Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Używana Toyota Avensis II (2002-2009). Czy warto kupić?

Dariusz Dobosz
Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota
Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota
Używana Toyota Avensis II drugiej to samochód wygodny i bezpieczny. Wśród używanych aut klasy średniej wyróżnia się niską awaryjnością.

Avensis drugiej generacji to samochód wygodny i bezpieczny. Wśród używanych aut klasy średniej wyróżnia się niską awaryjnością

Toyota nieodparcie kojarzy się z Japonią, ale nie wszystkie jej samochody

Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota
Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota

mają dalekowschodnie korzenie. Avensis jest autem na wskroś europejskim, wywodzącym się z zaprojektowanych dla Europy i produkowanych w Europie modeli. Zarówno Carina E jak i Avensis pierwszej generacji zostały zaprojektowane dla mieszkańców Starego Kontynentu i trafiły dla taśmy produkcyjne brytyjskich zakładów Toyoty. Może właśnie dlatego tak dobrze trafiały w gusta europejskich nabywców, darzących te „średniaki” wyjątkowym uznaniem.

Avensis drugiej generacji odgrywa w tym towarzystwie szczególną rolę. Jako samochód nowocześniejszy i bardziej zaawansowany technicznie od poprzedników zapewnia znacznie wyższy poziom komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Oprócz najwyższej noty w niezależnych testach zderzeniowych NCAP może pochwalić się również kolanową poduszka  powietrzną. W przypadku tego rozwiązania był pionierem. Ocena wyglądu nadwozia to rzecz bardzo indywidualna, ale w powszechnym mniemaniu kształty Avensisa II

Wnętrze Toyoty Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota
Wnętrze Toyoty Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota

są zbyt spokojne. Bryła auta nie budzi szczególnych emocji, co przez wiele osób postrzegane jest jako wada. Jeśli ktoś zdecyduje się jednak na ten model i pogodzi się z jego klasyczną stylizacją, może liczyć na wiele.

Bardziej dopracowany Avensis [/b]

Wnętrze wykończono dobrymi materiałami, przyłożono się do wyciszenia przedziału pasażerskiego, zapewniono też odpowiednią jego przestronność. Przepastne bagażniki to kolejny mocny punkt Avensisa II. Pojemność kufra w sedanie wynosi 520 l, w hatchbacku 510/1320 l a w kombi 520/1500 l. Nawet przy komplecie pasażerów nie ma problemu z pakunkami. Choćby z tego względu można traktować ten dość elegancki samochód o spokojnej linii również jako auto typowo rodzinne. Ważne jest również, że Avensis II wszedł

Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota
Toyota Avensis 2007 Fot: Toyota

na rynek od razu w czterodrzwiowej odmianie sedan i pięciodrzwiowych odmianach hatchback oraz kombi. A zatem we wszystkich rocznikach tego modelu można wybierać między trzema różnymi wersjami, w zależności od potrzeb.

Avensis drugiej generacji debiutował jesienią 2002 r. z trzema silnikami benzynowymi i jednym turbodieslem. Podstawowa jednostka 1.6 16V miała moc 110 KM, mocniejsza 1.8 16V o 19 KM więcej (129 KM). Dwulitrówka 2.0 16V miała bezpośredni wtrysk brenzyny i dysponowała mocą maksymalną 147 KM. Dwulitrowy turbodiesel serii D-4D z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail generował 116 KM. Jesienią 2003 r. w gamie pojawił się silnik 2.4 16V z bezpośrednim wtryskiem benzyny (163 KM) a rok później turbodiesle 2.2 D-4D (150 KM) i 2.2 D-CAT (177 KM).

Wiosną 2006 r. moc dwulitrowego turbodiesla wzrosła do 126 KM. To właśnie ten silnik jest najbardziej godny polecenia ze względu na dobre relacje między osiągami, zużyciem paliwa i ceną, ale używanych maszyn z tą jednostką napędową jest niestety mało. Odmiana 2.2 D-4D świetnie wypada pod względem osiągów, a 2.2 D-CAT ma wręcz sportowe zacięcie, ale obie są sporo droższe i również brakuje ich na rynku. Najłatwiej kupić benzynowce

Toyota Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota
Toyota Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota

1.8 16V i 2.0 16V (spisują się naprawdę nieźle) i turbodiesla 2.0 D-4D (trochę za słaby, ale za to łatwo dostępny).

Pierwsza generacja Avensisa mogła pochwalić się bardzo wysoką niezawodnością. Avensis II oceniany jest od tej strony nieco gorzej, choć wysokie lokaty w rankingach awaryjności pozwalają uznać go za samochód mało kłopotliwy pod względem usterek. Początkowo kiepskie oceny zbierał turbodiesel 2.0 D-4D, w którym pojawiały się kłopoty z wtryskiwaczami i turbosprężarkami. Problem opanowano, wymieniając wadliwe elementy jeszcze w okresie gwarancji (sprawa dotyczyła egzemplarzy z dwóch pierwszych lat produkcji).

Mało trwałe są dwumasowe koła zamachowe w turbodieslach, zwłaszcza w Avensisach dużo jeżdżących po mieście. Ich naprawa jest niestety kosztowna. Choćby z tego względu lepiej decydować się na wersje benzynowe, nie wykazujące żadnych typowych wad. Inne elementy tego modelu maja mniej lub bardziej poważne niedomagania. Te mniej problematyczne to nieszczelności drzwi i szyb, często występujące w Avensisie II. W tym przypadku wystarczy wymienić uszczelki.

Bardziej kłopotliwe i kosztowniejsze są naprawy podwozia. Szybko zużywają

Toyota Avensis (2002 - 2006), Fot: Toyota
Toyota Avensis (2002 - 2006), Fot: Toyota

się silentbloki tylnych wahaczy, niezbyt trwała jest też przekładnia kierownicza. Im starszy egzemplarz auta tym większe prawdopodobieństwo, że przekładnia jest niesprawna. Pierwszymi objawami jest luz w układzie kierowniczym i stuki w okolicach przekładni. W przypadku Avensisa drugiej generacji trzeba się liczyć z wysokimi kosztami obsługi. Tanich zamienników jest mało, nie każdą czynność serwisową można wykonać w prywatnym warsztacie. Wynika to z technologicznego zaawansowania modelu, w którym znajdziemy zmienne fazy rozrządu, bezpośredni wtrysk benzyny, katalizator tlenków azotu (jeden z turbodiesli) oraz wielowahaczowe zawieszenie tylne.

Podsumowanie

Zakup Avensisa to dobra inwestycja, ale pod warunkiem dokładnego sprawdzenia samochodu. W turbodieslach niedopuszczalne są wibracje na biegu jałowym oraz dymienie z rury wydechowej. Nie do przyjęcia są również stuki z okolic podwozia. Naprawy Avensisa nie należą do tanich, dlatego trzeba kupić w pełni sprawny. Jeśli stan techniczny będzie bez zarzutu to eksploatacja tego modelu dostarczy z pewnością wiele przyjemności nowemu właścicielowi, który może liczyć na dobrą dynamikę, precyzyjne prowadzenie, wysoki komfort jazdy i nienaganną jakość wykonania.

Ważniejsze daty:
1998 – premiera Avensisa

Toyota Avensis (1998), Fot: Toyota
Toyota Avensis (1998), Fot: Toyota

2002 – Avensis drugiej generacji

Toyota Avensis (2002 - 2006), Fot: Toyota
Toyota Avensis (2002 - 2006), Fot: Toyota

2006 – niewielka modernizacja. Zmieniono reflektory, przedni zderzak, atrapę chłodnicy, pojawiły się kierunkowskazy w lusterkach zewnętrznych. We wnętrzu zastosowano lepsze materiały wykończeniowe i zmieniono kierownicę.

Toyota Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota
Toyota Avensis (2006 - 2009), Fot: Toyota

2009 – premiera Avensisa trzeciej generacji

Toyota Avensis (2009), Fot: Toyota
Toyota Avensis (2009), Fot: Toyota

Zalety :

  • nowoczesna konstrukcja
  • niska awaryjność
  • wysoka jakość wykonania
  • przestronne wnętrze
  • duży bagażnik

Wady :
- zachowawcza linia nadwozia
- wysokie koszty obsługi
- kłopotliwe turbodiesle

Wybrane dane techniczne:

Wersja silnikowaPoj. skok. (cm3)Moc maks. (KM/obr/min)Maks. moment obr. (Nm/obr/min)Prędkość maks. (km/h)Przyśp. 0 - 100 km/h (s)Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
silniki benzynowe
1.6 16V159811015019012,07,2
1.8 16V179412917020010,37,2
2.0 16V19981471962059,47,7
 23621632302209,39,5
silniki wysokoprężne
2.0 D-4D199511628019511,25,8
2.0 D-4D199512630020010,65,8
2.2 D-4D22311503102109,35,9
2.2 D-CAT22311774002208,66,1


Ceny (zł):

 200820072006200520042003
1.6 16V   31 50026 000 
1.8 16V 42 00036 50032 50029 00028 000
2.0 16V  43 50034 50032 50029 500
2.4 16V   34 000  
2.0 D-4D45 50042 50039 00035 50032 50029 500
2.2 D-4D51 00050 50044 00036 000  

**więcej zdjęć Toyoty Avensis w

naszej galerii

**

Jeździłeś Toyotą Avensis ? - podziel się z nami

swoją opinią
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty