)

    Ja mam nową Mazdę 3 ze 120 konnym silnikiem 2.0. Auto bardzo dynamiczne i zwrotne i w sam raz na miasto. Do tego jest przestronne i wygodne, a spalanie w mieście to w granicach 6-6,5l.

  • Segal (gość)

    Guje, długo ją już masz? 120 KM to całkiem sporo, ale powiedz mi, jak wygląda komfort jazdy?

  • Kierownik (gość)

    Gujek i jak ci się nią jeździ? Czytałem o niej co nieco, piszą dobrze na jej temat. Generalnie to całkiem ładna ta mazda, na prawdę fajnie się prezentuje. Pytam o jazdę bo jeszcze nie miałem okazji nią jeździć.

  • Mazdoholik (gość)

    Mam za sobą przejażdżkę trójeczką i muszę przyznać, że bardzo lekko się prowadzi, a jednocześnie dobrze trzyma jezdni. Fajnie pracuje w niej zawieszenie, a poza tym ma idealny jak dla mnie zryw przy ruszaniu - doskonale sprawdza się, kiedy trzeba się szybko włączyć do ruchu. Nie mam żadnych zastrzeżeń do tego modelu i na pewno chciałbym mieć go dla siebie. Może za jakiś czas, kto wie? :)

  • Kierownik (gość)

    Mazdoholik, a to byłeś na jeździe próbnej czy to mazda znajomego była?

  • Anna (gość)

    witam :) mam pytanko czy ktoś moze mi podpowiedzieć na temat mazdy 3 2006 rok benzyna :) mam zamiar kupić lecz często slucham ze sie psują :( bardzo proszę o doradzenie :)

  • dom (gość)

    nic sie nie psuje lac paliwo i jezdzic

  • grzes (gość)

    Mam 3-ke w benzynie 2012 rok 1.6 okolo 100 koni. Spalanie to bite 7 litrow, wiekszosc to miasto. Auto dobrze sie prowadzi, zawieszenie twarde, duzy kat skretu, latwe parkowanie. Co do wygody, wczesniej mialem opla vectre c 2002 rok i duzej roznicy nie widze. Serio , nie wiem czy warto przeplacac. Bez fajerwerkow, kupilem tylko dlatego bo opel sie ciagle psul a do mazd mam sentyment i mam nadzieje ze mnie nie zawiedzie. Kupione ze wzgledu na niezawodnosc, nie wyglad czy komfort bo to jest przecietne.

  • Piotr (gość)

    Dzień dobry . Mam pytanie chcę kupić Każde 3 1.6 benzyna 2004 rok200 tyś przebieg ma . Jestem w Holandii i miałem Mazda Xedos była bardzo wygodna i przez trzy lata nic nie robiłem oprócz wiadomo rzeczy które trzeba wymieniać klocki sprzęgło itd. Rok był 98 aż do wypadku z mojej winny było ok . Proszę o pomoc czy warto kupić mazda 3 tak jak u góry pisze . Co sprawdzić przed kupnem tego auta czy zrezygnować? Z góry dziękuję.

  • Piotr (gość)

    Proszę o podpowiedź czy warto kupić ta mazde 3 1.6 bezyna przebieg 200tys . Z Nap. Blacharka w b.dobrym stanie ale czy silnik ? Dziękuję jeżeli ktoś odpisze mi na pytanie i pozdrawiam

  • Piotr (gość)

    Dzień dobry bardzo proszę o pomoc w kupnie auta . Czy opłaca się kupić mazda 3 1.6 benzyna 2004r za kwotę 3000 euro co trzeba sprawdzić w aucie i co trzeba już szykować się do wymiany w aucie które ma 200 tyś. Km. Przejechanie.

  • Piotr (gość)

    A Jeszce jedno auto jest że skrzynia biegów automatyczna 4 biegowa . Proszę o opinię.

  • Bart (gość)

    Witam Piotrze mam 3-kę z automatyczną skrzynią biegów 1.6 benzyna od ponad pół roku 2007 rok. Jeżeli nie wymagasz od auta bóg wie czego to naprawdę polecam. Podczas wyjazdu w góry styczeń tego roku niebo a ziemia

  • ColibeR (gość)

    Mam taką "trójkę" z 2007r. silnik 1.6 benzyna. U mnie ponad 3 lata, auto kompletnie bezawaryjne, olej, filtry, klocki, leję 98 i to koniec, nawet żarówka się nie przepaliła. Fakt że udało mi się kupić prawdziwym przebiegiem 31 500km od naprawdę niemieckiego dziadka, przebieg potwierdzony w serwisie w książce elektronicznej. Nie powiedział bym że auto ma mały bagażnik, mam wrażenie że jest naprawdę duży jak na gabaryty samochodu, wygodne, świetnie się prowadzi, poleciłem kilku znajomym i są też w 100% zadowoleni. Mojej jeszcze rdza nie ruszyła :-)

  • Kazik (gość)

    Posiadam Mazde 3 1 od roku z 2005 1,6 wszystko sprawnie pracuje tylko pokretla od klimy i nawiewu musialem naprawic taka juz byla sprowadzona z Wloch osiagi lepsze jak pisza ale na 98 bezynie polecam

  • Luki (gość)

    Mialem 3 1.6 turbodiesel z 2008r przez 7 lat zrobilem jedynie 125 tys. moja opinia: plusy: bardzo dobry komfort jazdy, nigdy nie zawiodla mnie w trasie bardzo niskie spalanie silnik oszczedny na baku 45 litrow robilem ok 700 000km wysoka jakosc materialow wnetrza (poza wykladzinami) duzo przestrzeni wewnatrz minusy: bardzo drogie naprawy, kosztowne przeglady i fatalna siec ASO, niestety rdza ja zzerala, po kilku latach cale podwozie i wewnetrzna klapa bagaznika, cieniutkie blachy awaria pompy wspomagania kierownicy - ponoc wada fabryczna wymieniona na gwarancji usterki silnika - wtryski, turbina standard po 120 000 padlo lozysko w tylnym kole, słabe wyciszenie kabiny przy 120 km zagłuszało radio

  • posiadacz 3 BK (gość)

    Posiadam 3 1.6 ben. z 2007r. sprowadzona z Niemiec od 1 właściciela z przebiegiem 138tys w kwietniu2016( doku. przegl.)obecny przebieg 176tys . Usterki - żarówki w zasadzie już wymienione kilka razy ale to podobno przypadłość mazdy lub producentów żarówek :) poważniejsze naprawy to wymiana wahaczy przednich kompletnych (TRW + ł.stab. ) i oczywiście klocki , olej z filtrami co10tys , przegląd i dobicie klimy, konserwacja podwozia, reszta(silnik) jak na razie działa, ruda jeszcze nie ruszyła nadkoli i progów ale to chyba dzięki mojej natychmiastowej konserwacji. W aucie jest dość cicho do 130 km/h powyżej to chyba tylko w mercedesie klasy S jest cisza , prowadzi się dość fajnie na zakrętach twarda hamulce skuteczne(opona16x55x205pireli ) siedzenia wygodne dobrze trzymają, mam 196 cm wzrostu i nie narzekam na komfort w tym aucie,bagażnik ok, spalanie 8,7/7,2/5,7,max prędkość z jaką jechałem 214km/h w/g GPSu(20,5l/100km) a nie katalogowe 185km. Ogólnie polecam działa i jeździ

  • Kamil (gość)

    Witam mam mazde 3 2004 rok chciałem kupić radio poliftowe z mp3 czy wie ktoś czy kostki będą takie same i czy będzie to dzialać

  • bartek (gość)

    Jeżeli chodzi o używane autko to z tym różnie bywa trzeba by było dobrze poszukać mój kumpel ma mazdę tą najnowszą cx-5 i sprawdza się bardzo dobrze nie można się do niczego przyczepić i wizualnie i wjeździe świetnie się sprawdza mówił że jak na razie bezawaryjne i mało pali więc chyba musi być dobre.

  • gronitta (gość)

    Kupiłam właśnie model tej Mazdy, używany, u dealera Mazda Jaremko z Wrocławia i jestem zadowolona. Doradzili mi właśnie to auto, i cieszę się że im zaufałam bo jeździ sie super, trzyma sie drogi jak trzeba. I jest dość wydajne.

  • marzena (gość)

    Jeżdżę mazdą juz 5 lat właśnie 3 wersja sportowa z silnikiem 2.0 150 km . Auto było sprowadzone na zamówienie z Niemiec (bo po prostu bardzo mi się spodobało na drodze) ku zdziwieniu znajomych kolegów kierowców, że jak nic pcham się w koszty, że blachy do d...y, że żadna marka. I nic z tych rzeczy. Auto dynamiczne, zgrabne, wygodne i mruczy rewelacyjnie. To prawda, że jest w warsztacie 2 razy w roku 1 -wymieniam olej, filtry a drugi raz przed wyjazdem na wakacje i wtedy albo klocki, raz przegub, o zakonserwowaniu nie wspominam , bo to zrobiłam na poczatku. Może nie robię ogromnej liczby km bo jak do tej pory przejechałam troszkę ponad 80 tyś ale mogę powiedzieć, że jest to samochód z charakterem i jak najbardziej wszystkim niezdecydowanym polecam :)

  • Piotrek1983 (gość)

    Posiadam Mazdę 3 1,6 benzyna 2007r, obecnie przejechane 166tys km.Auto kupione w 2015 roku z Niemiec z pełną dokumentacją.Mazdą byłem w Norwegii w Niemczech i auto kompletnie bezawaryjne.Pomimo iż była wolna od korozji w chwili zakupu dodatkowo zakonserwowałem ją szwedzkim Noxudolem i auto jest w super kondycji.Żadnych śladów korozji, piękny czarny lakier Black Mica, auto regularnie woskowane najlepszymi woskami, myte konkretnymi szamponami.Olej wymieniam co 10tys i cały czas leję 5w/30 Millers.Żadnych wycieków z silnika czy też skrzyni biegów.Auto wygodne, komfortowe, przydałby się jedynie silnik 2,0 ale mam 1,6 i też daje radę.Był moment że chciałem sprzedać i kupić nowszy model ale jednak ją zostawię ponieważ jest doinwestowana i co najważniejsze bez rdzy.Jak porównam te wszystkie Golfy Astry Skody i całe te hitlerowskie badziewie to Mazda wygrywa w każdym calu.Zwraca uwagę ludzi swoją świeżą stylistyką i jeszcze długo zanim się zestarzeje.To auto dla indywidualistów/Polecam 100%

  • grzesiek98 (gość)

    Jeśli o mnie chodzi to Mazda jest tą marką którą lubię najbardziej, solidne samochody dobrze trzymające się drogi. Serwisuję w Mazda Jaremko we Wrocławiu i mechaników mają z prawdziwego zdarzenia. Także jak ktoś szuka to polecam.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości