Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38424 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Używana Skoda Fabia III (2014- ). Wady, zalety, typowe usterki

Data publikacji: Autor: Paweł Piątek

Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.
Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Fabia trzeciej generacji została zaprezentowana podczas paryskich targów motoryzacyjnych jesienią 2014 roku. Nadwozie zaprojektował Jozef Kaban, a było ono wzorowane na prototypie VisionC. Konstrukcja w większości bazuje na modularnej platformie MQB, ale wykorzystano także elementy z płyty PQ25 i PQ26. Co ciekawe, odmiennie jak w przypadku I i II generacji, obecna wytwarzana jest jedynie w czeskich zakładach Skody w miejscowości Mlada Boleslav.

Skoda Fabia III generacji została przetestowana przez Euro NCAP w 2015 roku. Ogólny wynik tego modelu to 5 na 5 gwiazdek. Za ochronę osób dorosłych auto otrzymało notę 81%, a za ochronę pieszych 69%. Poziom bezpieczeństwa dzieci został oceniony na 81%, a obecne w tamtym czasie w aucie systemy bezpieczeństwa na 69%.

W 2018 roku Fabia doczekała się liftingu, obejmującego m.in. grill, zderzaki, lampy przednie i tylne, a także wzory felg.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Nadwozie/wnętrze

Nie ma co ukrywać, że wygląd nadwozia pierwszych generacji Fabii nie wzbudzał jakichś ogromnych emocji. Pudełkowaty kształt nadwozia był niemal ascetyczny, bez stylistycznych efektów, do granic wręcz praktyczny i nic więcej. Nie dziwi zatem, że nikt nie oglądał się za tym autem na ulicy, a jeśli nie wszyscy, to większość nabywców i użytkowników traktowała go na drodze przede wszystkim jako "wół roboczy", a nie element motoryzacyjnego szyku.
 
Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Trzecia generacja nie odbiega specjalnie od poprzedniczek, ale dla miłośników modelu, to nie jest chyba jakiś problem. Obecna generacja dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia - hatchback oraz kombi.

Mimo, że wynoszący 2470 mm rozstaw osi nie jest największy w tej klasie, to jednak konstruktorom udało się wygospodarować relatywnie sporo miejsca w środku.

Osoby o przeciętnej budowie ciała będą mieli na przednich fotelach wystarczająco dużo miejsca, nawet ci wyżsi. Choć na tylnej kanapie może przepisowo jechać nawet i 3 pasażerów, to jedynie na krótkim dystansie nie będzie to dla nich męczące.
Deskę rozdzielczą zaprojektowano wg standardów koncernu - wszystko jest przejrzyste, pokrętła i włączniki ustawione funkcjonalnie, a obsługa intuicyjna. Niestety, ponieważ Fabia to auto budżetowe, to we wnętrzu znalazło się sporo średniej jakości plastików.

I mimo, że fabrycznie są one dobrze spasowane, to jednak po latach potrafią one znacząco zaskrzypieć. Również samo wytłumienie wnętrza Fabii należy uznać za przeciętne.

Na pochwałę zasługuje za to pojemność i ustawność bagażnika, która w hatchbacku wynosi 330 litrów (1150 l po złożeniu oparcia tylnej kanapy), a wersji kombi 530 litrów (1395 l po złożeniu oparcia). Oparcie tylnej kanapy jest dzielone w rozsądnych proporcjach 1/3, 2/3.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Wersje silnikowe

Silniki benzynowe

Podstawowym silnikiem benzynowym Fabii III  była jednostka o pojemności 1 litra (999 ccm) z pośrednim wtryskiem paliwa (MPI). Generowała ona moc 60 (występowała jedynie w wersji hatchback) lub 75 KM z maksymalnym momentem obrotowym wynoszącym 95 Nm. Ten prosty motor w przeciwieństwie do silnika TSI z bezpośrednim wtryskiem paliwa chętnie współpracuje z instalacją LPG. Nie dziwi zatem, że w salonach była dostępna także wersja 1.0 LPG. Instalacja była wprawdzie montowana przez dilerów (a nie fabrycznie), w oparciu o komponenty Landi Renzo, ale z pełną gwarancją Skody.

Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Silnik 1.2 TSI dysponował mocą od 90 do 110 KM i momentem obrotowym odpowiednio: 160 i 175 Nm. Od 2017 roku wprowadzono także litrowe turbodoładowane silniki TSI o mocy 95 i 110 KM, z momentem obrotowym 160 i 200 Nm. W 2018 roku pojawiła się także limitowana do zaledwie 1300 sztuk wersja R5 z silnikiem TSI o pojemności 1.4 litra (1395 ccm) z mocą 125 KM/200 Nm. Miała ona uhonorować sukcesy modelu w startach rajdowych serii WRC2.

Największą zmianą w porównaniu do poprzednich jednostek benzynowych typoszeregu EA111, w Skodzie Fabii III i jednostkach typu EA211 zamiast sprawiającego spore problemy łańcucha rozrządu zastosowano wzmocniony pasek, który wg producenta miał wytrzymać przebiegi nawet 240 tys. km.

Silnik wysokoprężny

W ofercie silników Diesla dostępna była tylko jednostka 1.4 TDI (aż do liftingu w 2018 roku). Występowała ona w dwóch
wariantach mocy - 90 oraz 105 KM z momentem obrotowym wynoszącym 230 lub 250 Nm. Silnik ten był zmodyfikowaną wersją wcześniejszej jednostki  z pompowtryskiwaczami w której występowały m.in. problemy z luzem osiowym na wale korbowym. W silnikach Diesla stosowanych w Fabii III zastosowano wtrysk common rail, jednak jednostka ta także nie obyła się od kłopotów - Skoda ogłosiła m.in. akcję przywoławczą związaną z wymianą płynu chłodniczego i zacinającą się pompą wody. Wiele problemów zgłaszano także z powodu niskiej trwałości turbosprężarek.  

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Na co zwrócić uwagę?

Relatywnie dużo aut z ciekawymi, benzynowymi silnikami 1.2 TS pochodziło z importu. Niestety sporo samochodów to auta z dużymi przebiegami i cofniętymi licznikami lub wręcz auta powypadkowe. W początkowym okresie eksploatacji tych jednostek występowały problemy m.in. z wadliwą uszczelką przy przepustnicy, układem zapłonowym czy za krótkim kablu przy rozruszniku, który po prostu pękał.
Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Przed zakupem używanego egzemplarza z silnikiem wysokoprężnym, zwłaszcza jeśli nie mamy pewności co do oryginalnego przebiegu, warto sprawdzić wtryskiwacze. Trzeba też zwrócić też uwagę na zużycie sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym oraz na poziom zapełnienia filtra cząstek stałych.

Wielu nabywców skarżyło się na uszkodzenie kompresora klimatyzacji. Warto sprawdzić przed zakupem, czy po włączeniu AC z kratek wentylacyjnych wieje zimne powietrze. Na drugim biegunie są skargi co do powolnego nagrzewania się wnętrza auta w zimie.

Kierowcy skarżyli się także na głośną pracę skrzyni biegów/sprzęgła i problemów z wrzucaniem wstecznego biegu (głównie benzynowa wersja 1.0 MPI, choć zdarzają się także w wersji 1.2 TSI), którego źródłem jest zazwyczaj uszkodzona poduszka przekładni. W przypadku dwusprzęgłowej skrzyni DSG szwankowała w niej mechatronika oraz dwumasowe koło zamachowe. Przy większych przebiegach trzeba w niej wymienić zestaw sprzęgieł.

Użytkownicy zgłaszali również problemy z trzeszczącymi stabilizatorami oraz odgłosami dochodzącymi z układu hamulcowego w których z tyłu występują hamulce bębnowe.

Użytkownicy zgłaszali również problemy z niedziałającym radiem, które ustawały po aktualizacji oprogramowania systemu multimedialnego.

Używana Skoda Fabia III (2014-  ). Podsumowanie

Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda Skoda Fabia III generacji to auto, które mimo pewnym mankamentów pełne jest także zalet.
Mankamentem jest dość uboga oferta silnikowa, w tym jednostek wysokoprężnych. Można to jednak zrozumieć, biorąc pod uwagę fakt, że mocniejsze jednostki podnosiły od razu końcową cenę auta, a przez to cieszyły się małym zainteresowaniem.

Do zalet należy przede wszystkim zaliczyć tanią eksploatację i dostępność części. Niski promień skrętu i kompaktowa konstrukcja ułatwią nam jazdę w mieście. Relatywnie duża jest pojemność bagażnika i możliwość aranżacji przestrzeni bagażowej, zwłaszcza w przypadku wersji kombi.

Na podkreślenie wymaga także dość bogate wyposażenie dodatkowe, które było oferowane w tym modelu.
Ze względu na eksploatację jako auto firmowe, przebiegi i stan niektórych aut może wymagać sporego wkładu finansowego.
 
ZALETY:
  • duża popularność modelu i niskie ceny;
  • łatwa dostępność części;
  • tani serwis.
WADY:
  • przeciętna jakość materiałów użytych we wnętrzu pojazdu;
  • uboga oferta silnikowa;
  • sporo aut z dużymi przebiegami.

Podstawowe dane techniczne Skody Fabii III (2014-  ) 

Silnik Pojemność
skokowa
[cm³]
Typ silnika Moc maksymalna
[KM] (kW) przy obr/min
Maks. moment
obrotowy [Nm]
przy obr/min
Prędkość
maksymalna
[km/h]
Przyśpieszenie
0-100 km/h
[s]
Lata produkcji
Silniki benzynowe:
1.0 MPI 999 R3 60 (44)/5000-6000 95/3000-4300 160 15,7 od 2014
1.0 MPI 999 R3 75 (55)/6200 95/3000-4300 172 14,7 od 2014
1.2 TSI 1197 R4 90 (66)/4400-5400 160/1400-3500 182 10,9 2014 - 2017
1.2 TSI 1197 R4 110 (81)/4600-5600 175/1400-4000 196 9,4 2014 - 2017
1.0 TSI 999 R3 95 (70)/5000-5500 160/1500-3500 185 10,6 od 2017
1.0 TSI 999 R3 110 (81)/5000-5500 200/2000-3500 196 9,5 od 2017
1.4 TSI (Drogowa ŠKODA FABIA R5) 1395 R4 125 (92)/5000 200/1400-4000 203 8,8 od 2018
Silniki wysokoprężne:
1.4 TDI 1422 R3 90 (66)/3000-3250 230/1750-2500 182 11,1 2014 - 2018
1.4 TDI 1422 R3 105 (77)/3500-3750 250/1750-2500 193 10,1 2014 - 2018

Zobacz także: Testujmy Skodę Kamiq - najmniejszego SUV-a Skody

Skoda Fabia 

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe.  Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Skoda Fabia

Skoda Fabia to jeden z najpopularniejszych modeli segmentu B na naszym rynku. Auto powszechnie wykorzystywane nie tylko przez przysłowiowego Kowalskiego, ale także jako auto firmowe. Za jego wyborem przemawiała nie tylko cena, ale także prostota obsługi, dostępność części, czy w miarę niskie koszty eksploatacji.

Fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • xxx (gość)

    Auto przedstawicieli handlowych a oni nie szczędzą tego typu aut, niech się wypowiedzą

  • kosak (gość)

    Nie wygłupiać się, jak używane to auris z tych roczników. Te sa mega awaryjne

  • Komentarz usunięty.
  • gość (gość)

    Wszystko fajnie, ale nigdy nie podaje się cen pojazdów jakby to było najmniej ważne, ale to cena jest najważniejsza. Tylko jakieś upusty, które mnie nie interesują. Wężcie to do serca.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Skoda Fabia zdjęcia

Skoda Fabia dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Skoda Fabia Cena