I generacja modelu Superb pojawiła się w ofercie marki z Mladej Boleslav w 2001 roku. Auto zawdzięcza swoją nazwę luksusowej limuzynie produkowanej przez Skodę w latach 1934-1949. Zaprezentowane na targach motoryzacyjnych Genewie współczesne wcielenie Superba bazowało na oferowanym w Chinach Volkswagenie Passacie B5 z powiększonym rozstawem osi. Polscy klienci, w tym znaczna część firm oraz instytucji państwowych, docenili czeską limuzynę nie za prestiż, jaki oferowała, tylko za sporą ilość miejsca na tylnej kanapie. Samochód nie wzbudzał też zawistnych spojrzeń sąsiadów, współpracowników czy wyborców. Dlatego prezesi większych przedsiębiorstw, ale też i burmistrzowie, starości lub prezydenci miast nierzadko wybierali właśnie Skodę Superb na auto służbowe.
TwinDoor, czyli dwa w jednym
W marcu 2008 roku na salonie w Genewie czeska marka zaprezentowała kolejną, II już generację Superba. Tym razem płytę podłogową PQ46 czeskie auto dzieli wspólnie m.in. z Passatem B6, czy Seatem Alhambrą. Nowy model sprzedawano początkowo wyłącznie z nadwoziem typu liftback. Co ciekawe auto fabrycznie wyposażono je w system TwinDoor, który umożliwia podniesienie wyłącznie pokrywy bagażnika (jak w sedanie) lub całej klapy wraz z szybą (jak w liftbacku).
W drugiej połowie 2008 roku w sprzedaży pojawiła się „ekologiczna” wersja GreenLine napędzana wysokoprężną jednostką 1.9 TDI o mocy 105 KM, która spalać miała 5,1 litra oleju napędowego na 100 kilometrów. Taki wynik osiągnięto m.in. dzięki obniżonemu o 16 mm zawieszeniu, oponom o niższym oporze toczenia, mniejszej masie własnej pojazdu (zestaw naprawczy zamiast koła zamiennego), a także dłuższym przełożeniom 5-biegowej manualnej skrzyni.
Ponad rok po premierze na wrześniowym autosalonie we Frankfurcie pokazano pierwszego w historii Superba w wersji kombi. Następnie w 2010 roku na targach w Paryżu Skoda zaprezentowała odświeżoną wersję serii GreenLine, której 105-konny silnik 1.9 został zastąpiony jednostką 1.6 TDI o takiej samej mocy, ale z systemem Start-Stop w standardzie. Auto było od teraz dostępne także z nadwoziem i kombi, a średnie zużycie paliwa w obu odmianach wynosić miało tylko 4,4 l paliwa na „setkę”.
W 2013 roku auto przeszło kurację odmładzającą. Lifting objął m.in. wygląd przednich i tylnych lamp, przeprojektowano nieco klapę bagażnika oraz zderzaki. Do tego wprowadzono nowe obicia tapicerki, ale we wnętrzu najbardziej rzucają się przeprojektowane kierownice. Popracowano też nad ograniczeniem zużycia paliwa oraz zmniejszeniem emisji spalin. Kolejne wcielenie modelu Superb zaprezentowane zostało oficjalnie światu w marcu 2015 roku.
Gama silnikowa Skody Superb II
Początkowo gama jednostek składała się z trzech silników benzynowych (1.4 TSI/125 KM, 1.8 TSI 160 KM i 3.6 FSI V6 260 KM) oraz trzech turbodiesli (1.9 TDI/105 KM, 2.0 TDI/140 KM i 2.0 TDI/170 KM).
Dwa lata od premiery flagowej Skody do oferty dołączyła 200-konna turbodoładowana jednostka o pojemności 1984 ccm, która dostępna była wyłącznie z 6-stopniowa przekładnią DSG.
W drugiej połowie 2010 roku zagościła w ofercie nowa 105-konna jednostka napędowa 1.6 TDI Common Rail z DPF, która zastąpiła motor o pojemności 1896 ccm.
Wśród jednostek benzynowych trzeba uważać na motor 1.4 TSI (rozciągające się łańcuchy rozrządu; później silnik otrzymał napęd rozrządu paskiem zębatym). Z kolei 1.8 TSI lubi brać olej a przez pierwsze dwa lata produkcji pojawiał się problem z napinaczem łańcucha rozrządu. W przypadku silnika 2.0 TSI drogi w serwisie i naprawach będzie dwusprzęgłowy „automat” DSG. Topowa wersja 3.6 FSI jest sporadycznie spotykana na rynku wtórnym jednostka, ale na pewno nie będzie też tania w utrzymaniu utrzymaniu.
W przypadku silników wysokoprężnych warto zwrócić uwagę na znany chyba wszystkim silnik 1.9 TDI z pompowtryskiwaczami. To sprawdzona i długowieczna konstrukcja, która była dostępna w wersji bez filtra cząstek stałych DPF. Osiągi auta nie są może rewelacyjne, ale liczyć można w zamian na małe spalanie (nawet poniżej 6 litrów na 100 kilometrów), jak i na niskie ceny części zamiennych.
Co do silników 2.0 TDI to obie wersje gwarantują już odpowiednie osiągi, ale trzeba pamiętać, że słabsza odmiana tej konstrukcji była początkowo wyposażona w pompowtryskiwacze (do 2010 roku). Dlatego na rynku wtórnym warto szukać aut już z wtryskiem Common Rail (wariant 170 KM miał go od początku), chociaż w przypadku tych turbodiesli zdarzały się awarie wtrysków. Co do filtra cząstek stałych to na rynku wtórnym jest niemało pojazdów z… usuniętym DPF-em, co sugerować może, iż auto jeździło bardzo dużo po mieście, np. jako taksówka, lub ma znaczny przebieg (ponad 200-250 tysięcy).
Co ciekawe w Polsce najbardziej popularna była 170-konna wersja 2-litrowego turbodiesla. W samym tylko listopadzie 2010 roku sprzedano 370 egzemplarzy Superba z taką jednostką napędową, a w skali od stycznia do końca listopada tegoż roku silniki 2.0 TDI/170 KM z DPF stanowił niemal 58,8% sprzedaży.
W tym samym okresie wśród jednostek z zapłonem iskrowym królował 1.8 TSI, ale jego udział w polskim rynku wynosił tylko 16,4%.
W pojazdach z rynku wtórnego dominuje oczywiście napęd na przednią oś, ale bez większych problemów znaleźć też można egzemplarze z układem 4x4. Dla najmocniejszego motoru napęd na wszystkie koła był oferowany standardowo, a dla silników 1.8 TSI/160 KM oraz 2.0 TDI/170 KM dostępny był za dopłatą. Od 2010 roku układ 4x4 pojawił się też jako opcja dla jednostki 2.0 TDI/140 KM.
Eksploatacja i wyposażenie
Skoda Superb II generacji oferuje znaczną przestrzeń zarówno na przednich, jak i na tylnych siedzeniach. Zwłaszcza w drugim rzędzie podróżuje się szalenie komfortowo. Nie tylko obszerna kabina pasażerska to mocny atut czeskiego auta. W wersji liftback mamy do dyspozycji bagażnik o niebagatelnej pojemności 565-1670 litrów. W przypadku systemu TwinDoor dojść może do uszkodzenia wiązki elektrycznej odpowiadającej za pracę tego układu, choć zdarza się też, że amortyzatory po kilku latach eksploatacji nie trzymają już w górnej pozycji przyciężkiej klapy bagażnika. Jeżeli potrzebujemy naprawdę przepastnego bagażnika warto zainwestować w wersję kombi (633-1865 l).
Osoby poszukujące dobrze wyposażonego pojazdu nie będą zawiedzione II generacją Superba. Większość oferowanych na rynku wtórnym pojazdów ma bogate, jeżeli nie bardzo bogate wyposażenie. Nawigacja z dotykowym ekranem, elektrycznie sterowane fotele z przodu, adaptacyjne biksenonowe światła przednie, automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, elektrycznie sterowane szyby, czy nawet dziewięć poduszek powietrznych (w tym airbag kolan kierowcy oraz poduszki boczne z tyłu) to tylko część wyposażenia, jakie może znaleźć się na pokładzie czeskiej limuzyny.
Ważniejsze daty:
marzec 2008 – światowa premiera II generacji Skody Super na targach motoryzacyjnych w Genewie
czerwiec 2010 – powiększenie palety silników benzynowych o jednostkę 2.0 TSI sprzężoną z DSG
wrzesień 2010 – silnik 1.6 TDI CR 105 KM zastępuje 1.9 TDI,
wrzesień 2013 – facelifting modelu obejmujący m.in. nieznaczne zmiany w stylistyce nadwozia, nowe kierownice, oszczędniejsze silniki,
styczeń 2015 – w linii montażowej w Kvasinach zjechał pierwszy egzemplarz III generacji Skody Superb.
Zalety:
- bardzo przestronne wnętrze, zwłaszcza z tyłu
- świetny komfort jazdy,
- bogate wyposażenie,
- olbrzymi bagażnik, zwłaszcza w wersji kombi,
Wady:
- awaryjne silniki 1.4 TSI i 1.8 TSI,
- mały prestiż w porównaniu z innymi markami z segmentu D,
Dane techniczne wybranych jednostek napędowych Skody Superb II*:
Nadwozie/silnik/skrzynia/rok | Moc/obr./min. | Moment obrotowy/obr./min. | Przyspieszenie 0-100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie zużycie paliwa |
Liftback/1.4 TSI/manualna/2008 | 125 KM/5000 | 200/1500 | 10,5 sek. | 201 km/h | 6,8 l |
Combi/1.8 TSI/automatyczna/2013 | 160KM/4500 | 250/1500 | 8,5 sek. | 221 km/h | 7,1 l |
Liftback/2.0 TSI/automatyczna/2013 | 200 KM/5100 | 280/1700 | 7,7 sek. | 240 km/h | 7,9 l |
Liftback/1.9 TDI/manualna/2008 | 105 KM/4000 | 250/1900 | 12,5 sek. | 190 km/h | 5,7 l |
Combi/2.0 TDI/manualna/2013 | 170 KM/4200 | 350/1750 | 8,7 sek. | 226 km/h | 4,7 l |
*dane producenta
Orientacyjne ceny wybranych wersji Skody Superb II:
Wersja/rocznik | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 |
1.4 TSI 125 KM | 32,9 tys. zł | 36,5 tys. zł | 41,5tys. zł | brak | brak | brak |
1.8 TSI 160 KM | 36 tys. zł | 38,9 tys. zł | 44,9 tys. zł | 48,5 tys. zł | 54,9 tys. zł | 66,9 tys. zł |
2.0 TSI 200 KM | brak | brak | 53,7 tys. zł | 64,9 tys. zł | 69,9 tys. zł | 89,9 tys. zł |
1.9 TDI 105 KM | 38,9 tys. zł | 41,9 tys. zł | 44,9 tys. zł | brak | brak | brak |
3.5 V6 238 KM | 48 tys. zł | 52 tys. zł | 55,5 tys. zł | 59,9 tys. zł | 72,2 tys. zł | 88,9 tys. zł |
Podsumowanie
Skoda Superb II generacji to bardzo wygodne auto, które świetnie sprawdzi się w nie tylko w firmie, czy gminie. Wersja kombi idealnie nadaje się jako pojazd dla cztero-, a nawet pięcioosobowej rodziny z młodszymi dziećmi. Bogate wyposażenie oraz przyzwoita jakość materiałów wykończeniowych to kolejne atuty czeskiej limuzyny.
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?