Niepotrzebne zamieszanie wokół Roomstera wywołał zarówno producent jak i analitycy rynkowi, którzy przypisali ten model do segmentu kompaktowych minivanów. Tymczasem ta nieco dziwaczna „Fabia z plecakiem” kompletnie nie przystaje do takich aut jak Renault Scenic czy Opel Zafira, bowiem wcale nie jest jednobryłowcem segmentu C, tylko kombivanem pokroju Citroena Berlingo, Peugeota Partnera czy Fiata Doblo. Jeśli w taki sposób podejdzie się do tego samochodu, to unika się niepotrzebnych rozczarowań.
Nadwozie Roomstera zestawiono z dwóch różnych segmentów słabo zgranych stylistycznie – do słupka B to po prostu Fabia, dalej – rodzaj podwyższonej kabiny do przewozu osób i bagażu. Jest ona funkcjonalna, ma na przykład oddzielne fotele w drugim rzędzie, które można pojedynczo przesuwać, składać i demontować. Imponująca jest pojemność kufra (530/1780 l), nie ma więc problemów z zabraniem rodziny wraz z licznymi pakunkami albo rzeczy związanych z pracą, gdy auto ma roboczy charakter.
Roomster to samochód równie pospolity jak Fabia, na której w dużej części bazuje. Nie znajdziemy w nim ani żadnych elementów cieszących oko, ani technologicznych nowinek. Cała deska praktycznie nie różni się od tej montowanej w Fabii, jedyne „gadżety” z wyższej półki dostępne za dopłatą to zautomatyzowana, dwusprzęgłowa przekładnia DSG i nowoczesny, klasyczny „automat”. Silniki – te same co w Fabii czy VW Polo. Niektóre mają swoje typowe przypadłości, dlatego warto je omijać. Choćby po to, by nie podwyższać niepotrzebnie kosztów eksploatacji przez drogie naprawy. Jeśli spełnimy ten warunek to Roomster okaże się w codziennym użytkowaniu całkiem przyjazny dla portfela.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Polecamy: Sprawdzamy co oferuje Nissan Qashqai 1.6 dCi
Silniki
- 2006 – 1.2 (64 KM), 1.4 (86 KM), 1.6 (105 KM), 1.4 TDI (70 KM, pompowtryskiwacze), 1.4 TDI (80 KM, pompowtryskiwacze), 1.9 TDI (105 KM, pompowtryskiwacze)
- 2007 – 1.2 (70 KM)
- 2010 – 1.2 TSI (86 KM), 1.2 TSI (105 KM), 1.2 TDI CR (75 KM, common-rail), 1.6 TDI (90 KM, common-rail), 1.6 TDI CR (105 KM, common-rail)
W przypadku Roomstera najlepiej wybrać silnik prosty technologicznie i mało awaryjny a przy tym odpowiednio dynamiczny. Takie kryteria spełniają 105-konne jednostki napędowe – benzynowy 1.6 i turbodiesle 1.6 TDI oraz 1.9 TDI. Inne silniki są albo za słabe, albo awaryjne. Szczególnie trzeba wystrzegać się wersji 1.2 TSI.
Eksploatacja
Problematyczne są niektóre silniki, i ich przede wszystkim trzeba się wystrzegać. Przykładem może być 1.2 TSI z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w którym łańcuch rozrządu może poluzować się do tego stopnia, że „przeskoczy” na kołach zębatych, doprowadzając do zderzenia tłoków z zaworami. A wtedy trzeba się liczyć z kosztownym remontem silnika. Jeśli podczas pracy silnika pojawiają się metaliczne odgłosy w okolicy rozrządu lepiej od razu jechać do serwisu. Ten silnik ma też zawodną elektronikę sterującą turbosprężarką, awaryjny układ dopalania spalin i uszczelkę pod głowicą podatną na wypalenie. Poprawki wprowadzana przez producenta dały pozytywny efekt od 2012 r. Wówczas niezawodność wersji 1.2 TSI wyraźnie się poprawiła.
Zwykły silnik 1.2, z klasycznym pośrednim wtryskiem paliwa również ma słabe strony. Problemy z łańcuchem rozrządu są podobne jak w 1.2 TSI, poza tym często psują się cewki zapłonowe osadzone bezpośrednio na świecach zapłonowych. Nietrwałe są gniazda zaworowe, ulegają wypaleniu. Z kolei silnik 1.4 ma wadliwie zaprojektowane odpowietrzenie skrzyni korbowej, co prowadzi do zamarzania „odmy” podczas mrozu. Można to jednak łatwo i tanio zmodyfikować, pozbywając się kłopotu. Gorzej gdy silnik zaczyna zużywać duże ilości oleju, bo jest to objaw zużytych pierścieni tłokowych. Trzeba je po prostu wymienić, by wszystko wróciło do normy. A to spory wydatek. W silniku 1.4 występują też awarie modułu zapłonowego i czujnika impulsów zapłonowych. W silnikach 1.6 można spodziewać się awarii cewek zapłonowych i problemów z przepustnicą (najczęściej tylko zanieczyszczona).
1.4 TDI to doskonale znana jednostka 1.9 TDI z „obciętym” cylindrem. Niestety, ma problemy z układem chłodzenia i uchodzi za bardzo nieudaną. Miejsce 1.4 TDI zajął również trzycylindrowy 1.2 TDI. Jednostkę dyskwalifikuje fatalna kultura pracy i dynamika poniżej nawet przeciętnych oczekiwań. Na dodatek 1.2 TDI wcale nie jest tak oszczędny jak podaje to producent, zużywa dużo więcej paliwa niż w teorii.
Turbodiesle 1.6 TDI nie tolerują paliwa słabej jakości (tankowanie tylko w renomowanych stacjach paliw), reagują na nie awariami. W wersjach 1.6 TDI eksploatowanych głównie w miastach, na krótkich dystansach, dochodzi do zapchania filtra cząstek stałych. Stary znajomy 1.9 TDI, jak powszechnie wiadomo, ma nietrwały przepływomierz powietrza i paskowy napęd rozrządu wymagający stałego dozoru oraz wcześniejszej wymiany paska niż określa to instrukcja obsługi. Poza silnikowe problemy Roomstera to przede wszystkim fatalne wyciszenie przedziału pasażerskiego i przeciekające uszczelki w drzwiach. Wielu użytkowników narzeka też na wyjątkowo słabo oświetlające drogę reflektory. Powiększono je podczas modernizacji w 2010 r.
Podsumowanie
Jeśli ktoś potrzebuje wszechstronnego samochodu do zastosowań rodzinnych albo małego biznesu to Roomster z pewnością go nie rozczaruje. Oczywiście musi pogodzić się z kontrowersyjnym wyglądem i kilkoma przypadłościami tego modelu, przede wszystkim ze słabym wyciszeniem kabiny. Auto jest przyzwoicie wykończone, może mieć pod maską oszczędnego diesla, poprawnie się prowadzi i nie rujnuje portfela jeśli wybierzemy odpowiednią jednostkę napędową. Dzięki temu, że Roomster jest konstrukcyjnie powiązany z Fabią nie ma problemu z dostępnością części zamiennych.
Ważniejsze daty
2006 – premiera modelu, kombivan
2007 – wersja rekreacyjna Scout, wersja użytkowa Praktik
2010 – niewielka modernizacja (zmieniona osłona chłodnicy, przedni zderzak, większe reflektory, poprawki na desce rozdzielczej), wersja proekologiczna Greenline
2013 – niewielka modernizacja (nowe logo firmy, zmieniona dźwignia zmiany biegów i kierownica)
2015 – zakończenie produkcji
Zalety
- dobre własności jezdne
- funkcjonalne wnętrze
- duży bagażnik
- dobry komfort jazdy
- niskie koszty eksploatacji (w niektórych wersjach)
Wady
- słabe wyciszenie wnętrza
- brak mocnych silników
- nadwozie podatne na boczny wiatr
Skoda Roomster - wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj. skok (cm3) | Moc maks. (KM/obr./min) | Maks. moment obr. (Nm/obr./min) | Prędkość maks. (km/h) | Przysp. 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | | | | | | |
1.2 | 1198 | 64/5400 | 112/3000 | 155 | 16,9 | 6,8 |
1.2 | 1198 | 70/5400 | 112/3000 | 159 | 15,9 | 4,7 |
1.2 TSI | 1197 | 86/4800 | 160/1500-3500 | 172 | 12,6 | 5,7 |
1.2 TSI | 1197 | 105/5000 | 175/1500-4100 | 184 | 11,0 | 5,7 |
1.4 | 1390 | 86/5000 | 132/3800 | 172 | 12,6 | 6,4 |
1.6 | 1598 | 105/5600 | 153/3800 | 183 | 11,3 | 6,9 |
Silniki wysokoprężne | | | | | | |
1.2 TDI | 1199 | 75/4200 | 180/2000 | 165 | 15,4 | 4,2 |
1.4 TDI | 1422 | 70/4000 | 155/1600-2800 | 163 | 14,8 | 4,8 |
1.4 TDI | 1422 | 80/4000 | 195/2200 | 172 | 13,3 | 4,8 |
1.6 TDI | 1598 | 90/4200 | 230/1500-2500 | 171 | 13,3 | 4,7 |
1.6 TDI | 1598 | 105/4000 | 250/1500-2500 | 181 | 11,5 | 4,7 |
1.9 TDI | 1896 | 105/4000 | 240/1900 | 182 | 10,8 | 5,0 |
Orientacyjne ceny w tys. zł
Rocznik/wersja | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 |
1.2 (64KM) | 11,5 | 12,5 | | | | | | | | |
1.2 (70KM) | 11,5 | 12,5 | 13,5 | 15,0 | 18,0 | 22,0 | 24,0 | 26,5 | 30,0 | 33,5 |
1.2 TSI (85KM) | | | | | 21,0 | 23,0 | 25,0 | 28,0 | 31,5 | 34,5 |
1.2 TSI (105KM) | | | | | 22,0 | 24,5 | 27,0 | 29,5 | 33,5 | 37,5 |
1.4 | 12,5 | 13,5 | 15,0 | 16,0 | 19,0 | 22,5 | 25,0 | 27,5 | 31,0 | 34,5 |
1.6 | 13,5 | 15,0 | 16,0 | 17,5 | 19,5 | | | | | |
1.2 TDI | | | | | 23,5 | 25,5 | 28,0 | 31,0 | 35,0 | 39,0 |
1.4 TDI (70KM) | 13,5 | 15,0 | 16,0 | 17,5 | 19,5 | | | | | |
1.4 TDI (80KM) | 14,0 | 15,5 | 17,0 | 18,5 | 20,0 | | | | | |
1.6 TDI (90KM) | | | | | 24,5 | 27,0 | 29,5 | 32,5 | 36,5 | 40,5 |
1.6 TDI (105KM) | | | | | 25,0 | 27,5 | 30,0 | 33,5 | 37,5 | 42,0 |
1.9 TDI | 15,0 | 16,5 | 18,0 | 19,5 | 21,5 | | | | | |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?