Wszystko
o samochodach

Samochody / Używane

Używana Skoda Roomster. Zalety, wady i typowe usterki. Czy warto kupić?

Data publikacji: Autor: Dariusz Dobosz

Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. Skoda Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

Niepotrzebne zamieszanie wokół Roomstera wywołał zarówno producent jak i analitycy rynkowi, którzy przypisali ten model do segmentu kompaktowych minivanów. Tymczasem ta nieco dziwaczna „Fabia z plecakiem” kompletnie nie przystaje do takich aut jak Renault Scenic czy Opel Zafira, bowiem wcale nie jest jednobryłowcem segmentu C, tylko kombivanem pokroju Citroena Berlingo, Peugeota Partnera czy Fiata Doblo. Jeśli w taki sposób podejdzie się do tego samochodu, to unika się niepotrzebnych rozczarowań.

Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. SkodaNadwozie Roomstera zestawiono z dwóch różnych segmentów słabo zgranych stylistycznie – do słupka B to po prostu Fabia, dalej – rodzaj podwyższonej kabiny do przewozu osób i bagażu. Jest ona funkcjonalna, ma na przykład oddzielne fotele w drugim rzędzie, które można pojedynczo przesuwać, składać i demontować. Imponująca jest pojemność kufra (530/1780 l), nie ma więc problemów z zabraniem rodziny wraz z licznymi pakunkami albo rzeczy związanych z pracą, gdy auto ma roboczy charakter.

Redakcja poleca:

Czyszczenie wnętrza auta i pranie tapicerki. Poradnik
Polski supersamochód dopuszczony do ruchu
Najlepsze używane kompakty za 10-20 tys. zł

Roomster to samochód równie pospolity jak Fabia, na której w dużej części bazuje. Nie znajdziemy w nim ani żadnych elementów cieszących oko, ani technologicznych nowinek. Cała deska praktycznie nie różni się od tej montowanej w Fabii, jedyne „gadżety” z wyższej półki dostępne za dopłatą to zautomatyzowana, dwusprzęgłowa przekładnia DSG i nowoczesny, klasyczny „automat”. Silniki – te same co w Fabii czy VW Polo. Niektóre mają swoje typowe przypadłości, dlatego warto je omijać. Choćby po to, by nie podwyższać niepotrzebnie kosztów eksploatacji przez drogie naprawy. Jeśli spełnimy ten warunek to Roomster okaże się w codziennym użytkowaniu całkiem przyjazny dla portfela.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi

Silniki
- 2006 – 1.2 (64 KM), 1.4 (86 KM), 1.6 (105 KM), 1.4 TDI (70 KM, pompowtryskiwacze), 1.4 TDI (80 KM, pompowtryskiwacze), 1.9 TDI (105 KM, pompowtryskiwacze)
- 2007 – 1.2 (70 KM)
- 2010 – 1.2 TSI (86 KM), 1.2 TSI (105 KM), 1.2 TDI CR (75 KM, common-rail), 1.6 TDI (90 KM, common-rail), 1.6 TDI CR (105 KM, common-rail)

W przypadku Roomstera najlepiej wybrać silnik prosty technologicznie i mało awaryjny a przy tym odpowiednio dynamiczny. Takie kryteria spełniają 105-konne jednostki napędowe – benzynowy 1.6 i turbodiesle 1.6 TDI oraz 1.9 TDI. Inne silniki są albo za słabe, albo awaryjne. Szczególnie trzeba wystrzegać się wersji 1.2 TSI.

Eksploatacja
Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. SkodaProblematyczne są niektóre silniki, i ich przede wszystkim trzeba się wystrzegać. Przykładem może być 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w którym łańcuch rozrządu może poluzować się do tego stopnia, że „przeskoczy” na kołach zębatych, doprowadzając do zderzenia tłoków z zaworami. A wtedy trzeba się liczyć z kosztownym remontem silnika. Jeśli podczas pracy silnika pojawiają się metaliczne odgłosy w okolicy rozrządu lepiej od razu jechać do serwisu. Ten silnik ma też zawodną elektronikę sterującą turbosprężarką, awaryjny układ dopalania spalin i uszczelkę pod głowicą podatną na wypalenie. Poprawki wprowadzana przez producenta dały pozytywny efekt od 2012 r. Wówczas niezawodność wersji 1.2 TSI wyraźnie się poprawiła.

Zwykły silnik 1.2, z klasycznym pośrednim wtryskiem paliwa również ma słabe strony. Problemy z łańcuchem rozrządu są podobne jak w 1.2 TSI, poza tym często psują się cewki zapłonowe osadzone bezpośrednio na świecach zapłonowych. Nietrwałe są gniazda zaworowe, ulegają wypaleniu. Z kolei silnik 1.4 ma wadliwie zaprojektowane odpowietrzenie skrzyni korbowej, co prowadzi do zamarzania „odmy” podczas mrozu. Można to jednak łatwo i tanio zmodyfikować, pozbywając się kłopotu. Gorzej gdy silnik zaczyna zużywać duże ilości oleju, bo jest to objaw zużytych pierścieni tłokowych. Trzeba je po prostu wymienić, by wszystko wróciło do normy. A to spory wydatek. W silniku 1.4 występują też awarie modułu zapłonowego i czujnika impulsów zapłonowych. W silnikach 1.6 można spodziewać się awarii cewek zapłonowych i problemów z przepustnicą (najczęściej tylko zanieczyszczona).

Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. Skoda1.4 TDI to doskonale znana jednostka 1.9 TDI z „obciętym” cylindrem. Niestety, ma problemy z układem chłodzenia i uchodzi za bardzo nieudaną. Miejsce 1.4 TDI zajął również trzycylindrowy 1.2 TDI. Jednostkę dyskwalifikuje fatalna kultura pracy i dynamika poniżej nawet przeciętnych oczekiwań. Na dodatek 1.2 TDI wcale nie jest tak oszczędny jak podaje to producent, zużywa dużo więcej paliwa niż w teorii.

Turbodiesle 1.6 TDI nie tolerują paliwa słabej jakości (tankowanie tylko w renomowanych stacjach paliw), reagują na nie awariami. W wersjach 1.6 TDI eksploatowanych głównie w miastach, na krótkich dystansach, dochodzi do zapchania filtra cząstek stałych. Stary znajomy 1.9 TDI, jak powszechnie wiadomo, ma nietrwały przepływomierz powietrza i paskowy napęd rozrządu wymagający stałego dozoru oraz wcześniejszej wymiany paska niż określa to instrukcja obsługi. Poza silnikowe problemy Roomstera to przede wszystkim fatalne wyciszenie przedziału pasażerskiego i przeciekające uszczelki w drzwiach. Wielu użytkowników narzeka też na wyjątkowo słabo oświetlające drogę reflektory. Powiększono je podczas modernizacji w 2010 r.

Podsumowanie
Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. SkodaJeśli ktoś potrzebuje wszechstronnego samochodu do zastosowań rodzinnych albo małego biznesu to Roomster z pewnością go nie rozczaruje. Oczywiście musi pogodzić się z kontrowersyjnym wyglądem i kilkoma przypadłościami tego modelu, przede wszystkim ze słabym wyciszeniem kabiny. Auto jest przyzwoicie wykończone, może mieć pod maską oszczędnego diesla, poprawnie się prowadzi i nie rujnuje portfela jeśli wybierzemy odpowiednią jednostkę napędową. Dzięki temu, że Roomster jest konstrukcyjnie powiązany z Fabią nie ma problemu z dostępnością części zamiennych.

Ważniejsze daty
2006 – premiera modelu, kombivan
2007 – wersja rekreacyjna Scout, wersja użytkowa Praktik
2010 – niewielka modernizacja (zmieniona osłona chłodnicy, przedni zderzak, większe reflektory, poprawki na desce rozdzielczej), wersja proekologiczna Greenline
2013 – niewielka modernizacja (nowe logo firmy, zmieniona dźwignia zmiany biegów i kierownica)
2015 – zakończenie produkcji

Zalety
+ dobre własności jezdne
+ funkcjonalne wnętrze
+ duży bagażnik
+ dobry komfort jazdy
+ niskie koszty eksploatacji (w niektórych wersjach)

Wady
- słabe wyciszenie wnętrza
- brak mocnych silników
- nadwozie podatne na boczny wiatr

Skoda Roomster - wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj. skok (cm3)

Moc maks. (KM/obr./min)

Maks. moment obr. (Nm/obr./min)

Prędkość maks. (km/h)

Przysp. 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe

 

 

 

 

 

 

1.2

1198

64/5400

112/3000

155

16,9

6,8

1.2

1198

70/5400

112/3000

159

15,9

4,7

1.2 TSI

1197

86/4800

160/1500-3500

172

12,6

5,7

1.2 TSI

1197

105/5000

175/1500-4100

184

11,0

5,7

1.4

1390

86/5000

132/3800

172

12,6

6,4

1.6

1598

105/5600

153/3800

183

11,3

6,9

Silniki wysokoprężne

 

 

 

 

 

 

1.2 TDI

1199

75/4200

180/2000

165

15,4

4,2

1.4 TDI

1422

70/4000

155/1600-2800

163

14,8

4,8

1.4 TDI

1422

80/4000

195/2200

172

13,3

4,8

1.6 TDI

1598

90/4200

230/1500-2500

171

13,3

4,7

1.6 TDI

1598

105/4000

250/1500-2500

181

11,5

4,7

1.9 TDI

1896

105/4000

240/1900

182

10,8

5,0

Orientacyjne ceny w tys. zł

Rocznik/wersja

2006

2007

2008

2009

2010

2011

2012

2013

2014

2015

1.2 (64KM)

11,5

12,5

 

 

 

 

 

 

 

 

1.2 (70KM)

11,5

12,5

13,5

15,0

18,0

22,0

24,0

26,5

30,0

33,5

1.2 TSI (85KM)

 

 

 

 

21,0

23,0

25,0

28,0

31,5

34,5

1.2 TSI (105KM)

 

 

 

 

22,0

24,5

27,0

29,5

33,5

37,5

1.4

12,5

13,5

15,0

16,0

19,0

22,5

25,0

27,5

31,0

34,5

1.6

13,5

15,0

16,0

17,5

19,5

 

 

 

 

 

1.2 TDI

 

 

 

 

23,5

25,5

28,0

31,0

35,0

39,0

1.4 TDI (70KM)

13,5

15,0

16,0

17,5

19,5

 

 

 

 

 

1.4 TDI (80KM)

14,0

15,5

17,0

18,5

20,0

 

 

 

 

 

1.6 TDI (90KM)

 

 

 

 

24,5

27,0

29,5

32,5

36,5

40,5

1.6 TDI (105KM)

 

 

 

 

25,0

27,5

30,0

33,5

37,5

42,0

1.9 TDI

15,0

16,5

18,0

19,5

21,5

 

 

 

 

 

Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. Skoda

Używana Skoda Roomster

Roomster budzi wśród nabywców mieszane uczucia, bo jego wygląd jest kontrowersyjny. Lepiej prezentuje się od strony praktycznej.

fot. Skoda

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Kamil (gość)

    Właśnie rozglądam się za jakimś autem do kupna. Tutaj ten samochód jest całkiem fajny ale ten tył bardzo mi się nie podoba. Oglądałem też ssangyonga korando i on ten tył ma inaczej wykończony. lepiej. I podobno wyciszony jest a ten tu nie. A ja w długie trasy często jeżdzę więc jednak by się to przydało.

  • RR (gość)

    W tekście jest istotna nieścisłość. Zamarzająca odma w silnikach 1.4 to już zapomniana przeszłość. Problem dotyczył wersji 75 KM. W wersji 86 KM, w którą wyposażony jest Roomster, ta przypadłość została wyeliminowana. Wiem, bo jeżdżę takim samochodem od kilku lat i... zim.. Autor pomylił dwie wersje silnika 1.4. Tę pierwszą montowano w Fabii I. Już Fabia II miała opcję 86 KM, za nią także Roomster.

  • Dan (gość)

    Od 7 lat jeżdżę Roomsterem z 1,2 TSI, samochód z salonu i ... jakoś nic nie wiem na temat rzekomej awaryjności tego silnika. Były akcje serwisowe, aż dwie i tyle. Każda marka ma jakieś akcje serwisowe. Rozumiem ostrzeganie przed 1,4 TSI 122KM, tam faktycznie się działo przez pewien czas, ale tutaj akcje serwisowe załatwiły problem. Panie autorze, może tak warto zaglądnąć na forum poświęcone danej marce i dopiero próbować pisać bardziej rzetelne artykuły? Bo o kontakcie z serwisem (niekoniecznie ASO, ale specjalizującym się w danej marce) to raczej Pan nie myślał, bo po co? Brak mocnych silników? 1,2 85KM i 105KM (160Nm i 180Nm odpowiednio) zapewniam, że w zupełności wystarczą do komfortowego podróżowania rodziny z pełnym bagażnikiem (całkiem zresztą sporym). To nie jest RS czy inne coupe. Podatny na wiatr? Jak każdy wysoki, a ile miejsca w środku! Posadziłem 2 metrowca za kierownicą i za nim. Obaj mieli miejsce dla siebie i byli zdziwieni, że w ich samochodach nie ma tyle miejsca. CDN

  • Dan (gość)

    CD. Z mojego punktu widzenia Roomster jest po prostu brzydki z boku, Czesi w pijanym widzie go projektowali. Kogo pytam twierdzi, że się czepiam. Ale w środku jest OK. 3 niezależne siedzenia z tyłu, z czego środkowe to takie 3/4 siedzenia. Każde regulowane w do przodu i tyłu przez to zwiększa się pojemność bagażnika. Regulowane kąty oparcia w tych siedzeniach są również. Z przodu relatywnie ciaśniej niż z tyłu, tam jest salonik. Przy normalnej eksploatacji spalanie rzędu 6/100 (70 poza miastem/30miasto). Jazda poza miastem bez ciśnięcia gazu 5-5,5 (TSI 85KM). To są dane z 7 lat użytkowania tego samochodu. Co do wyciszenia, w Astrze H mam głośniej. I jak porównuje te dwa modele, to jakość materiałów i ergonomia wnętrza na korzyść Roomstera. Przynajmniej mam gdzie kubek z piciem położyć, a w Astrze między nogi. Większe zakupy, wyjazd Roomster, gdzieś szybko przejechać Astra, tak rozkładam prace na auta. Szkoda, że go nie produkują, pewnie kupiłbym nowy.

  • Renly (gość)

    Wahałem się między Roomsterem a Pandą - 3 wizyty w Aaa auto zanim się zdecydowałem :P Ostatecznie wybrałem Skodę, nie żałuję, mimo że kabina faktycznie głośna. Ale ogólnie bardzo praktyczny pojazd.

  • Rafał (gość)

    4 miesiące temu zrobiłem w krakowskim oes uprawnienia na diagnostę i jak wcześniej taka skodzinka trafiała się raz na jakiś czas, tak teraz jest jakiś wysyp ich...

  • Romek (gość)

    Artykuł słaby. Powyższe opinie to potwierdzaja. Problemy z odma w 1.4 to były ale może w 2000. Tsi się nie wypowiem bo strach przed nim sprawił że wygrał 1.4 86km. Do lpg idealny. Bez specjalnej napinki 9 l lpg po mieście. Przy skrajnej ekojedzie poza miastem da się zrobić nawet poniżej 7 lpg na 100. Minusy - 1.4 jest za słaby do tego samochodu. Niestety 1.6 nie bylo juz po lifcie. I wielka szkoda ze nie bylo bo na pewno lepiej się spisuje. Taki 2.0 115 byłby zapewne jeszcze lepszy.

  • gość (gość)

    co za qtas ustawia stronę tak, że się automatycznie włącza film z muzyką?

  • Poirytowany (gość)

    chcialem poczytac a tu reklama i to jeszcze z TVN-u ktory omijam wielkim łuuukiem.

  • Rysiek (gość)

    Panie redaktorze, problemy z odmą miał silnik 1,4, ale poprzedniej generacji! Stare dzieje, proszę pana. Ta wersja, która była montowana w roomsterach czy fabiach II, jest wolna od tego problemu. Czy coś nieopatrznie pan przepisał z internetu?...

  • Ryszard (gość)

    Kupiłem skoda rommster i mam mały problem podczas jazdy opadają wskazówki na desce rozdzielczej dosłownie na kilka sekund mrugna światła i wszystko wraca i za jakiś czas sytuacja się powtarza właściciel zasugerował że jest to wina alternatora wymieniłem go ale to nie pomogło nadal są te mruganie czy ktoś może mi poradzić co mam zrobić z tym problemem

  • MARECKI66 (gość)

    Mam Romka od 2 lat w silniku 1,6 benzyna.Fajny samochód,pakowny,na dojazdy do pracy i małe wypady za miasto.Na dłuższej trasie...brakuje 6 biegu.Ogólnie głośny,sztywny....ale da się lubić.Części tanie choć raczej to bezawaryjne auto a łańcuch rozrządu mimo ponad 220 tyś na razie nie hałasuje.

  • Maciej (gość)

    Mam go od 3 lat silnik 1.9 tdi śmiga z przyczepą kampingową aż miło narazie zero problemów.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości